کد خبر: 660312
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۳
یاداشت اختصاصی دکتر نادر ساعد برای «جوان‌آنلاین»:
لازمه بهره مندی ایران از مزیت های تعلیق تحریم هائی که در گام اول توافق ژنو مقرر شده، اینست که سازوکارهای صلاحیت‌دار اتحادیه اروپا و امریکا، با وضع مصوبات و دستورهای اجرائی جدید، زمان بندی تعلیق را برای مدت 125 روز دیگر نیز تمدید نمایند.

جوان‌آنلاين:‌ توافق جدید میان ایران و گروه 1+5 در 19 ژوئن که عمدتاً جنبه تمدیدی آن برای مدت 4 ماهه آتی برجسته تر به نظر رسیده است، همراه با ایجاد تعهدات جدید برای ایران (و شاید هم طرفهای غربی) نیز بوده است. در کنار بررسی های معطوف به تحلیل محتوای این توافق و برنامه عملیاتی آن که متنی غیررسمی در قالب non-paper اطلاق شده است، یک زوایه تحلیل هم نگاهی به زمان بندی اجرای توافق جدید وین از حیث متوازن بودن توافقها است: اینکه طرفهای غربی از چه زمان الزامات ناشی از این توافق جدید را به اجرا درخواهند آورد.

مبنای طرح این پرسش از آنجا آغاز می شود که الزامات ایران در برخی موارد همانند عدم غنی سازی 20 درصد، عدم ایجاد تاسیسات جدید غنی سازی، خودداری از بازفراوری و موارد دیگر، درست از تاریخ 20 ژوئیه 2014 تا 24 نوامبر 2014 قابلیت اجرا یافته است. به طوری که لازم الاجرا شدن این الزامات (البته با درنظر گرفتن ماهیت داوطلبانه آن)، از همان تاریخی است که توافق موقت منقضی می شود و توافق جدید آغاز می شود. اما طرفهای غربی باید به عنوان نمونه، تعلیق تحریم ها را تا 125 روز آتی نیز ادامه دهند اما ادامه تعلیق طی این مدت به صرف تحقق توافق جدید قابلیت اجرائی و عملی نخواهد یافت. بلکه هم امریکا و هم اتحادیه اروپا برای ادامه این تعلیق ها، باید تدابیری اتخاذ کنند تا تصمیماتی را که 6 ماه پیش اتخاذ نمودند، به تصمیمی 10 ماهه تبدیل شوند.

بر اساس مفهوم «تعلیق» تحریم و در نتیجه «استثنائی بودن امکان از سرگیری فعالیت های مشمول تحریم یعنی محدود بودن آن تنها به شرایط بقای تعلیق»، لازم است بازیگران خاستگاه تحریم های یکجانبه (غیرقانونی)، تعهدات خود در این زمینه را بر اساس توافق جدید، در حقوق داخلی شان نیز وارد نمایند.

بر اساس توافق موقت، تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا بر موارد و موضوعات زیر تعلیق شد: صادرات پتروشیمی ایران و نیز تعلیق تحریم خدمات مرتبط؛ و طلا و فلزات گرانبها، وتعلیق تحریم خدمات مرتبط. آمریکا نیز متعهد شد کلیه تحریم ها بر صنعت خودرو و تعلیق تحریم‌های خدمات مرتبط را تعلیق کند. در ضمن، صدور گواهی عرضه ونصب قطعات یدکی برای ایمنی پرواز هواپیماهای غیرنظامی ایران و خدمات مرتبط و همچنین صدور گواهی بازرسی‌های مرتبط با ایمنی و تعمیرات در ایران و همچنین خدمات مرتبط نیز تعهد گردید. این تعهدات تا 20 ژوئن 2014 بوده و تصمیمات و دستورهای صادره در امریکا و اتحادیه اروپا نیز تا همین تاریخ اعتبار داشته است.

لازمه بهره مندی ایران از مزیت های تعلیق تحریم هائی که در گام اول توافق ژنو مقرر شده، این‌است که سازوکارهای صلاحیت‌دار اتحادیه اروپا و امریکا، با وضع مصوبات و دستورهای اجرائی جدید، زمان بندی تعلیق را برای مدت 125 روز دیگر نیز تمدید نمایند. گفتنی است که مقامات مذکور هنگامی که شش‌ماه پیش در خصوص تعلیق تحریم ها تصمیم گیری کردند، به صراحت و تاکید، اعمال تعلیق ها (یا تخفیف ها) در خارج از دوره ششماهه را تکذیب نمودند. از همین روست که مثلاً شرکت های بیمه بین المللی محموله های نفتی، نفتکش های فعال در عرصه انتقال نفت ایران را تنها برای مدت ششماه تضمین و بیمه کرده اند.

طی دو روزی که از اجرای کلی توافق وین می گذرد، هنوز تصمیمی نه در وزارت خزانه داری امریکا و نه مراجع اتحادیه اروپا برای تمدید 125 روزه تعلیق تحریم ها اتخاذ نشده است. از این رو، مادامی که این تصمیمات اتخاذ نشود، اشخاص ایرانی و خارجی نمی توانند از مزیت های تجارت حول محورهای تعلیق شده بهره مند شوند.

تدابیر مرتبط با کانال مالی به منظور تسهیلات تجارت امور انساندوستانه برای تامین نیازهای داخلی ایران و پرداخت شهریه دانشجویان ایرانی نبا استفاده از درآمدهای نفتی ایران در خارج از کشور نیز تا همین تاریخ قابلیت اجرائی داشته و به تصمیمات جدید بر اساس حقوق داخلی امریکا و حقوق اتحادیه اروپا نیاز است تا طی 125 روز آتی نیز امکان فعالیت در این رابطه وجود داشته باشد.

با توجه به اهمیت این موضوع برای ایران، به نظر می رسد که لازم است از طرفهای غربی اجرای سریع این تعهدات درخواست شود. گفته می شود که شورای اروپا امروز نسبت به تمدید تعلیق ها تا 24 نوامبر 2014 اتخاذ تصمیم نموده است اما هنوز امریکا تصمیمی اتخاذ نکرده است. تاخیر در فراهم کردن انتفاع از تعلیق تحریم ها از یک سو و اجرای عملی و سریع یا فوری بخش مهمی از تعهدات ایران (الزامات سلبی) از سوی دیگر، رویکرد متوازن در قبال توافق ها و پیامدها را با چالش روبرو می سازد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار