کد خبر: 658864
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱

حمام سردشت در محله سردشت شهر قدیم تون از توابع شهرستان فردوس در استان خراسان جنوبي واقع شده است و شواهد دقیق و مکتوبی از تاریخ بنای آن در دست نیست. اما شواهد محلی دال بر این ادعا می باشد که این بنا متعلق به دوره صفوی است. حمام سردشت مانند سایر حمامهای قدیمی شهر تون در زلزله دچار صدمه شد اما خسارت چندانی ندیده و معماری کم نظیر آن کمتر دستخوش تغییرات شده است.

در عملیات مرمتی انجام شده در این بنا کلیه آوارهای ساختمانی انباشته شده در حمام پس از زلزله از داخل گلخن و هیزم دان حمام تخلیه گردیده و عملیات سبک سازی بام و کاهگل کشی پشت بام حمام سردشت انجام گرفته است.

سربنیه این حمام از تزئینات منحصر به فرد معماری است و از لحاظ سلسله مراتب فضاهای مختلف حمام به گونه ای بوده که مشتریان پس از دخول به حمام و گذر از دالان و هشتی ورودی وارد بینه حمام می شدند.

در کنار حمام سردشت یک حمام دیگر متعلق به دوره قاجاریه قرار دارد كه طی سالیان گذشته در اثر عوامل مخرب انسانی و طبیعی دچار آسیب های جدی گردیده که وجود این دو حمام در کنار هم علاوه بر ایجاد شاخصه های معماری که دارد، نشان از اهمیت مردم به بهداشت و رونق این محله تاریخی در گذشته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار