کد خبر: 658283
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۷
بعد از قصه‌ها و زاد بوم چشممان به پريناز روشن شد
پريناز هم رفع توقيف شد تا سريال رفع توقيف‌هاي بي‌حساب همچنان به راه خود ادامه دهد و كسي نيز سراغ علت توقيف فيلم‌ها را در سال‌هاي گذشته نگيرد.
محمدصادق عابديني
پريناز هم رفع توقيف شد تا سريال رفع توقيف‌هاي بي‌حساب همچنان به راه خود ادامه دهد و كسي نيز سراغ علت توقيف فيلم‌ها را در سال‌هاي گذشته نگيرد.
اصرار بر بي‌كفايت نشان دادن يا عقده‌اي بودن مديران قبلي از سوي مديران فعلي سينما، يكي از دلايلي است كه مي‌توان ريشه‌هاي اين رفع توقيف‌ها را در آن ديد.
به گزارش«جوان»، فيلم پريناز بعد از چند سال از توقيف خارج شد. اين فيلم كه ساخته بهرام بهراميان (سازنده فيلم توقيف شده آينه شمعدون) است، بعد از آنكه در دولت گذشته توسط معاونت ارزشيابي غير قابل نمايش دانسته شده بود، توسط سازمان سينمايي رفع توقيف شد تا اين سازمان گام ديگري در جهت عكس تصميمات دولت گذشته بردارد.
  پريناز زن مذهبي وسواسي
از پريناز تنها چند فريم عكس و يك آنونس در اينترنت مشخص است و تنها اكراني كه از آن به صورت رسمي صورت گرفته است، اكران ويژه اهالي رسانه بوده كه توسط سازمان سينمايي انجام شده است. در عكس‌هاي منتشر شده از اين فيلم، فاطمه معتمد آريا، بازيگر نقش اول اين فيلم در گريمي خاص ديده مي‌شود؛ چهره‌اي نامعمول و با حجاب چادر كه نشانه‌اي از مذهبي بودن كاراكتر است. يكي از دلايلي كه تا به حال درباره توقيف اين فيلم عنوان شده است، انتشار چهره معتمد آريا با آن گريم خاص است. پريناز ابتدا قرار بود در دوره سي ام جشنواره فيلم فجر حضور يابد.
در آن زمان عليرضا سجاد پور، مدير نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي بود و در مصاحبه اعلام كرد «پريناز» براي حضور در جشنواره فجر، اصلاحات زيادي نياز دارد. بعد از آن نيز طي گفت و گويي ديگر اين مسئله تكرار شد تا اينكه مهلت حضور در جشنواره به سر آمد و پريناز كه نتوانسته بود اين تغييرات را انجام دهد از راهيابي به جشنواره باز ماند. اين در صورتي بود كه تهيه‌كننده پريناز معتقد بود آنها اصلاحات لازم را انجام داده‌اند و سجادپور صرفاً به دلايل غير منطقي جلوي حضور اين فيلم را در جشنواره گرفته است. سازندگان پريناز حتي اطلاعيه‌اي در اينباره صادر كردند و از قول سيد ضياءالدين دري از همكاري كامل خود براي اصلاح فيلم خبر دادند. اما اين گونه خبر‌سازي‌ها هيچ نفعي براي اين فيلم نداشت و پريناز در توقيف ماند. اما پريناز داستان تفاوت بين نسل‌ها است؛ نسل جوان شاداب در مقابل نسل گذشته كه تمام دريچه‌هاي شادي و آزادي را با چماقي كه رنگ و بوي مذهبي دارد، مي‌بندد. در اين فيلم معتمد آريا نقش زني مذهبي را دارد كه به شدت دچار وسواس و خرافه است و با رفتار خود باعث اذيت و آزار ديگران مي‌شود. رفتار‌هاي معتمد‌آريا در فيلم زير چتر شخصيت مذهبي وي انجام مي‌شود. دليلي كه شايد سجادپور اعلام مي‌كرد كه پريناز نيازمند تغييرات زيادي است، همان رفتار‌هاي معتمد آريا باشد.
   محتواي بحث برانگيز
سيدمحمد حسيني، وزير سابق ارشاد طي گفت‌و‌گويي از ساخت فيلم‌هايي ضدجريان اصولگرايي خبر داده است و مي‌گويد: متأسفانه فيلم‌هايي در حال توليد است كه كنفرانس ننگ‌آور برلين محوريت آن است يا فيلمنامه‌هاي ديگري تحت عنوان مقابله اصولگرا و اصلاح‌طلب مطرح شده است كه يك چهره كريه از اصولگراها نشان داده مي‌شود و در برابر چنين اتفاقاتي نبايد منفعل بود. با آنكه ساخت فيلم پريناز به چند سال پيش مربوط است و اين فيلم برعكس قصه‌ها يا زادبوم داستاني سياسي ندارد اما در يك نقطه با سخنان وزير سابق ارشاد همخواني دارد و آن نشان دادن چهره‌اي كريه از انسان‌هاي مذهبي است. در فيلم‌هاي اجتماعي كه توسط كارگردانان شبه‌روشنفكر سينماي ايران توليد مي‌شود، معمولاً شخصيت‌هاي مذهبي نشانه‌اي از حاكميت هستند كه يا دچار خرافات هستند يا اينكه با نگاه بسته خود مانع پيشرفت و ترقي مي‌شوند.
از اين جهت است كه فيلمي مانند پريناز محل جدل و مناقشه مي‌شود. اينكه چرا بايد شخصيتي كه نشانه دينداري است دچار توهم باشد و نقش
«BAD MAN» فيلم را بازي كند! اين نوع شخصيت‌پردازي باعث لطمه خوردن به چهره متدينين جامعه نمي‌شود؟  تهيه‌كننده فيلم پريناز در گفت‌و‌گويي اعلام كرده است كه در پايان فيلم همه مشكلات شخصيت فاطمه معتمد‌آريا حل مي‌شود. قاعده «HAPPY END» كه در فيلم‌هاي حماسي و فانتزي به كار برده مي‌شود، براي تلطيف فضاي پريناز به كار رفته است، كاري بيشتر از تأثيرگذار بودن، وصله‌اي ناجور در كليت فيلم است.
   اين فيلم هم مثل عصباني نيستم اصلاح مي‌شود؟!
سازمان سينمايي در ادامه روند رفع توقيف فيلم‌هاي سينمايي، بعد از آنكه زادبوم ابوالحسن داودي و قصه‌هاي رخشان بني‌اعتماد را رفع توقيف كرد، پريناز را نيز از توقيف درآورد تا متفاوت بودن خود را نسبت به دوره گذشته به رخ سينماگران بكشد، البته اين رسمي قديمي در ارشاد است كه با تغيير دولت‌ها، دولت جديد برخي از فيلم‌هاي توقيفي سنوات گذشته را رفع توقيف مي‌كند. فيلم‌هاي بسياري نيز از اين راه ديده شدند. فيلم‌هاي «آدم برفي» و «ديدار» از جمله مهم‌ترين فيلم‌هايي بودند كه رفع توقيف‌شان بعد از چند سال توقيف خبرساز شد.
فيلم ابوالحسن داودي پيش از اينكه توقيف شود در جشنواره فجر اكران شده بود و توانسته بود چند سيمرغ را از آن خود كند. قصه‌ها هم مهم‌ترين دليل توقيفش مربوط به پروانه ساخت فيلم بود كه بني‌اعتماد بدون پروانه ساخت اين فيلم را توليد كرده بود. اين فيلم هم در دوره گذشته جشنواره فيلم فجر اكران شد. اما تنها اكران صورت‌گرفته در مورد پريناز، اكران سازمان سينمايي براي اهالي رسانه بوده است. اين فيلم براي خيلي از سينمادوستان فيلمي غريب است و توقيف و رفع توقيفش مي‌تواند تنها عاملي براي ايجاد جذابيت و ديده شدن آن باشد.
پريناز و فيلم عصباني نيستم دو فيلمي هستند كه گفته شده بود براي اكران بايد اصلاحات فراواني روي آنها صورت بگيرد. عصباني نيستم با تغييراتي در جشنواره حضور پيدا كرد، و ايوبي نيز در نشست خبري خود از اصلاحات دوباره اين فيلم خبر داد و گفت كه عصابي نيستم را به يك فيلم اجتماعي تبديل كرده‌اند، حالا اين سؤال مطرح مي‌شود كه آيا قرار است روي پريناز هم اصلاحاتي از جنس عصباني نيستم انجام شود يا اينكه لطفي كه شامل عصباني نيستم شده است با درجه بيشتري شامل حال پريناز خواهد شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
0
0
چه کسی باید تاوان ... بپردازد ....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار