کد خبر: 658453
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
نارضایتی اصفهانی ها از روند احداث پزشکی قانونی این شهر
فضای فیزیکی مناسب و استاندارد از جمله زیر‌ساخت‌های مناسب برای فعالیت در حوزه پزشکی قانونی است. در سالیان گذشته که مرکز پزشکی قانونی استان اصفهان در مکان فعلی(میدان فیض) ساخته شد، مکان یابی خوبی به لحاظ نزدیک بودن به آرامستان تخت فولاد در ساخت آن انجام شده بود اما...
راضیه کشاورز

فضای فیزیکی مناسب و استاندارد از جمله زیر‌ساخت‌های مناسب برای فعالیت در حوزه پزشکی قانونی است. در سالیان گذشته که مرکز پزشکی قانونی استان اصفهان در مکان فعلی(میدان فیض) ساخته شد، مکان یابی خوبی به لحاظ نزدیک بودن به آرامستان تخت فولاد در ساخت آن انجام شده بود اما پس از گذشت سال ها و با گسترش شهر ، آرامستان باغ رضوان در شرق اصفهان احداث شد و پزشکی قانونی هم خود را در مکان لوکس شهر دید. در حال حاضر مکان فعلی پزشکی قانونی اصفهان در مرکز شهر است. یعنی در مجاورت مردم قرار دارد و مردم نارضایتی‌های بسیاری از مکان فعلی این ساختمان دارند.

***

قرار گرفتن ساختمان پزشکی قانونی در مرکز شهر اصفهان نمای نامناسبی در اصفهان ایجاد کرده که در سال ۸۶ مقرر شد این ساختمان به باغ رضوان انتقال یابد.
از آنجا که اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان در محل فعلی فضای فیزیکی مناسب با شرح وظایف محوله در کلیه حوزه ها به خصوص حوزه تشریح و آزمایشگاه را در اختیار نداشت، مسؤولین وقت اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان با توجه به محدودیت فضای رد اختیار و همچنین استقرار پزشکی قانونی در یک منطقه گردشگری و مجاورت آن با محل سکونت و کسب مردم ، طرح ساختمان جدید پزشکی قانونی را در محلی مناسب و با فضا و امکانات مورد نیاز در دستور کار قرار داده و پیشنهاد احداث آن را به مقامات مسؤول استان و کشور ارایه نمودند .
تا اینکه در اولین دور سفر رئیس جمهور سابق به استان اصفهان پیشنهاد مذکور به تصویب رسید و مقرر شد این پروژه از محل اعتبارات استان ساخته شود .

پس از رایزنی و پیگیری های فراوان ، اقدامات اولیه احداث پروژه مذکور از جمله در اختیار گرفتن زمین مناسب ، انتخاب شرکت مشاور ذی‌صلاح ، طراحی پروژه مذکور و سپس اخذ تاییدیه های فنی از اداره کل طرح و برنامه سازمان پزشکی قانونی کشور و دفتر فنی آن انجام شد، و بعد از آن پیمانکار واجد صلاحیت انتخاب و روند احداث پروژه آغازشد.

از سال ۱۳۸۶ لغایت ۱۳۹۰ اعتبارات مربوطه پس از تبادل موافقت نامه و جذب اعتبار به پروژه تزریق و نظارت بر روند احداث پروژه نیز توسط شرکت مهندسی ناظر ، دفتر فنی استانداری و دفتر فنی سازمان پزشکی قانونی کشور صورت پذیرفت .
این پروژه در زمینی به مساحت ۲۰ هزار متر مربع در منطقه گورت شهرستان اصفهان واقع شده و در زیربنایی به مساحت 10 هزار مترمربع مشتمل بر واحدهای آزمایشگاهی از جمله آزمایشگاه سم شناسی ، آسیب شناسی ، سولوژی و DNA و همچنین واحد معاینات اجساد و تشریح و همچنین واحدهای اداری و آموزشی – پژوهشی در حال احداث می باشد .

این بنا در سه طبقه با بخش های آزمایشگاهی، کمیته تخصصی، معاینات سرپایی و اداری است که دارای سازه بتونی و گنبد بتونی با چهار پله فرار تعبیه شده كه از نظر سبك معماری و طراحی در كشور منحصر به فرد است.

نارضایتی ها از روند تکمیل پروژه
 
تاكنون حدود 40 ميليارد ریال براي احداث پروژه جدید پزشکی قانونی شهرستان اصفهان كه در نوع خود در سطح كشور و حتي خاورميانه كم‌نظير است ، هزينه شده است.

آخرین برآورد مشاور پروژه در خصوص اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه ، مربوط به سال گذشته است که تخمین وی حدود 20 میلیارد ریال بود که با تورم سالانه این رقم بیشتر هم می شود.

مدیر کل پزشکی قانونی استان اصفهان در گفت و گو با "جوان "روند تکمیل پروژه پزشکی قانونی شهرستان اصفهان را رضایت بخش نمی داند و می گوید: علی رغم حمایتهای مناسب مقامات ذی‌‌‌‌‌صلاح استان ، متاسفانه در سال مالی- اعتباری جاری ، اعتبار لازم جهت تکمیل پروژه پزشکی قانونی این شهر متناسب با حجم و وسعت پروژه در اختیار این اداره کل قرار نگرفته است .
علی سلیمان‌پور کمبود اعتبار را یکی از مهم‌ترین مشکلات در راستای اجرا و راه‌اندازی این پروژه اعلام و تأکید می کند: پیگیری‌های لازم را در راستای تأمین اعتبار برای این پروژه انجام داده و در تلاش است در لایحه بودجه سال آینده ، این پروژه از حالت استانی به کشوری تبدیل شود.

وی معتقد است با بهره‌برداري از پروژه جدید پزشکی قانونی شهرستان اصفهان ، تأثيرات شگرفي را در بعد كمي و كيفي در اظهارنظرهاي كارشناسي پزشكي قانوني استان شاهد خواهيم بود.
مدیر کل پزشکی قانونی استان اصفهان عنوان می کند: از سال ۸۶ تاکنون بیش از 40 میلیارد ریال برای اجرا و راه‌اندازی پروژه پزشکی - قانونی اصفهان واقع در گورت هزینه شده و باید در نظر داشت که اختصاص بودجه‌های کافی برای تکمیل و راه‌اندازی این پروژه ضروری است.

به گفته وی، فضای حال حاضر پزشکی قانونی متناسب با نیازهای 20 سال قبل است و این سازمان برای تامین نیاز مردم احتیاج به احداث و راه اندازی پروژه جدید دارد.

43 درصد پیشرفت پس از 7 سال!

7 سال پیش عملیات ساخت پروژه پزشکی قانونی اصفهان در منطقه گورت در زمینی به مساحت 20 هزار متر و با بنای 10 هزار مترمربع آغاز شد اما به دلیل کمبود اعتبار پس از سالها این پروژه تنها 43 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان اصفهان می گوید: در سالجاری با مذاکراتی که با معاونت برنامه ریزی استانداری اصفهان انجام شد ، اعتبار خوبی برای این پروژه پیش بینی شد که امیدواریم تخصیص آن هم انجام شود ؛ البته هنوز موافقت نامه آن مبادله نشده است.

وی خاطر نشان می کند: همت مدیریت پزشکی قانونی و مدیریت مالی استان این است که بتوانیم حداکثر در 6 ماه ابتدای 94 فاز تشریح این پروژه را راه اندازی کنیم.

سلیمانپور تاکید می کند: ما مدعی ماندن در مکان فعلی پزشکی قانونی استان اصفهان (فلکه فیض) نیستیم و بر این باور هستیم که مکان کنونی در شأن مردم شهر اصفهان نیست.

مردم ناراضی اند!
از آنجا که مکان استاندارد برای انجام فعالیت در حوزه پزشکی - قانونی از زیر‌ساخت‌های مورد نیاز فعالیت در این حوزه در استان‌ها به شمار می رود، در حال حاضر بسیاری از مردم اصفهان از مکان فعلی ساختمان مرکزی پزشکی قانونی این کلان شهر ناراضی هستند.
مکان فعلی ساختمان مرکزی پزشکی قانونی در مرکزیت شهر قرار دارد و گرچه از نظر مرکزیت شهر مناسب است اما این ساختمان برای فعالیت‌های پزشکی قانونی مناسب نیست.
اصفهان از استان‌های فعال در بخش توسعه و عمران به شمار می‌رود که در سال‌های پس از انقلاب شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در بخش‌های مختلف در این استان بوده‌ایم اما این استان هنوز نتوانسته به یک ساختمان پزشکی قانونی استاندارد دست پیدا کند و مکان فعلی ساختمان مرکزی پزشکی قانونی استان اصفهان مناسب و در منزلت اصفهان نیست.

مسؤولان سازمان پزشکی قانونی کشور نیز بر این باورند که پروژه‌ی ساختمان جدید پزشکی قانونی اصفهان در منطقه گورت، یک پروژه‌ی استانی است و نباید چندسال به طول می‌انجامید، اما آنچه پر واضح است اینکه مسؤولان باید این پروژه را جدی بگیرند و هرطور که شده حداقل فاز یک آن شامل سالن تشریح و معاینات اجساد را هرچه سریعتر تکمیل و به بهره‌برداری برسانند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار