کد خبر: 659198
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۶
حقوق مشتري، واژه‌اي است كه شايد سال‌هاي زيادي بايد بگذرد تا به طور كامل در كشورمان جا بيفتد و مردم در مقابل پرداخت هزينه از پشتوانه اخلاقي و حقوقي براي دريافت كامل خدمات بهره‌مند باشند. نمونه‌هاي اجحاف در حقوق مشتري زياد است اما آنچه مورد بحث ما است، حقوق قانوني و اخلاقي است كه خريداران سريال‌هاي شبكه خانگي نمايش بايد از آن برخوردار شوند.
محمدصادق عابديني
حقوق مشتري، واژه‌اي است كه شايد سال‌هاي زيادي بايد بگذرد تا به طور كامل در كشورمان جا بيفتد و مردم در مقابل پرداخت هزينه از پشتوانه اخلاقي و حقوقي براي دريافت كامل خدمات بهره‌مند باشند. نمونه‌هاي اجحاف در حقوق مشتري زياد است اما آنچه مورد بحث ما است، حقوق قانوني و اخلاقي است كه خريداران سريال‌هاي شبكه خانگي نمايش بايد از آن برخوردار شوند.

سريال‌هاي شبكه خانگي نمايش چند سالي هست كه به عنوان كالاي فرهنگي به خانه‌هاي ما راه پيدا كرده‌اند و عناوين اين سريال‌ها هم از تعداد انگشتان يك دست فراتر رفته و در حال دو رقمي شدن هستند. تيراژ بالاي نسخه‌هاي اين سريال‌ها نشانه‌اي از اقبال مردمي در دنبال كردن قسمت‌هاي مختلف سريال‌هاي عرضه شده در شبكه خانگي نمايش است. در اين بين حجم بالاي بازگشت سرمايه باعث شده است تا در روندي غير اخلاقي حقوق مشتري پايمال شود.

به طور معمول سريال‌هاي شبكه خانگي نمايش شروع خوبي دارند، هر كدام با ايده‌اي نو و پتانسيل بالايي كه ناشي از حضور كارگردانان حرفه‌اي و بازيگران شناخته شده است، به سرعت مخاطبان خود را پيدا مي‌كنند. اما اين شروع پر انرژي در مدت كوتاهي به سردي متمايل مي‌شود. تقريباً همه سريال‌هايي كه در شبكه خانگي نمايش توزيع شده‌اند، چنين سرنوشتي را داشته‌اند. كيفيت قسمت‌هاي اوليه چه از نظر فيلمنامه و چه از نظر بازي‌ها به هيچ‌وجه قابل مقايسه با سري‌هاي بعدي آن نيست.

حتي در بعضي از سريال‌ها شاهد آن هستيم كه بسته‌بندي لوح‌هاي فشرده نيز بعد از چند قسمت دچار افت كيفيت مي‌شود. متأسفانه در اين بين فروش سي دي‌ها و دي وي دي‌هاي معيوب نيز با وجود آنكه روي ليبل اين لوح‌هاي فشرده علامت كنترل كيفيت درج شده است، مشاهده مي‌شود. شركت‌هاي تهيه‌كننده اين سريال‌ها به دليل اينكه درآمد خود را حفظ كنند، تلاش دارند تا بر تعداد قسمت‌هاي سريال‌ها بيفزايند.

آب بستن به داستان و پخش منتخب تصاوير قسمت‌هاي قبل يكي از شگرد‌هاي تكراري اما متداول در اين كار است. متأسفانه مشتريان در مواجهه با اين سودجويي‌هاي غير اخلاقي هيچ پشتوانه و حامي قانوني ندارند. در مورد وجود لوح‌هاي فشرده معيوب نمونه‌اي كه براي يكي از دوستان خبرنگارم پيش آمد، جالب توجه است. وي لوح يكي از سريال‌هاي شبكه خانگي را از فروشگاهي خريداري مي‌كند اما در هنگام استفاده متوجه مي‌شود كه لوح‌فشرده معيوب بوده است، به همين دليل با شركت پخش‌كننده لوح تماس مي‌گيرد و به آنها اطلاع مي‌دهد اما تنها كار مفيدي كه آن شركت براي وي مي‌كند اين است كه معيوب بودن محصول خود را تكذيب كند و هيچ خبري از عذر خواهي، پرداخت هزينه خريد لوح فشرده يا تعويض آن نمي‌شود.

بدتر از اين نوع برخوردها، رها كردن سريال بدون پايان است. اين اتفاق بعد از آن پيش مي‌آيد كه آنقدر در داستان سريال آب‌بندي شده است كه نويسنده يا گروه نويسندگان از پيدا كردن راهي براي پايان بندي آن عاجز مي‌شوند يا اختلاف‌نظر‌ها آنقدر بالا مي‌گيرد كه گروه سازنده از هم مي‌پاشد و كار به حالت تعليق در مي‌آيد. مشترياني هم كه تا آخرين قسمت گير ماجراي سريال بودند هم سرشان بدون كلاه مي‌ماند. جالب اينجا است كه كارگردان يكي از همين سريال‌هاي بي‌پايان در ابتداي چند قسمت سريال، بخشي را براي درخواست و خواهش از مخاطبان خود قرار داده بود تا از آنها بخواهد سريال‌هاي اورجينال بخرند آن وقت در مقابل لطف مردم سريال را نيمه‌كاره رها كرد تا نهضت خريد سي‌دي‌هاي اورجينال با پايان تلخي مواجه شود. حقوق مشتري يعني احترام به حق و حقوق كساني كه با پرداخت پول، شبكه خانگي نمايش را سرپا نگه داشته‌اند. كاري كه در صورت توجه نكردن به آن باعث ركود و در نهايت ضرر چرخه اقتصادي پخش خانگي مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار