کد خبر: 660395
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۵
نخستين جلسه بررسي «سند ساماندهي توسعه سينمايي كشور» برگزار شد
«سند ساماندهي توسعه سينمايي كشور» و بررسي جزئيات آن محملي به وجود آورد تا روز گذشته جلسه‌اي با حضور برخي مسئولان دولتي و تعدادي از اهالي سينما برگزار گردد.
مصطفي شاه كرمي
«سند ساماندهي توسعه سينمايي كشور» و بررسي جزئيات آن محملي به وجود آورد تا روز گذشته جلسه‌اي با حضور برخي مسئولان دولتي و تعدادي از اهالي سينما برگزار گردد. 

«سند ساماندهي توسعه سينمايي كشور» و بررسي جزئيات آن محملي به وجود آورد تا روز گذشته جلسه‌اي با حضور برخي مسئولان دولتي و تعدادي از اهالي سينما برگزار گردد. 
اولين نكته حائز اهميت در اين زمينه، دلايل ماهوي تهيه و تدوين چنين سندي است و اينكه قرار است با تصويب اين سند چه اتفاقي در حوزه سينما و توليداتش بيفتد. به گفته مسئولان ذي‌ربط اين سند كه در دستور كار شوراي انقلاب فرهنگي قرار گرفته در واقع به دنبال تبيين و تشريح راهبردهاي سينماي ايران است كه به عنوان سينمايي معرفت‌بخش شناخته شود. همچنين اين سند از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي تهيه و به مركز بررسي‌هاي استراتژيك نهاد رياست جمهوري ارائه شده است. به كلام ديگر «سند ساماندهي توسعه سينمايي كشور» به منظور بررسي راهبردها، ظرفيت‌سازي براي حمايت از سينماي ايران، توليد دانش و ادبيات مبتني بر ارزش‌هاي اسلام و نظام جمهوري اسلامي ايران، حمايت و توليد از فيلم مبتني بر ادبيات انساني با در نظر گرفتن چارچوب‌هاي نظام اسلامي ايران در نظر گرفته شده است. همچنين آموزش نيروي انساني، اصلاح و ارتقاي اخلاق حرفه‌اي در سينما و ايجاد انگيزه در نهادهاي ديني براي حمايت از سينما از ديگر چشم‌اندازهاي اين سند سينمايي است. پس از پايان گرفتن اين جلسه كه پشت درهاي بسته صورت گرفت، نشست مطبوعاتي با حضور برخي از اهالي رسانه و به منظور تبيين و تشريح اين سند برگزار شد كه حسام‌الدين آشنا، حجت‌الله ايوبي، خسرو سينايي و رضا كيانيان در جمع خبرنگاران حاضر شدند و درباره اين سند صحبت كردند. 
   اين سند ذيل نقشه فرهنگي كشور است
حسام‌الدين آشنا در اين نشست با اشاره به هشت راهبرد اساسي كه در اين سند گنجانده شده است، مي‌گويد: اين سند در ذيل سند نقشه مهندسي فرهنگي كشور طراحي شده است و بايد پس از انجام بازنگري‌هاي لازم در ستاد هماهنگي و راهبرد مهندسي فرهنگي كشور كه مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي است، در صحن علني شوراي عالي انقلاب فرهنگي مورد بررسي قرار گيرد. وي با بيان اينكه آقاي رئيس‌جمهور اين سند را پيش از مطرح شدن در صحن علني شورا جهت اعلام نظر به مركز تحقيقات استراتژيك رياست جمهوري ارسال كرده‌اند، مي‌افزايد: اين مركز نيز جهت گرفتن نظرات ذي‌نفعان اين موضوع مذاكراتي را با وزارت ارشاد داشت و وزارت ارشاد نيز در ميان ذي‌نفعان امر اين موضوع را مورد توجه قرار داد و در واقع تلاش مي‌شود كه نظرات ذي‌نفعان حوزه سينما در اين ارتباط مورد توجه قرار بگيرد و اين جلسات نيز در اين راستا برگزار مي‌شود. 
سرپرست مركز بررسي‌هاي استراتژيك رياست جمهوري با بيان اينكه بايد اين زمينه فراهم مي‌شد كه اهالي سينما نيز حرف و ديدگاه‌شان را در ارتباط با اين سند بيان كنند و اين جلسه نيز در اين راستا برگزار شد، ادامه مي‌دهد: به نظر مي‌آيد در تهيه اين سند بيش از اينكه به حمايت و توسعه سينماي ايران توجه شود، به مقوله مراقبت از سينماي ايران توجه شده است در حالي‌كه ما احتياج به سند خوب داريم؛ احتياج به يك سند حمايتگر كه در آن آينده‌نگري وجود داشته باشد و فضاي رقابت نيز درنظر گرفته شده باشد. 
وي در پايان درباره اينكه چه تضميني وجود دارد كه اين سند بعد از تصويب نهايي قابل اجرا باشد، اظهار مي‌دارد: فرق سند خوب و بد در همين است. سند خوب سندي است كه در آن حرف‌هاي قابل اجرا و با ضمانت اجرايي تهيه شده باشد و ما تلاش مي‌كنيم اين سند در همين راستا باشد. 
  هدف از تنظيم اين سند هماهنگي دستگاه‌هاي مختلف است
حجت‌الله ايوبي رئيس سازمان سينمايي كشور نيز در ادامه اين نشست با اشاره به جلسه برگزار شده خاطر نشان مي‌كند: جلسه امروز (ديروز) كمك كرد تا اگر قرار است، سندي تصويب شود جامع و با بررسي نقاط ضعف و قدرت آن از طرف سينماگران باشد. هدف از تنظيم اين سند مي‌تواند هماهنگي بين دستگاه‌هاي مختلف باشد. از سازمان سينمايي به تنهايي كاري ساخته نيست و همه كساني كه دست‌اندركار اين حوزه هستند‌ و نيز وزارتخانه‌هاي ديگر بايد به توسعه سينما كمك كنند. 
ايوبي در پاسخ به اينكه اين سند در دولت گذشته هم بررسي شده بود، اين سند چه تفاوت‌هايي با آن دارد، اظهار مي‌دارد: سند فعلي همان چيزي است كه در گذشته آماده شده است اما آن سند مراحل تصويب را سپري نكرده بود. در واقع با انتخابات رياست جمهوري و تغيير دولت مصادف شد و به همين دليل بررسي آن دوباره در دستور كار قرار گرفت. «سند ساماندهي و توسعه سينماي كشور» هنوز نهايي نشده است، اما متن موجود در اين سند مورد بررسي قرار گرفته و بايد كارشناسان درباره آن نظر دهند، البته ملاحظاتي كه در اين جلسات ارائه شد، نشان مي‌دهد وقت بيشتري براي بازنگري اساسي در سند احتياج است. 
رئيس سازمان سينمايي همچنين مي‌گويد: در اين سند الزامات اساسي براي يك سند ملي لحاظ نشده است. در حالي كه بايد در چنين سند ملي همكاري دستگاه‌هاي ديگر و محاسبات سينمايي كشور با دستگاه‌هاي مهمي چون صدا و سيما نگريسته شود. اين در حالي است كه در اين سند فعلي بيشتر تمركز بر نحوه توليد فيلم است و اينكه چه فيلم‌هايي بايد توليد شوند و چه فيلم‌هايي نبايد توليد شوند. در واقع روح كلي حاكم بر سند بيشتر در توليد فيلم‌هاي خوب و غيرخوب متمركز است. غيرشفاف بودن ملاك‌ها و ضوابط از ديگر نكات قابل بحث و بررسي اين سند است كه آن را در حد يك آيين‌نامه تقليل داده و بيشتر به شرايط مميزي و توليد فيلم پرداخته است. ايوبي در پايان صحبت‌هايش درباره تفاوت «دفترچه سياست‌هاي سازمان سينمايي» با اين سند اظهار مي‌كند: از دي‌ماه سال گذشته جلسات متعددي برگزار شد كه در نتيجه جمع‌بندي آنها سياست‌هاي سازمان در سال 93 اعلام شد، بنابراين آن دفترچه رويكردهاي سازمان سينمايي به طور عملي در سال 93 است اما اين سند ملي سينما از اساس متفاوت است. 
خسرو سينايي كارگردان پيشكسوت عرصه سينما به عنوان يكي ديگر از شركت‌كنندگان در اين نشست خبري با اشاره به اينكه سينماي ايران سري بزرگ دارد اما متأسفانه سيستم زيربنايي و زيرساختي اين سينما تقويت نشده و به استعدادهاي فردي متكي هستيم، در ادامه مي‌افزايد: اميدوارم سند توسعه چشم‌انداز سينماي ايران پاسخ مناسبي به نيازهاي زيرساختي سينما بدهد. خوشبختانه اظهارنظرهايي كه در نخستين جلسه از بررسي سند توسعه سينماي ايران بيان شد تأمل‌برانگيز بود و در نهايت اين نتيجه‌گيري شد كه بايد با ديد امروزي به ارتقاي بدنه سينماي ايران كمك كرد. اين كارگردان پيشكسوت سينماي ايران در ادامه مي‌گويد: خوشبختانه مديران حاضر در سازمان سينمايي و ديگر نهادهاي فرهنگي مي‌خواهند در سينماي ايران تحول ايجاد كنند اما براي اينكه به اين تحول دسترسي پيدا كنند بايد با مشكلات بدنه سينماي ايران از نزديك آشنا شوند به اين مفهوم كه بسياري از مشكلات سر صحنه و حين تجربه كردن ايجاد مي‌شود. كارگردان «عروس آتش» در پايان صحبت‌هايش تأكيد مي‌كند: در واقع نسل سينماي مستقل ايران كه بنيانگذار فرهنگ جديدي در سينماي ايران بود بر اساس تجربه به دستاورد‌هاي مفيد در عرصه سينما دست پيدا كرد اما آنچه مسلم است در حال حاضر سينماي ايران نياز به تخصص دارد كه اين تخصص در سايه حمايت سينماي ايران از جوانان و آموزش‌هاي لازم در حوزه‌هاي تخصصي سينما ميسر مي‌شود. 
به هر صورت انتظار مي‌رود با تصويب و اجراي اين سند زمينه‌هاي ظهور سينماي اميددهنده و ملي كه بيشترين توجهش به مباحث اخلاق‌مدارانه و ارزشي است، پويا‌تر از گذشته بتواند از آبرو و حيثيت سينماي كشورمان دفاع كند. همچنين اين نكته را نيز بايد مورد توجه قرار داد كه اين سند بايد زمينه‌هاي اوج‌گيري و معرفي هر چه بهتر سينماي كشورمان به دور از هر گونه سياه‌نمايي و وارونه‌نمايي از اوضاع اجتماعي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي را فراهم و آماده ساخته و بتواند سينماي تراز انقلاب اسلامي را عينيت ببخشد.
گفتني است اين جلسه كه نخستين جلسه از سلسله جلسات بررسي سند ساماندهي توسعه سينمايي كشور محسوب مي‌گردد با حضور حسام‌الدين آشنا مشاور فرهنگي رئيس‌جمهوري، حجت‌الله ايوبي رئيس سازمان سينمايي، محمدرضا جعفري‌جلوه مديرعامل بنياد سينمايي فارابي، عليرضا رضاداد مشاور ارشد سازمان سينمايي، حسين مسافرآستانه مديرعامل مؤسسه رسانه‌هاي تصويري، محمد احساني معاون ارزشيابي و نظارت سازمان سينمايي، رضا كيانيان، خسرو سينايي، منوچهر محمدي، محمدمهدي عسگرپور و نمايندگان شوراي عالي انقلاب فرهنگي، هيئت مديره انجمن سينماداران و مدير پخش حوزه هنري و افرادي از بخش پژوهش نهاد رياست‌جمهوري برگزار گرديد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار