کد خبر: 658585
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵
هنرمندان ايراني سكوت دسته‌جمعي هنرمندان دنيا را در قبال فلسطين برنتابيدند
«مرگ و نفرين بر محافل حقوق بشري كه چشم و گوششان كر شده و نمي‌بينند.»‌ اين يكي از تازه‌ترين واكنش‌هاي مجيدمجيدي كارگردان نامزد جايزه اسكار به حملات وحشيانه ارتش رژيم‌صهيونيستي در نوار غزه است
الناز خمامي‌زاده
«مرگ و نفرين بر محافل حقوق بشري كه چشم و گوششان كر شده و نمي‌بينند.»‌ اين يكي از تازه‌ترين واكنش‌هاي مجيدمجيدي كارگردان نامزد جايزه اسكار به حملات وحشيانه ارتش رژيم‌صهيونيستي در نوار غزه است؛ كارگرداني كه در قامت يك هنرمند هميشه در انتشار بيانيه‌هاي بشردوستانه و ضدنژادپرستانه پيشرو بوده است. در كنار مجيدي اما شمار زيادي از هنرمندان كشورمان نيز در حمايت از غزه گل كاشتند و سكوت معمول جامعه هنري كشور در قبال جنايت‌هاي ارتش اسرائيل را شكستند؛ از بهرام رادان تا نيوشا ضيغمي، مهدي كرم پور، پرستو صالحي، مهدي پاكدل، امير جعفري و جامعه هنري ايران
در محكوميت جنايات رژيم‌صهيونيستي
دست به انتشار پيام‌هاي تصويري و اثرگذاري
در فضاي شبكه‌هاي اجتماعي زده‌اند.
 
  جنايات غزه و روسفيدي هنرمندان ايراني
دنيا در اين روزها در گرماگرم و التهاب بازي‌هاي جام جهاني و ساير دلمشغولي‌هاي ديگري كه دارد، آرام و بي‌سر‌و‌صدا برگي از صفحه تاريخش را ورق مي‌زند كه محتوايش سطحي‌ترين مباني انسانيت را زير سؤال برده است. معادله ساده و تك مجهولي است؛ اسرائيلي‌ها با زبان توپ، آتش و جنگ مردم بي‌گناهي را نشانه گرفته‌اند كه تنها مي‌خواهند به زندگي در سرزمين آبا و اجدادي شان ادامه دهند و نكته مجهول اين گزاره ساده، ‌سكوت مجامع بين‌المللي و محافل حقوق بشر و هنرمندان مشهور سردمدار شعائر بشردوستانه به اين نسل‌كشي آشكار است. با اين حال نزد جهاني كه سالانه نمايندگاني از جامعه هنري‌اش را به تب و تاب سفرهاي بشردوستانه به قلب آفريقا و قبول كودكان آفريقايي به فرزندخواندگي مي‌اندازد، هميشه جنايات رژيم‌صهيونيستي در قبال كودكان فلسطيني واكنشي جز سكوت در بر نداشته است. اكنون اما شماري از هنرمندان كشورمان دست به كار شده‌اند و با انتشار تصاويري در صفحه اينستاگرام خود يا با انتشار يادداشت‌هايي، جنايات رژيم‌صهيونيستي را محكوم كرده‌اند. در رأس اين هنرمندان نام مجيد مجيدي به چشم مي‌خورد؛ كارگردان فيلم «محمد(ص)» و «رنگ خدا» كه يادداشتي پر و پيمان را در محكوميت بمباران ارتش اسرائيل منتشر كرده است.

   همدردي مجيدي و رحماندوست با غزه
مجيدي يكي از شناخته شده‌ترين چهره‌هاي هنري ايران نزد افكار بين‌المللي جهان است. او در يادداشت خود در واكنش به حوادث غزه نوشته است: «‌سرزميني را مي‌‌شناسم كه به وسعت يك تاريخ به آن ظلم شده… سرزميني را مي‌شناسم كه سلاح‌شان ايمان به خداست، در مقابل بمب‌ها و موشك‌ها سينه‌شان را سپر مي‌كنند. پناهگاهي ندارند در هنگام بمباران‌هاي وحشيانه اهريمنان. سرزميني را مي‌شناسم كه در ماه ضيافت خدا بر سر سفره‌ سحر و افطارشان بمب‌هاي ويرانگر است.»
مجيدي در ادامه نوشته است: «‌مردم اين سرزمين به راستي در اين ماه ميهمان خدا هستند و با شهادتشان براي ابد ميهمان خدا خواهند بود. سرزميني را مي‌شناسم كه نوجوان آن را به جرم دفاع از سرزمين اشغال شده‌اش زنده زنده در آتش مي‌سوزانند. مرگ و نفرين بر محافل حقوق بشري كه چشم و گوششان كر شده و نمي‌بينند اين همه ظلمي را كه به يك ملت مي‌رود، حتماً از نگاه بي‌فروغ آنها اين همه زن و كودك بي‌دفاع كه كشته مي‌شوند، انسان نيستند!» كارگردان نامزد جايزه اسكار در ادامه با انتقاد از محافل حقوق بشر و دولت‌هاي غربي و عربي خطاب به مردم جهان نوشته است: «‌البته روي سخن من نه محافل حقوق بشري، نه دولت‌هاي غربي و نه دولت‌هاي عربي كه اگر غيرتي داشتند امروز صهيونيسمي نبود، بلكه روي سخن من مردم آزاده جهان است. چطور مي‌توان شاهد بود كه ده‌ها تن بمب بر سر ملتي بي‌دفاع و مظلوم ريخته شود و جهان در يك سكوت مرگبار فرو رود!» در ادامه يادداشت كارگردان فيلم «محمد(ص)» آمده است: «‌چگونه مي‌توان پيكر بي‌جان و آغشته به خون كودكان بي‌دفاع را ديد و سكوت كرد! بياييم همگي ندا دهيم كه مردم غزه آغوش ما پناه شماست. به آنها بگوييم كه اين تصاوير كودكان آغشته به خون در حافظه تاريخي ما مي‌ماند و دل‌هايمان براي هميشه نسبت به غاصبان و جلادان صهيونيسم پر از نفرت باقي خواهد ماند و در آخر به مردم غزه بگوييم ما در كنار شما هستيم دل‌هايمان با شماست و به شما به خاطر پايداري و استقامت‌تان و شجاعت‌تان درود مي‌فرستيم...» در كنار يادداشت مجيد مجيدي، مصطفي رحماندوست نيز در حمايت از كودكان مظلوم غزه يادداشتي را تحت عنوان «‌كودكان بي‌گناه را دريابيد»‌ در يكي از رسانه‌ها منتشر كرده است. اما نكته جالب اين داستان اقدام خودجوش و همزمان شماري از هنرمندان كشورمان به انتشار تصاويري در اينستاگرام آن هم در حمايت از مردم غزه است.
 
  بهرام رادان و هشتگ براي غزه دعا كنيد
يكي از اين هنرمندان ايراني بهرام رادان است. رادان در صفحه اينستاگرامش تصويري از يك پسربچه فلسطيني كه از ناحيه سر زخمي شده منتشر كرده و اين تصوير به هشتگ «براي غزه دعا كنيد» مربوط است؛ گروهي كه اعتقاد دارند به اسم انسانيت بايد با هر دين، نام و نشاني از غزه دفاع كرد. اين گروه در تبليغات حمايتي خود از مردم بي‌گناه غزه معمولاً متوسل به اين قبيل شعارهاي حقيقت‌گرايانه مي‌شوند كه دفاع از غزه ربطي به اسلام، مسيحيت يا يهود ندارد بلكه اين موضوع، يك موضوع انساني است.
بازيگر ديگر مهدي پاكدل است كه او نيز شعار هشتگ «جلوي اسرائيل را بگيريد» را در صفحه اينستاگرام خود منتشر كرده است. همچنين علي اوجي بازيگر سينما با نوشتن عبارات «از اسرائيل متنفرم... كشتن كودكان افتضاحه... درده... حالم بهم مي‌خوره ازشون... از اسرائيل متنفرم متنفرم متنفرم» و رستاك خواننده موسيقي سنتي با عبارت «كودكاني كه بر خاك مي‌ريزند، سبز مي‌شوند با خاطرات سرخشان چه مي‌كني» حمايت خود را از مردم بيگناه غزه اعلام كرده‌اند.

  جام جهاني 2014 يا جنگ جهاني 2014؟!
امير جعفري، بازيگر سينما و تلويزيون هم همچون ديگر بازيگران دست به انتشار تصويري معناگرا درباره جنايات اخير رژيم‌صهيونيستي زده است. جعفري تصويري از يك انفجار بزرگ را منتشر كرده كه شبيه جام جهاني است؛ در توضيح اين عكس به زبان انگليسي war cup 2014 جام جنگ 2014‌ جايگزين war cup 2014  جام جهاني 2014 شده است. اين تصوير در اينستاگرام جعفري شايد اشاره‌اي دارد به همزماني فاجعه بمباران ارتش صهيونيستي در نوار غزه با التهاب اين روزهاي بازي‌هاي جام جهاني؛ اتفاقي كه بسياري از انسان‌ها خود را در قالب آن به خواب زده‌اند و سرگرم با اين تفريح ورزشي چشم و گوششان را روي يك فاجعه انساني بسته‌اند.
عليرضا جعفري بازيگر جوان و برادر زاده امير جعفري نيز به تبعيت از عمويش تصويري از زنان داغديده فلسطيني را در كنار زنان ارتش رژيم‌صهيونيستي در صفحه اينستاگرام خود منتشر كرده است.

تصوير ديگر را چكامه چمن ماه، بازيگر سينما، تلويزيون و تئاتر منتشر كرده است. چمن ماه در صفحه اينستاگرام خود اين عبارت را نوشته كه «‌از ديو و دد ملولم و انسانم آرزوست» و سپس تصويري را از يك لنگه كفش غرق در خون كودكانه منتشر كرده است. اين تصوير با واكنش و ابراز همدردي طرفداران چمن ماه مواجه شده است. در كنار بهاره كيان افشار كه مطلبي در حمايت از مردم غزه نوشته است، پرستو صالحي هم به جاي انتشار تصوير بدون شرح در اينستاگرامش دست به قلم شده و تصويري از دلنوشته‌هايش درباره جنايات صهيونيست‌ها را منتشر كرده و در آن نوشته كه از ديدن عكس كودكان در خون غلتيده عراقي، سوري، فلسطيني و غيره، از ديدن تصاوير جنگ، جنايت، آزار، تجاوز در گوشه گوشه دنيا، از ديدن فقر كودكان كشورم عاجز شده و شب‌ها بدون قرص، خواب به چشمانش نمي‌آيد.
 
  نيوشا ضيغمي و يك سكوت دسته‌جمعى
نيوشا ضيغمي نيز در صفحه اينستاگرامش براي حمايت از مردم غزه اين عبارات زيبا را نوشته است: «‌خيلي دردناكه خيلي واقعاً چرا؟ آهاى آهاى قهرمان بى جام با توأم در اين خرابه‌ها دنبال چه مى‌گردى؟! مادرت، برادرت، خواهرت، بابا، رفيقت مگر اشك نمى‌ريختى كه چرا جام ندارى...!؟ بيا بيا برايت جام آوردند، جامى از سرب و باروت هم بزرگ‌تر است هم طلايى‌تر حالا ديگر به هر خانه دارند جام مي‌دهند با اين تفاوت كه جام را هر كس گرفت برايش دست زدند و هووووراااا كشيدند اما براى تو سكوت كردند، يك سكوت دسته‌جمعى همچون سردخانه‌هاى گوانتانامو نترس دنيا گورستان نشده است ما مرده‌ايم... !!! تو مى مانى و پير مى شوى و هر شب قصه مرگ ما را هنگام خواب براى نوه‌هايت تعريف مي‌كنى آرى يكى بود يكى نبود»
   واي به حال گلوله و موشكي
كه به سوي روح خدا نشانه رود

هنرمند ديگر علي شادمان است؛ بازيگر خردسالي كه در فيلم «ميم مثل مادر» ايفاي نقش كرده بود. او اكنون جوان برومندي شده و در صفحه اينستاگرام منتسب به خود تصويري سوزناك را در حمايت از مردم غزه منتشر كرده است. در اين تصوير كودك مظلوم فلسطيني در حال اشك ريختن به چشم مي‌خورد. شادمان در توضيح اين عكس نوشته است: «‌خداوند از روح خود در انسان دميد؛ واي به حال گلوله و موشكي كه به سوي روح خدا نشانه رود.»‌ اين بازيگر جوان نيز از هشتگ «جلوي اسرائيل را بگيريد»‌حمايت كرده و روي تصوير كودك فلسطيني اين عبارت به انگليسي به چشم مي‌خورد: «‌مرا در دعايتان فراموش نكنيد.» پيام حمايت شادمان از كودكان غزه در عرض كمتر از 20 ساعت 873 طرفدار داشته است.
همچنين آناهيتا نعمتي، بازيگر سينما و تلويزيون نيز دست به انتشار تصويري در اينستاگرام خود زده است كه در آن كودكان بي‌گناه فلسطيني را در چنگ و اسارت ارتش رژيم‌صهيونيستي نشان مي‌دهد. نعمتي در توضيح تصوير اين عبارت را به زبان انگليسي نوشته است: «اين عكس را به اشتراك بگذاريد و از غزه دفاع كنيد... . جلوي اسرائيل را بگيريد!» عكسي كه نعمتي در اينستاگرامش منتشر كرده در عرض كمتر از 20 ساعت 3606 طرفدار داشته است.

   باز هم غزه...
مهدي كرم‌پور، كارگردان «پل چوبي»، هنرمند ديگري است كه به اين كمپين پيوسته و در يادداشتي نوشته است: «غزه. باز هم غزه. هيچ تصويري، همه فاجعه نخواهد شد. دلم مي‌خواست عكس بدن‌هاي بي‌جان كودكان فلسطيني را كنار تصويري كه خبرنگار دانماركي امروز از شهروندان سرخوش اسرائيلي نشسته به نظاره بمباران فلسطيني‌ها بگذارم... فاجعه كوچك خواهد شد... همه عكس‌ها با يك كليك در دسترس همه است. كارتون‌هاي مانا را ديدم و مثل هميشه نبوغ‌آميز بود. بغض گلويم را مي‌گيرد. ساليان دورتر جواني بودم كه مفتون شعرهاي محمود درويش- بزرگ‌ترين شاعر فلسطيني معاصر عرب- از ژنوسيد و نسل‌كشي صبرا و شتيلا تا فجايع قتل‌عام جمعي در غزه و اريحا مستند مي‌ساختم و گاهي پشت ميز تدوين حالم از مونتاژ تصوير نوزاد بي‌سر و ضجه مادران و زنان آواره، به هم مي‌خورد. تابستان امسال شش سال از رفتن يكي از بزرگ‌ترين شاعراني كه آشناييم با او زندگيم را دگرگون كرد، مي‌گذرد. هيچ تصويري، قدرت واژه‌هايش را از درون زندان‌ها و پاي زيتون بن‌هاي سوخته و غبار گرفته سرزمينش نخواهد رساند؛ «‌اي جوانكي كه ميان دو دريچه زندان تقسيم شده‌اي/ نامه هايت نمي‌رسند/... / آنك آن جوانك پاره پاره مردي رؤيا زده است/... / او بر فراز گيوتين تاريخ نه خواهد گفت / نه»
در كنار اين هنرمندان ايراني، برخي مديران فرهنگي نيز در صفحه فيس بوك خود به حمايت از مردم بي‌گناه غزه اقدام كرده‌اند. همچنين بازيكن غيور ايراني، اشكان دژاگه نيز در صفحه فيس‌بوك خود عكسي را در حمايت از مردم غزه منتشر كرده است. دژاگه چند سال پيش هم در حمايت از مردم فلسطين حاضر نشده بود تيمش را در سفر به سرزمين‌هاي اشغالي و بازي مقابل نماينده رژيم‌صهيونيستي در مرحله مقدماتي ليگ قهرمانان اروپا همراهي كند. «هنر هيچ مرزي نمي‌شناسد»‌؛ اين عبارتي است كه به زبان‌هاي مختلف در سرتاسر جهان منتشر شده است با اين حال به نظر مي‌رسد كه در مواجهه با فاجعه غزه و سكوت هنرمندان و مدافعان صوري حقوق بشر بايد سر و شكل متفاوتي را براي اين شعار متصور شد. در روزهايي كه جنايات در غزه كمتر واكنش هنرمندان غربي را با خود همراه كرده است، همدردي هنرمندان كشورمان با مردم بيگناه غزه مايه اميدواري است.
هر چند براي روشن شدن حقيقت هميشه ماه پشت ابر پنهان نمي‌ماند. تظاهرات مردمي در سرتاسر دنيا همچون لندن و پاريس گوياي آن است كه مردم در غرب براي نمايش وجهه واقعي انسانيت خود منتظر چراغ سبز مترسك‌هاي سينما و تلويزيون هاليوود نمي‌ايستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار