کد خبر: 659692
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۳
سريال ميرباقري زير نظر كارشناسان تاريخي نوشته مي‌شود
بعد از كشاكش بودجه آثار فاخر و ركود در توليد سريال‌هاي الف ويژه، يكي از مهم‌ترين كار‌هاي مذهبي سيما به مرحله توليد نزديك شد.
هادي عسگري
بعد از كشاكش بودجه آثار فاخر و ركود در توليد سريال‌هاي الف ويژه، يكي از مهم‌ترين كار‌هاي مذهبي سيما به مرحله توليد نزديك شد.
سريال فاخر سلمان فارسي كه قرار بود ساخت آن بعد از اتمام «مختارنامه» آغاز شود، بعد از چند سال بايگاني شدن به مرحله نگارش فيلمنامه نزديك شده است. بهروز خوش‌قدم، تهيه‌كننده اين سريال در اين زمينه مي‌گويد: تحقيقات اين پروژه تمام شده و پس از تأييد اساتيد، صاحبنظران، كارشناسان تاريخي و مذهبي كه هر كدام بخش زيادي را شامل مي‌شود و مطالعه زيادي نياز دارد، داود ميرباقري كار نگارش را شروع مي‌كند.
با اين كار عملاً طلسم ساخته نشدن سريال‌هاي فاخر شكسته مي‌شود. ميرباقري كه مدت‌هاست دغدغه ساخت اين سريال را دارد درباره پروژه سلمان فارسي مي‌گويد: سلمان فارسي چهار برابر «مختارنامه» گستردگي دارد و سخت است. من به زندگي سلمان علاقه‌مندم. او به من كمك كرد و در پاره‌اي اوقات از پرتاب‌ها و سقوط‌هايي نجاتم داد. ميرباقري يكي از كارگردانان خبره سيماست كه علاقه زيادي به توليد آثار فاخر مذهبي دارد، سريال‌هاي ماندگار «امام علي(ع)»، «معصوميت از دست رفته» و «مختارنامه» نمونه‌هايي از آثار اين كارگردان است.
بحران بودجه در سازمان صدا و سيما باعث شده است تا ساخت آثار الف ويژه كه به دليل عظمت پروژه‌ها، هزينه‌بر و طولاني هستند، با وقفه روبه‌رو شوند، طوري كه بعد از ساخت «معماي شاه» عملاً هيچ سريال جديدي به مرحله توليد نرسيده است. از طرف ديگر حجم سريال‌هاي الف ويژه‌اي كه در صدا و سيما به ثبت رسيده‌اند نيز روز‌به‌روز زياد‌تر مي‌شود. فشار افكار عمومي و رسانه‌ها براي تعجيل در ساخت چنين سريال‌هايي بار‌ها مسئولان صدا و سيما را به اعتراف به بي‌پولي وادار كرده است؛ بي‌پولي‌اي كه گويا از ميراث‌هاي دولت سابق براي سازمان صدا و سيماست. طبق گفته مديران اين سازمان، نيمي از بودجه صدا و سيما كه توسط دولت بايد تأمين شود، عملاً در دولت دهم پرداخت نشده است و سازمان براي تأمين كسر بودجه مجبور است حجم آگهي‌هاي بازرگاني خود را افزايش دهد اما آنچه از افزايش درآمد ناشي از آگهي‌ها به سازمان رسيده است تا به حال كه صرف توليد سريال‌هاي فاخر نشده و هنوز هم اين سريال‌ها در حد طرح و پرنده باقي مانده‌اند. در اين بين كارگرداناني چون فرج‌الله سلحشور رسماً اعلام كرده‌اند كه حاضرند سريال‌هاي خود را در جايي غير از صدا و سيما بسازند؛ كاري كه چندان موافق نظر مسئولان سازمان نيست. ديگر كارگردان‌ها هم همچون ميرباقري كه وضعيت نابسامان صدا و سيما را مشاهده كردند، شانس خود را در شبكه خانگي نمايش آزمودند.
به هر حال با انتشار خبر آماده شدن فيلمنامه سريال سلمان فارسي، اين اميد به وجود آمده است كه ساير سريال‌هاي الف نيز در چرخه توليد قرار بگيرند. سازمان صدا و سيما اعلام كرده است كه هر سال حداقل يك سريال الف ويژه بايد از صدا و سيما پخش شود و با اين تعريف حداقل بايد انتظار داشت كه يك سريال طي ماه‌هاي آينده به مرحله توليد برسد.
سريال فاخر سلمان فارسي روايت‌كننده زندگي صحابه بزرگ پيامبر اكرم(ص) است كه از بدو تولد تا وفات سلمان فارسي را به نمايش مي‌گذارد. اين سريال در 40 قسمت 55 دقيقه‌اي توليد خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار