کد خبر: 658253
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۹
كسي كه نرخ رشد جمعيت را اشتباه گزارش داد از سوي وزير علوم سمت گرفت
نفيسه ابراهيم‌زاده انتظام
سازمان‌هاي جهاني با همكاري گروه‌هايي خاص در داخل كشور دنبال اين مسئله هستند كه بحران جمعيت را در كشور ناديده بگيرند و آن را نوعي توهم توطئه قلمداد كنند و براي اين كار حتي از زير سؤال بردن آمارهاي منتشر شده از سوي مجامع بين‌المللي مثل سازمان ملل ابايي ندارند. در تازه‌ترين اين اقدامات پيش‌بيني‌هاي جمعيتي سال 2010 سازمان ملل كه نرخ باروري در ايران را 77/1 فرزند به ازاي هر مادر نشان مي‌داد، اشتباه گزارش شده و بر اساس محاسبات، نرخ باروري در كشورمان 89/1 فرزند به ازاي هر مادر براي سال 2012 گزارش شده است. اين در حالي است كه با وجود اشتباه خواندن پيش‌بيني‌هاي قبلي صحت پيش بيني‌هاي جديد محل ترديد است.
سازمان ملل متحد در سال 1391 از ايران به خاطر تلاش (و البته كسب رتبه نخست در ميان كشورهاي هدف) در كاهش جمعيت تقدير كرد. اين تقدير دامنه‌دار و مبسوط كه هم‌جهت با اهداف توسعه‌اي جهاني و خلاف توسعه كشور بود، پژوهشگران و جمعيت‌شناسان ايراني را نيز در بر گرفت.
در همان سال سازمان ملل با ارائه آماري كاهش نرخ رشد جمعيت در كشورمان را بيشتر از متوسط جهاني اعلام كرد. بر اساس گزارش اين سازمان كشور ما تا سال 1430 جمعيت جوان خود را از دست خواهد داد و از كشوري جوان به كشوري پير تبديل مي‌شود.
اين گزارش تصريح مي‌كرد كه اگر نرخ رشد جمعيت در ايران تا سال 1440 ادامه پيدا كند، رشد جمعيت در كشور متوقف خواهد شد، به عبارتي آمار فوت‌شدگان با آمار متولدشدگان برابر مي‌شود.
اما به محض اينكه اين آمارها مورد توجه و مبناي عمل برنامه‌ريزان و سياستگذاران داخلي قرار گرفت و با تأكيدات مقام معظم رهبري هم‌افزا شد و احتمال تغيير الگوي جمعيتي كشور تقويت شد، آمارهاي سازمان ملل كه گفته مي‌شد منشأ مطالعات داخلي داشت، تغيير كردند، چون اين تهديد براي آنها وجود دارد آهنگ رشد جمعيت كشورمان با همان شيبي كه كاهش پيدا كرده با همان شيب هم افزايش بيابد.
   آمارهاي سازمان ملل به ساز سياست مي‌رقصند
و مسئله اينطور توجيه شد: به دليل اشتباه پيش‌بيني‌هاي جمعيتي در سال 2010 پژوهشگران داخلي به سازمان ملل تذكر دادند و آنها بر مبناي اين تذكرات پيش‌بيني‌هاي سال 2010 را در سال 2012 بازنگري كردند.
با توجه به اينكه منشأ تمام محاسبات سازمان ملل در سال 2010 مطالعات پژوهشگران داخلي بوده، چطور مي‌توان مطمئن بود كه مطالعات همين پژوهشگران كه اساس پيش‌بيني‌هاي سال 2012 را تشكيل مي‌دهند، درست باشد؟
اين مطالعات، برخلاف آمارهاي رسمي كشور نرخ باروري را 89/1 فرزند به ازاي هر مادر براي سال 2010 محاسبه كرده است.
اين پژوهشگران كه مطالعات همسويي با اهداف جهاني و خلاف جهت سياست‌هاي داخلي در برنامه خود دارند، در حالي رقم 89/1 فرزند براي ميزان باروري كل سال 1390 را مبناي پيش‌بيني‌هاي جمعيتي جديد سازمان ملل در سال 2012 براي ايران ارائه داده‌اند كه احتمال آن مي‌رود مانند پيش‌بيني‌هاي قبلي فاقد اعتبار علمي باشند. اين در حالي است كه برآوردهاي مركز آمار ايران 75/1 فرزند براي هر مادر و موسسه مطالعات جمعيت كشور 7/1 فرزند براي هر مادر را اعلام كرده‌اند.
مطابق محاسبات سازمان ملل فقط بر مبناي سناريوي رشد پايين، جمعيت ايران در سال‌هاي 1450 به بعد كمتر از جمعيت فعلي خواهد بود و بر مبناي سناريوي رشد متوسط جمعيت ايران هيچ‌گاه كمتر از جمعيت فعلي نخواهد شد. به عبارت ديگر در هر سه سناريوي سازمان ملل بر مبناي آمار، خلاف آمارهاي رسمي اعلام شده بين 30 تا 50 ميليون نفر به برآوردهاي جمعيتي سازمان ملل آن هم فقط براي ايران اضافه شده است. مشاهده مي‌شود تفاوت جزئي در كاربرد نرخ باروري در بلندمدت تا چه اندازه مي‌تواند تأثيرگذار باشد.
بر پايه مقايسه‌هاي انجام شده در مورد نتايج پيش‌بيني‌هاي جمعيتي كشورهاي جهان مشخص شد در بازنگري جديد در همه سناريوها به دليل تداوم روند الگوي باروري گذشته، جمعيت آنها يا تغييرات جزئي داشته يا كاهش داشته است به جز ايران! و دليل آن در نظر نگرفتن الگوي كاهشي باروري در گذشته براي ايران بوده است!
   هماهنگي با سازمان‌هاي جهاني
به هر قيمتي
بر مبناي آخرين آمارهاي رسمي اعلام شده از سوي مركز آمار ايران نرخ باروري كل در ايران در سال 1385، 9/1 فرزند به ازاي هر مادر و در سال 1390 نرخ باروري كل 75/1 فرزند به ازاي هر مادر اعلام شده است، يعني نرخ باروري در ايران روندي كاهشي دارد اما نتيجه دستكاري آماري كه از داخل به سازمان‌هاي جهاني ارائه مي‌شوند باعث مي‌شود در افق دور سناريوي رشد متوسط سازمان ملل، جمعيت ايران را بيشتر از جمعيت كنوني نشان دهد و براي افكار عمومي اين طور تداعي مي‌شود كه ايران از لحاظ جمعيتي در آينده با مشكل كاهش جمعيت مواجه نيست. در حالي كه اگر نرخ باروري 75/1 فرزند به ازاي هر مادر كه آمار رسمي كشور در سال 1390 بوده مبناي محاسبات سازمان ملل قرار مي‌گرفت، جمعيت كشور هم در سناريوي رشد پايين و هم رشد متوسط در افق نه چندان دور از جمعيت فعلي كمتر مي‌شد.
هماهنگي با سازمان‌هاي بين‌المللي از جمله سازمان بهداشت جهاني و سازمان ملل متحد به هر قيمتي مي‌تواند تنها توجيه براي زير سؤال بردن مطالعات يك محقق از سوي خود او، آن هم بعد از تقدير از سوي سازمان ملل و به دنبال آن مخدوش جلوه دادن اعتبار علمي يك سازمان رسمي جهاني و به بازي گرفتن آبرو و مبناي علمي گزارش‌هاي اين سازمان است. گفتني است سرپرست تيمي كه اين اشتباه آماري را انجام داده‌اند، اوايل تيرماه جاري طي حكمي از سوي وزير علوم به رئيس مؤسسه مطالعات و مديريت جامع و تخصصي جمعيت كشور منصوب شده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
مهرناز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
1
1
گویند: نه خانی رفته"نه خانی امده
:اما"اکنون در کشورما" این مصداق تغییرات اساسی کرده است.
:خان ها ازاین میز بلند می شوند"برمیز
دیگر می نشینند" چرخشی که" خوش اهنگ نیست.
احمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
1
3
فقط کوتاهی مسئولان است وبس.......
چراباید افراد مسئله دار ومغرض کارشناس شوند؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
1
2
اینگونه افراد درکشورهایی که مورد تسلط کشورهای دیگر ودشمن قرار گرفته اند زیاد یافت میشود مثل فلسطین
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار