کد خبر: 660152
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۲
جوان آنلاين از تازه ترين هاي دنياي پزشكي گزارش مي دهد
جوان آنلاين: آدا پون، رهبري يك گروه تحقيقاتي، گفته است موفق به ساخت ضربان ساز مصنوعي قلب در ابعاد يك دانه برنج شده ايم!
صالح سلیمانی

"پیس میکر"یا همان ضربان سازهاي مصنوعی قلب ابعاد نسبتا بزرگي دارند: آن ها طول معادل انگشت كوچك دست شما و وزن 28 گرم دارند كه باتري آن بيشتر فضايش را اشغال كرده است. و در اين مورد ابعاد از اهميت ويژه اي برخوردار است چرا كه ايمپلنت هاي بزرگ قلبي مي تواند منجر به عفونت و پارگي عضله شود.

به گزارش جوان آنلاين به نقل از نيوزويك، اين دستگاه هاي بزرگ ممكن است به زودي به تاريخ بپيوندند چرا كه محققان دانشگاه استنفورد شكل جديدي براي انتقال بي سيم قدرت كشف كرده اند كه داشتن باتري كوچك تر را براي پيس ميكر ها ممكن مي سازد. آدا پون، رهبري اين گروه تحقيقاتي، گفته است موفق به ساخت ضربان ساز مصنوعي قلب در ابعاد يك دانه برنج شده ايم!

براي ارسال بي سيم قدرت به اين ضربان ساز، محققان به دو نوع موج الكترومغناطيس - ميدان دور و ميدان نزديك - احتياج داشتند تا در عمق بدن نفوذ كند. برج هاي راديويي امواج ميدان دور را منتشر مي كند كه مي تواند مسافت هاي طولاني را طي كند، در حالي كه امواج ميدان نزديك براي مسافت هاي كوتاهتر و در سمعك مورد استفاده قرار مي گيرد. اما هيچ يك از اين ها كاملاً بي خطر يا در بافت هاي بيولوژيكي موثر نيستند. تيم تحقيقاتي پون با تركيب اين دو موج توانست امواج ميدان متوسط را ايجاد كند. اين روش نيروي معادل يك دستگاه تلفن همراه را استفاده مي كند ولي خطر چنداني براي انسان ندارد.

پژوهشگران باور دارند كه روش آن ها مي تواند به دستگاه هاي كوچك در هر نقطه از بدن نيرو بدهد تا به طور تقريباً بي نهايت كار كنند، به اين صورت كه اعصاب را تحريك و با قرار دادن حسگرهايي كاركردهاي حياتي بدن انسان را كنترل كند. علاوه بر اين، دسترسي به نقاطي از بدن انسان كه تا پيش از اين امكان نداشت از ديگر مزيت حاصل تحقيقات اين گروه از دانشمندان است.

آدا پون در گفت و گو با مجله نيوزويك عنوان كرده است يكي از اميدواركننده ترين چيزها اين ايده است كه برخي از بيماري هاي خاص با تغيير فعاليت عصبي بهتر درمان مي شود تا به واسطه مصرف دارو. اين روش مي تواند به درمان پاركينسون، آلزايمر، بي اختياري ادراري، دردهاي مزمن و همچنين ورم مفاصل كمك كند.

محققان امیدوارند اين روش را تا سال آینده در بدن انسان آزمايش كنند، اما بكارگيري گسترده آن 5 تا 10 سال ديگر محقق خواهد شد.

منبع: مجله هفتگي نيوزويك

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار