کد خبر: 659199
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰
انتقاد شديد مرندي از سكوت در برابرنامه 4 هزار پزشك
به رغم آنكه حدود يك ماه از نامه 4 هزار تن از پزشكان متخصص و نامدار كشورمان به رئيس‌جمهور براي مهار سونامي ‏قليان مي‌گذرد، ‌اما دكتر حسن روحاني هنوز هيچ عكس‌العملي نسبت به اين موضوع نشان نداده است؛ ‌امري كه با انتقاد جدي عليرضا مرندي، وزير بهداشت اسبق و عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس مواجه شد.
زهرا چيذري
به رغم آنكه حدود يك ماه از نامه 4 هزار تن از پزشكان متخصص و نامدار كشورمان به رئيس‌جمهور براي مهار سونامي ‏قليان مي‌گذرد، ‌اما دكتر حسن روحاني هنوز هيچ عكس‌العملي نسبت به اين موضوع نشان نداده است؛ ‌امري كه با انتقاد جدي عليرضا مرندي، وزير بهداشت اسبق و عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس مواجه شد.
آمار و ارقام ابتلا به سرطان در كشورمان ركورددار جهان شده است. بنا به تأكيد بسياري از پزشكان و متخصصان يكي از ريشه‌هاي اين سونامي ناخوشايند مصرف دخانيات و به ويژه قليان در كشور است و با وجود تمامي خطرات كه اين ماده دخاني دارد با چراغ سبز برخي از مسئولان، روز‌به‌روز قليان‌سراها گسترش مي‌يابد و قانون جامعه مبارزه با دخانيات در عمل دور زده مي‌شود.
همين مسئله 4 هزار تن از استادان، اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هاي علوم پزشكي و متخصصان آمار، پيشگيري و درمان ‏سرطان ‏را بر آن داشت تا در نامه‌اي خطاب به رئيس‌جمهور، ‌ضمن ابراز نگراني از گسترش ‏مصرف قليان در كشور، خواستار و پيگير اجراي كامل قانون جامع كنترل و مبارزه ‏ملي با دخانيات ‏مصوب سال 1385 و آيين‌نامه اجرايي آن مصوب سال 1386 ‏شدند. در برابر اين نامه اما هيچ واكنشي از سوي دولت و حتي وزير بهداشت رخ نداد؛‌ موضوعي كه از نگاه مرندي نشانگر آن است كه جان مردم به هيچ وجه براي مسئولان اهميتي ندارد.
   تضاد دولت در قبال سلامت
انفعال رئيس‌جمهور و حتي مقامات وزارت بهداشت در برابر نامه 4 هزار تن از نامي‌ترين پزشكان و طرح نگراني درباره افزايش روز افزون مصرف قليان و دخانيات آن هم با ادلات علمي و استناد به آمار و ارقام نگران‌كننده انواع سرطان‌ها در حالي رخ مي‌دهد كه دولت يازدهم طرحي تحت عنوان طرح تحول سلامت را كليد زد و براي چنين طرحي تبليغاتي گسترده داشت.
 بي‌ترديد افزايش مصرف دخانيات و به خصوص قليان به عنوان يكي از مضرترين مواد دخاني كه قبح ديگر مواد را هم ندارد و به همين خاطر هم بيشتر مورد اقبال قرار گرفته است، ‌يكي از اصلي‌ترين چالش‌هايي است كه سلامت جامعه را با خطر مواجه مي‌سازد و توجه به اجراي قانون جامع كنترل و مبارزه ‏ملي با دخانيات به منزله پيشگيري بوده و تحول ويژه‌اي را در نظام سلامت كشور كليد خواهد زد. در اين ميان بي‌توجهي به چنين موضوع مهمي در كنار فضاسازي رسانه‌اي درباره طرح تحول سلامت، ‌تضادي آشكار در مواضع دولت را به تصوير مي‌كشد.
   سود دخانيات بر جان انسان‌ها مي‌چربد
اين بار نوبت وزير بهداشت اسبق است كه نگران باشد؛ ‌يك نگراني كاملاً بجا و بحق درباره آمار و ارقام مصرف دخانيات و آمار و ارقام بيماري‌ها و باري كه اين مواد به سلامت كشور تحميل مي‌كند. مرندي با نگران‌كننده خواندن نگاه منفعلانه مسئولان نسبت به عرضه مواد دخاني در جامعه تصريح كرد: به نظر مي‌رسد سود ناشي از گردش مالي اين صنعت مهم‌تر از جان انسان‌هاست.
مرندي با تأكيد بر تصويب و ابلاغ قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات در كشور تصريح كرد: جمهوري اسلامي جزو نخستين كشورهايي است كه در زمينه جلوگيري از عرضه سيگار و ساير مواد دخاني قوانيني را پيگير و به تصويب رساند، بر اين اساس به راحتي مي‌توان جلوي عرضه مواد دخاني در كشور را گرفت تنها بايد زمينه اجرايي شدن قوانين را فراهم كنيم. وي درباره راه‌هاي جلوگيري از توليد سيگار در كشور تصريح كرد: نبايد هيچ زميني را به كشت تنباكو اختصاص دهيم بلكه بايد زمين‌هاي كشت تنباكو را محو و كارخانه‌هاي توليد سيگار را به توليد محصولات ديگري تبديل كنيم اما به نظر مي‌رسد منفعت مالي عده‌اي اجازه چنين تصميماتي را نمي‌دهد.
   كك مسئولان هم نمي‌گزد!
مرندي با بيان اينكه تأسيس و ساخت نخستين كارخانه سيگار در كشور اشتباه بزرگي بود، افزود: اين اقدام در دوران رياست جمهوري آقاي هاشمي‌رفسنجاني اتفاق افتاد كه من هم در دولت بودم. اين عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس درباره خصوصي‌سازي شركت‌هاي دخانيات افزود: اين شركت‌ها در حال حاضر به طور كامل خصوصي نيستند و هنوز در بسياري از موارد دخالت مي‌كنند، به طور مثال وقتي قرار است سنجش كيفيت توليدات سيگار انجام شود، از سوي خود كارخانه بوده و استانداردي كه براي بررسي كيفيت مطرح است از طرف كارخانه لحاظ مي‌شود. به باور وي نبايد سيگار را به عنوان عامل كشتن افراد چه با توليدات داخل و چه از طريق واردات در دسترس مردم قرار دهيم. مرندي تأكيد كرد: متأسفانه امروز شاهد عرضه گسترده مواد دخاني در سطح جامعه هستيم و شاهديم كه كك مسئولان هم نمي‌گزد. مرندي با نگران‌كننده خواندن ميزان مصرف سيگار در جامعه گفت: امروز شاهديم كه قليان علاوه بر قهوه‌خانه‌ها جلوي در منازل هم عرضه مي‌شود كه اين وحشتناك است.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
0
0
از اینکه دولت قبل موفق به جلوگیری بلیه دخانیات نشد و این دولت هم تمایلی به این کار ندارد ووزیر بهداشت هم به مجلس فرا خوانده نمی شود و دلواپسان هم در این زمینه روزه سکوت گرفته اند و اکثریت روزنامه ها هم کاری به این کار ها ندارند آدم به شک می افتد که پشت پرده چه می گذرد.
دخان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
0
0
دوستان حاضرندتمام ملت... ولی اونا خانه و ویلا و ماشین آنچنانی داشته باشند....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار