کد خبر: 658107
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۷
مختارپور، دبيركل نهاد كتابخانه‌ها:
نيمه‌هاي خردادماه امسال، دبيركل جديدي براي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور منصوب شد تا كشتي اين نهاد فرهنگي بعد از يك دوره پر حاشيه به ساحل آرامش برسد و حالا انتظار براي بهبود اوضاع كتابخانه‌ها و كتابخواني در كشور آغاز شود. حضور شخصي چون عليرضا مختارپور در اين سمت اميد به برآورده شدن اين انتظار را افزايش مي‌دهد؛ چنانكه در همين مدت كم يكي دو اتفاق مثبت رخ داده كه موجب قدرداني فعالان حوزه نشر شده است.
نيمه‌هاي خردادماه امسال، دبيركل جديدي براي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور منصوب شد تا كشتي اين نهاد فرهنگي بعد از يك دوره پر حاشيه به ساحل آرامش برسد و حالا انتظار براي بهبود اوضاع كتابخانه‌ها و كتابخواني در كشور آغاز شود. حضور شخصي چون عليرضا مختارپور در اين سمت اميد به برآورده شدن اين انتظار را افزايش مي‌دهد؛ چنانكه در همين مدت كم يكي دو اتفاق مثبت رخ داده كه موجب قدرداني فعالان حوزه نشر شده است.
براي مثال الزام ناشران به ارائه نسخه PDF كتاب‌هايشان به نهاد برداشته شده است. اين تصميم نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور موجب شد تا هيئت مديره اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران در جلسه‌اي با مسئولان اين نهاد، مراتب قدرداني خود و ساير ناشران را اعلام كنند. همچنين در اين جلسه ناشران و كتابفروشان گلايه‌هاي خود را از رويه مؤسسه «كتاب نشر»‌ كه به انتشار كتاب‌ها با شمارگان بالا جهت توزيع در ايستگاه‌هاي مطالعه مي‌پرداخت و به نوعي رقيب ناشران محسوب مي‌شد‌، منتقل كردند. سرانجام عليرضا مختار پور اعلام كرد كه مجموعه «كتاب نشر»‌ از اين پس رقيب ناشران نيست‌ و تنها به انتشار آيين‌نامه‌ها يا كتاب‌هاي داخلي اقدام خواهد كرد و كتاب‌هاي مورد نياز ايستگاه‌هاي مطالعه توسط خود ناشران منتشر مي‌شود.
اين دو اتفاق رخ داده در نهاد كتابخانه‌هاي عمومي نشان از اين دارد كه نهاد در دوره مديريت جديد بر آن است تا با تعامل حداكثري با ناشران به حركت خود ادامه دهد‌؛ اقدامي كه اگر تا به انتها با موفقيت پيش رود، مي‌تواند موانع پرشمار پيش روي توسعه كتاب و كتابخواني را در كشور مرتفع كند. مختارپور در بازديدي كه چندي پيش از خبرگزاري تسنيم داشته است، نكات مهمي درباره وضعيت نهاد كتابخانه‌ها و همچنين فضاي كتابخواني در كشور بيان داشته كه در ادامه مي‌خوانيد. مختارپور گفت: در نهاد كتابخانه‌ها ما تلاش مي‌كنيم كه به ترويج كتاب و كتابخواني بپردازيم، نهاد گستردگي فوق‌العاده‌اي در كشور دارد. اكنون بيش از 6 هزار كتابخانه در كشور وجود دارد كه يا عمومي است، يا وقفي‌ يا مشاركتي كه با اقدام شهرداري‌ها در زمينه كتابخانه‌هاي مشاركتي ممكن است اين بخش گسترش بسياري پيدا كند.
وي با تأكيد بر پايين بودن سطح كتابخواني در كشور اضافه كرد: هم شمارگان انتشار كتاب پايين بودن سطح كتابخواني را نشان مي‌دهد و هم ميزان مراجعات به كتابخانه‌ها؛ يكي از دلايل اين است كه اصلاً مردم ما عضو كتابخانه شدن را قبول ندارند و در انجام آن تنبلي مي‌كنند. اين در حالي است كه هميشه در حوزه كتابخانه‌ها گسترش و توسعه مدنظر بوده و اگر قرار باشد تعديل در همه بخش‌ها رخ دهد، كتابخانه‌ها از اين بحث مستثني بوده‌اند. اكنون مقدار زيادي از فضاي كتابخانه‌هاي عمومي و كتابخانه‌هاي شهرداري‌ به قرائت‌خانه اختصاص دارد و اغلب مراجعه‌كنندگان كه عمدتاً دانشجو يا داوطلبان كنكور هستند، از اين بخش استفاده مي‌‌كنند‌، البته اين به خودي خود بد نيست‌، اما اگر تنها به اين منحصر شود‌، خوب نيست. بهتر است كتابداران اين ظرفيت موقت را به طور دائم جذب كتابخانه‌ها كنند.
مختارپور با اشاره به سخنان رهبر انقلاب گفت: در سال 1390 رهبر انقلاب در ديدار با كتابداران سراسر كشور فرمودند كه نهاد كتابخانه‌هاي عمومي يك نهاد 100 درصد فرهنگي است. اين در حالي است كه كتابداران جزو پايين‌ترين قشر جامعه از نظر حقوق و مزايا به شمار مي‌روند، از طرفي كار سخت و مهمي نيز دارند، چون در خط مقدم صف ارتباط مردمي قرار دارند؛ يعني يك كتابدار اگر اطلاعات اندكي داشته باشد يا ناراضي باشد، يا دچار اضطراب باشد، در كارش تأثير مي‌گذارد. البته كتابداران ما با همه مشكلات كارشان را دوست دارند، دوست دارند نظراتشان شنيده شود، در برخي دوره‌ها كم‌توجهي‌هايي شده است كه اميدواريم در اين دوره رفع شود و به همت آنان، اتفاقاتي در گسترش كتابخواني كشور رخ دهد. مختارپور تصريح كرد: تجربه فعاليت‌هاي انجام شده در نهاد كتابخانه‌ها نشان مي‌دهد كه گران بودن كتاب علت تمايل نداشتن مردم به مطالعه نيست. نهاد كتابخانه‌ها در سال 91 و 92، 14 ميليون جلد كتاب رايگان در ايستگاه‌هاي مطالعه توزيع رايگان كرده است، پس چرا كتابخواني بالا نمي‌رود‌، اينكه گفته شود، چون مردم وضع مالي خرابي دارند، كتاب نمي‌خوانند، صحيح نيست‌؛ چراكه همين مردم ما ميلياردها تومان در عيد خرج پيامك مي‌كنند. اين علتش چيز ديگري است؛ اين علتش اين است كه ما مشكل  در عادت به كتابخواني داريم. زماني هم به مسئولان رسانه مي‌گوييم كتاب را ترويج كنيد، فكر مي‌كنند در پشت لوكيشن سريالي كتاب بگذارند، مردم كتابخوان مي‌شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار