کد خبر: 658287
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱
نشان و پوستر جايزه آذريزدي رونمايي شد
مراسم رونمايي از نشان و پوستر جايزه ادبي آذريزدي با حضور جمعي از اهالي فرهنگ و همزمان با ماه مبارك رمضان برگزار شد.
سحر داوودي
مراسم رونمايي از نشان و پوستر جايزه ادبي آذريزدي با حضور جمعي از اهالي فرهنگ و همزمان با ماه مبارك رمضان برگزار شد.
به گزارش «جوان» اين جايزه ادبي از سال جاري و با حمايت مؤسسه فرهنگي ريحانه الرسول، شوراي كتاب كودك و دفتر مطالعات فرهنگي موقوفات ميرزا محمد كاظميني اهدا مي‌شود.
در مراسم رونمايي از اين نشان، محمد كاظميني كه دفتر مطالعاتي وي هزينه برگزاري اين جايزه ادبي را تقبل كرده است در سخناني اظهار داشت: در جامعه فرهنگي ايران هر كسي و در حد وسع خود تلاش مي‌كند تا زحمات مهدي آذريزدي را پاس دارد. اين جايزه ادبي نيز به پاس عنايت تمامي اساتيد و دانشگاهيان و به طور مشخص عنايت مقام معظم رهبري به مهدي آذريزدي در جريان سفرشان به يزد در دست برگزاري قرار گرفته است.
وي افزود: اين جايزه ادبي به منظور اينكه بتواند فصل‌الخطابي براي جريان ادبيات كودك در كشور باشد و با طرح اوليه‌اي كه از سوي علي دهقاني به عنوان دبير اجرايي به بنياد ريحانه الرسول ارائه شد، پس از كسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در دست برگزاري قرار گرفت و از اين پس در قالب نظر علمي هيئت‌هاي كارشناسي و علمي و با محوريت شوراي كتاب كودك در دست برگزاري قرار مي‌گيرد.
همچنين در اين مراسم نوش آفرين انصاري، رئيس شوراي كتاب كودك نيز در سخناني با اشاره به اينكه اهداي جايزه ادبي به نام كسي كه سال‌هاي زيادي از عمرش را صرف توجه به بازنويسي براي كودكان كرده است، گفت: مرحوم آذريزدي از بنيانگذاران شوراي كتاب كودك بود و چه بهتر كه امروز اهالي اين شورا به نام او جايزه‌اي ادبي اهدا كنند. وي همچنين افزود: مرحوم آذريزدي كودك درون همه ما را به خوبي مي‌شناخت و در عين حال با ويژگي‌هاي شخصيتي كودكان نيز به خوبي آشنا بود و تركيب همين دو موضوع بود كه در نهايت او را به خلق نخستين بازنويسي‌ها از متون كهن فارسي راهنمايي كرد. مهدي محقق، رئيس انجمن آثار و مفاخر ملي نيز ديگر سخنران اين مراسم رونمايي بود.
وي در سخنان خود با اظهار تأسف از وضعيت كتابخواني در كشور گفت: جاي تأسف دارد كه در آئين ما كتاب نخستين عبارتي است كه قرآن كريم با آن آغاز مي‌شود اما ما از نظر كتابخواني در چنين وضعي قرار داريم. براي اصلاح اين وضع بايد تلاش كرد تا همه به ويژه كودكانمان را به كتابخواني تشويق كنيم همچنانكه مرحوم آذريزدي يكي از پيشگامان اين كار بود.
محقق ادامه داد: كودك اهل سؤال و پرسش است و نمي‌توان به او گفت نپرس. پس براي پاسخ دادن به سؤالات او بايد كتاب‌هايي را كه به سؤالاتش پاسخ مي‌دهد، منتشر و از انتشار آن حمايت كنيم. محقق تأكيد كرد: بايد عزمي جدي در معرفي مفاخر و دانشمندان ايران به كار بست. اين شايسته نيست كه كودكان اين سرزمين ستاره‌هاي سينماي هاليوود را بشناسند اما با مفاخر خود آشنا نباشند.
در اين مراسم همچنين محمد صالح جوكار، نماينده مردم يزد در مجلس شوراي اسلامي نيز در سخناني اقدام مؤسسه فرهنگي ريحانه الرسول در برگزاري جايزه ادبي آذريزدي را اقدامي خوب براي معرفي مشاهير استان يزد دانست و گفت: من مطلع هستم كه آقاي دهقاني به عنوان دبير اجرايي اين جايزه طي دو سال گذشته براي ساماندهي امور مقدماتي اين جايزه پيگيري‌هاي زيادي داشت و حتي ديدم مانند مرحوم آذر ناملايمات زيادي را هم تحمل كرد.
جوكار ادامه داد: اگر در كشور الگوهاي فرهنگي را فراموش كنيم، بدون شك قدر و ارج مسئله فرهنگ را نخواهيم دانست. مرحوم آذريزدي به اين مسئله واقف بود، حسي دروني در او وجود داشت كه عشق به كشور و ادبيات را در او زنده مي‌كرد و من شك ندارم كه اگر اين حس و تلاش او نبود، ادبيات كودك ما راه ديگري را مي‌رفت و حاصلي جز كپي‌برداري از غرب در آن ديده نمي‌شد و اما امروزه مي‌بينيم بازنويسي‌هاي آذريزدي از ادبيات كهن، عناصر فرهنگي ما را كاملاً مستقل به نمايش گذاشته است. همچنين در اين مراسم جمعي از فعالان فرهنگي اظهار آمادگي كردند تا فعاليت‌هايي در زمينه تصويرگري و انيميشن نيز در اين جايزه ادبي گنجانده شود. يادآوري مي‌شود، جايزه ملي مهدي آذريزدي از سال جاري و به صورت سالانه به برترين آثار تأليف شده در زمينه بازنويسي متون كهن و ادبيات كلاسيك و نيز بازآفريني ادبي به نويسندگان كودك و نوجوان اهدا خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار