کد خبر: 659197
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۴
مراسم توديع و معارفه رياست پژوهشگاه ميراث فرهنگي برگزار شد
مراسم تكريم و معارفه رياست پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري روز گذشته با حضور معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و نيز معاونان گردشگري، صنايع دستي و ميراث فرهنگي اين سازمان در موزه ملي برگزار شد، بعد از اين مراسم مرد هزار چهره سازمان ميراث فرهنگي رسماً به خانه‌اش بازگشت، هر چند به گفته خودش او هيچ‌گاه اين سازمان را رها نكرده بود.
الناز خمامي‌زاده
مراسم تكريم و معارفه رياست پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري روز گذشته با حضور معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و نيز معاونان گردشگري، صنايع دستي و ميراث فرهنگي اين سازمان در موزه ملي برگزار شد، بعد از اين مراسم مرد هزار چهره سازمان ميراث فرهنگي رسماً به خانه‌اش بازگشت، هر چند به گفته خودش او هيچ‌گاه اين سازمان را رها نكرده بود.
به گزارش «جوان» مسعود سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي در اين مراسم، انتقال پژوهشگاه ميراث فرهنگي و نيز پژوهشگاه صنايع دستي به استان‌هاي شيراز و اصفهان را كه در دولت گذشته اتفاق افتاد، دو فاجعه بزرگ براي ميراث فرهنگي كشور خواند كه خسارات و ضايعات فراواني را متوجه پژوهشگاه ميراث فرهنگي و صنايع دستي كرده است.
وي با انتقاد از اين تصميم‌گيري غلط مديران سازمان ميراث فرهنگي در دولت گذشته خاطر نشان كرد كه ضربه خوردن بضاعت كارشناسي اين مجموعه‌ها به راحتي جبران‌شدني نيست.
معاون رئيس‌جمهور ادامه سخن خود را به كمبود اعتبارات سازمان ميراث فرهنگي اختصاص داد و گفت:‌ مجموع اعتبارات عمراني و مالي سازمان ميراث فرهنگي معادل اعتبارات آموزش و پرورش يك استان هم نيست، اين در حالي است كه 300 نفر پژوهشگر و هيئت علمي در سازمان به دليل كمبود اعتبار بيكار هستند.
به گفته او، سازمان ميراث فرهنگي در عرصه ميراث، كاوش، شناسايي، ثبت، احيا، مرمت، بازسازي و نگهداري از بيش از 31 هزار اماكن تاريخي و سايت‌هاي شناسايي و ثبت شده و در قبال صنايع دستي و توانمندسازي نزديك به 2ميليون تهيه‌كننده صنايع دستي و ترويج و بازاريابي براي آنها و نيز در قبال گردشگري وظيفه سنگيني بر عهده دارد، آن هم در حالي كه توقعاتي وجود دارد كه از محل گردشگري سالانه درآمدهاي ارزي كشور افزايش پيدا كرده و به حل مشكل اشتغال جامعه كمك شود. وي اين را هم گفت كه نيازهاي سازمان ميراث فرهنگي به منابع مالي ده‌ها برابر آن چيزي است كه در حال حاضر موجود است.
در بخش ديگري از اين مراسم، سيدمحمد بهشتي، رئيس جديد پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي در ابتداي سخن خود گفت كه از ششم شهريور سال 1376 كه به سازمان ميراث فرهنگي آمد تا به امروز هيچ‌گاه فكر نكرده كه از سازمان رفته است، هر چند مورد غضب قرار گرفته اما هيچ‌گاه اين سازمان را ترك نكرده است. بهشتي، رئيس اسبق سازمان ميراث فرهنگي   كه بنا به محذورات قانوني و داشتن عضويت هيئت علمي دانشگاه جاي جليل گلشن را گرفته است هم گفت:  احساس مي‌كنم به عنوان معلم قانوني وارد پژوهشگاه شدم و تلاش مي‌كنم اين نقش را ايفا كنم.
 به گفته او سازمان ميراث فرهنگي در ميان كل دستگاه‌هاي دولت در طول هشت سال گذشته بيشترين صدمات را ديده و در داخل سازمان نيز پژوهشگاه سازمان دچار بيشترين صدمات شده است.
 بهشتي با اين مثال منظور خود را مشخص‌تر كرد: «‌سازمان ميراث فرهنگي مانند يك تصادفي است و پژوهشگاه نيز بخشي از تصادفي است كه هويتش مشخص نمي‌شود.» بهشتي اين را هم گفت كه تا پژوهشگاه سر جايش قرار نگيرد، نمي‌توان انتظار فعاليت‌هاي پژوهشي از آن داشت. رئيس جديد پژوهشگاه ميراث فرهنگي همچنين امر حفاظت را مهم خواند و ادامه داد:  كميسيون 1354 مي‌گويد كه حتي در شرايط جنگ هم امر حفاظت تعطيل نمي‌شود. يكي از دلايل اهميت حفاظت از آثار تاريخي انجام پژوهش روي اين آثار و دلايل پژوهش نيز انتقال اطلاعات مفيد به جامعه است.
بهشتي در ادامه در توضيح مهم‌ترين مشكل پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي برخلاف جليل گلشن، مدير سابق پژوهشگاه كه از كمبود جا سخن گفته بود، خاطر نشان كرد: «‌مهم‌تري مشكل پژوهشگاه اين است كه نمي‌توانيم فعاليت كنيم. مشكل ما اضافه كاري، جا و اتومبيل نيست و براي اينكه بتوانيم كار كنيم همه بايد كمك كنند.»
در بخش ديگري از مراسم جليل گلشن نيز كارنامه 10 ماه فعاليت خود در پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي را نزد حاضران در اين مراسم مرور كرد. در پايان اين مراسم رئيس سازمان ميراث فرهنگي، احكام جديد سيدمحمد بهشتي و جليل گلشن را به آنها تقديم و جليل گلشن پس از توديع و تكريم در اين مراسم حكم مشاوري رئيس سازمان ميراث فرهنگي در امور ايثارگران را دريافت كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار