کد خبر: 660363
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰
نخست وزیر ترکیه تاکید کرد به گفتگوی تلفنی با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پایان داده و دیگر حاضر نیست با وی صحبت کند.
صراط: در حالی که تنش ها بین آنکارا و واشنگتن بر سر بحران سوریه و تجاوز اسرائیل به نوار غزه بالا گرفته است رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه تاکید کرد: دیگر حاضر نیست با اوباما صحبت کند و به گفتگوهای تلفنی با وی خاتمه داده است.

بر اساس این گزارش ترکیه که از مخالفان دولت بشار اسد و حامیان شبه نظامیان مسلح این کشور است ولی زمانی که آمریکا حاضر به حمایت نظامی از مخالفان سوری در سپتامبر نشد این مساله موجب تنش در روابط دو کشور شد.

اردوغان تاکید کرد: در گذشته من به صورت مستقیم با اوباما صحبت می کردم. به دلیل اینکه به نتایج مورد انتظار در خصوص سوریه دست پیدا نکردم وزرای خارجه ما اکنون در حال مذاکره و رایزنی با یکدیگر در این خصوص هستند. من پیش از این با جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا نیز صحبت کرده ام. من با او تماس می گرفتم و او نیز با من در تماس بود.

وی تصریح کرد: من انتظار اجرای عدالت را در این روند داشتم. من نمی توانستم چنین چیزی را از کسانی که خود را قهرمان عدالت می دانند تصور کنم.

آخرین گفتگوی تلفنی اوباما و اردوغان مربوط به 20 فوریه امسال است. پس از این گفتگوی تلفنی کاخ سفید بیانیه ای منتشر کرد و اردوغان را به منتشر کردن نادرست محتوای این گفتگو متهم کرد.

تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه نیز عامل دیگری در تشدید تنش در روابط آمریکا و ترکیه شده است. اردوغان تاکید کرده است که اسرائیل مرتکب تروریسم دولتی شده و نسل کشی گسترده ای را در نوار غزه به راه انداخته است. اردوغان به شدت از سیاست های واشنگتن در قبال حمایت از اسرائیل انتقاد کرده است.

وزارت خارجه آمریکا این اظهارات اردوغان را توهین آمیز و نادرست ارزیابی کرده است ولی اردوغان ضمن رد سخنان مقام های آمریکایی از آنها خواسته است تا خود را مورد سرزنش و انتقاد قرار دهند.

اردوغان قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری 10 اوت ترکیه شرکت کند. این نخستین بار در تاریخ معاصر ترکیه است که رئیس جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب می شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار