کد خبر: 660137
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۸
نهمين جلسه «سينما روايت» به ديدار «قصه‌هاي قدس» رفت
نهمين جلسه از سلسله نشست‌هاي نمايش فيلم «سينماروايت» با نمايش مستند «قصه‌هاي قدس» برگزار شد.
نهمين جلسه از سلسله نشست‌هاي نمايش فيلم «سينماروايت» با نمايش مستند «قصه‌هاي قدس» برگزار شد. اين مستند كه شامل دو بخش بود در هر يك از بخش‌ها به مرور بخشي از مشكلاتي كه در اثر سياست‌هاي رژيم اشغالگر قدس براي فلسطينيان به وجود آمده است مي‌پرداخت. نكته جالب درباره اين مستند آن بود كه از زاويه ديد يهودياني سخن مي‌گويد كه به اندازه مسلمانان از زورگويي‌هاي صهيونيست‌ها رنج مي‌برند و مي‌كوشند با ساخت چنين مستندهايي لااقل توجه بخش‌هايي از جهان را نسبت به واقعيات بيت‌المقدس و كرانه اشغالي جلب كنند.
 
 تلويزيون براي نمايش مظلوميت فلسطين هنوز كه هنوز است از تصاوير  20 سال قبل استفاده مي‌كند
در نشست گپ‌و‌گفت اين مستند علاوه بر محسن يزدي فعال رسانه‌اي، محمدامين نوروزي كارشناس و منتقد سينما هم حضور داشت. آغازكننده بحث يزدي بود كه با اشاره به عدم اطلاع‌رساني درست رسانه‌هاي مختلف و از جمله رسانه ملي در موضوع فلسطين گفت: «تلويزيون براي نمايش مظلوميت فلسطين هنوز كه هنوز است از تصاوير 20 سال قبل استفاده مي‌كند و مرتب سعي مي‌شود بر مظلوم‌نمايي فلسطيني‌ها تكيه شود در صورتي كه فلسطين پر است از آدم‌هاي فعال و بزرگي كه بسياري از آنها در دنياي غرب هم شناخته شده‌اند.»
 
  نزاع بر سر قدرت و ثروت، فلسطين را به اين روز انداخته
محمدامين نوروزي كارشناس سينما در ابتداي صحبت خود با ارائه تاريخچه‌اي از روند درگيري در فلسطين اشغالي گفت: «قبل از هر چيز بايد به اين پرسش پاسخ دهيم كه در منطقه فلسطين دعوا بر سر چيست؟ آيا دعوا فقط بر سر تملك اراضي است يا ماجرايي ديگر پشت آن است؟ به نظر مي‌رسد درگيري در اين نقطه از جهان ريشه داشته باشد در دعواي شرق و غرب. اگر تاريخ را مرور كنيم مي‌بينيم كه دعواي بين شرق و غرب هميشه بوده و در اين نزاع و كشمكش است كه برخي نقاط تبديل مي‌شود به نقاط استراتژيك يعني نقاطي كه وزن اصلي درگيري را با خود تحمل مي‌كنند.» وي ادامه داد: «منطقه اورشليم در دوره‌هاي مختلف يكي از نقاط بحراني بوده است و حتي در قرون وسطي نيز ليدرهاي مذهبي دنياي مسيحيت، پيروان خود را به سمت تصاحب اين نقطه از جهان گسيل مي‌داشتند. بعدها در جنگ‌جهاني اول اوضاع به همين ترتيب گذشت و بعد از جنگ دوم جهاني هم ماجرا به گونه‌اي بدتر ادامه يافت.»
نوروزي با اشاره به ريشه اصلي درگيري‌ها در فلسطين كه نزاع بر سر قدرت است اظهار داشت: «دعوا، دعواي قدرت بوده است. در همه دوره‌ها نزاعي كه در مناطق بحراني ايجاد مي‌شود، نزاع بر سر قدرت و ثروت بوده و حالا نيز مسئله فلسطين ناشي از نزاع قدرت و ثروت است يعني گروهي مي‌خواهند جلوي رشد اسلام را گرفته و نگذارند اسلام از محدوده‌اي مشخص خارج شود و اين است كه در نقاطي مانند فلسطين اين بحران‌ها را مي‌سازند تا از اسلام تصويري غلط به دنيا مخابره كنند.»

   مشكل اغلب تصويرسازان اين است كه موضوع فلسطين را بيش از حد ساده مي‌انگارند
در ادامه نشست محسن يزدي درباره نگاه ضدكليشه مستند از نوروزي پرسيد و وي نيز پاسخ داد: «اين مستند هرچند از نگاه غربيون روايت مي‌شود و سعي دارد نوعي جلب افكار عمومي به سمت خود داشته باشد اما فكر نمي‌كنم آن قدرها هم ضدكليشه عمل كرده باشد. البته اگر بخواهيم به نسبت مستندهايي كه از تلويزيون مي‌بينيم بسنجيم مطمئناً مستند مذكور مستندي ضدكليشه‌اي است كه كم و بيش مي‌تواند براي مخاطب خسته از كليشه‌ها، جذابيت داشته باشد.»
وي ادامه داد: «اما مشكل اينجاست كه اين مستند و نظاير آن و به طور كلي اغلب تصويرسازان، موضوع فلسطين را بيش از حد ساده مي‌انگارند و ريشه‌هاي بحران را چنان كه بايد نشان نمي‌دهند. طبيعي است كه بحث نسل‌كشي اگرچه بحث مهمي است كه در فلسطين جريان دارد اما مشكل اصلي بحث بر سر تقابل قدرت‌هاست.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار