کد خبر: 658104
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۳
توليد انيميشني با استانداردهاي بالاي جهاني به دست جناح مؤمن فرهنگي
يكسال پس از اكران اوليـن انيمـيشن سينمايـي(تهـران 1500) اين بار فيلمي توسط انيميشن‌سازان ايراني در حال توليد است كه مي‌تواند تمام ركوردهاي پويانمايي ايران و منطقه را جا به جا كند و به عنوان باكيفيت‌ترين انيميشن سينمايي ايران مطرح شود.
مصطفي شاه‌كرمي
يكسال پس از اكران اوليـن انيمـيشن سينمايـي(تهـران 1500) اين بار فيلمي توسط انيميشن‌سازان ايراني در حال توليد است كه مي‌تواند تمام ركوردهاي پويانمايي ايران و منطقه را جا به جا كند و به عنوان باكيفيت‌ترين انيميشن سينمايي ايران مطرح شود.

«شاهزاده روم» نام يك انيميشن سينمايي است كه با موضوع زندگي مادر امام زمان(عج) در حال توليد به دست دو گروه انيميشن‌سازي «هفت سنگ» و «سلوك افلاكيان» است؛ انيميشني با هزينه‌اي به مراتب كمتر از انيميشن‌هاي مشابه ايراني و خارجي و با كيفيتي در حد استانداردهاي جهاني.

اين انيميشن كه كيفيتي منحصر به فرد در بين انيميشن‌هاي ايراني دارد به صورت 3D ساخته مي‌شود و پس از توليد قابليت اكران در سينماهاي ايران و جهان را دارد. سفارش‌دهنده اصلي «شاهزاده روم» يك مؤسسه لبناني است اما اين پروژه با همكاري شركاي ايراني در حال ساخت است. براي آشنايي بيشتر با ابعاد توليد اين اثر، گفت‌و‌گويي با حامد جعفري تهيه كننده و هادي محمديان كارگردان آن انجام داده‌ايم كه در ادامه مي‌آيد.

حامد جعفري، تهيه‌كننده انيميشن «ميلاد موعود» در گفت‌وگو با «جوان» در رابطه با نحوه و چگونگي رسيدن به اين كار و قصه مي‌گويد: داستان و پي‌رنگ اصلي اين انيميشن درباره زندگي امام عصر(عج) است كه بازه زماني آن بخشي از زندگي مادر ايشان حضرت نرجس خاتون(س) تا زمان ولادت حضرت‌ حجت‌بن‌الحسن‌العسكري(عج) را تشكيل مي‌دهد. سفارش ساخت و داستان اصلي اين انيميشن را يك مؤسسه لبناني با عنوان «كشاف المهدي(عج)» به ما ارائه كرده است كه يكي از حمايت‌كنندگان مالي پروژه نيز به حساب مي‌آيند. ان‌شاءالله و پس از اتمام مراحل ساخت و صداگذاري و ديگر كارهاي فني، قرار است كه انيميشن شاهزاده روم به صورت همزمان در هر دو كشور ايران و لبنان اكران عمومي شود. عوامل اصلي اين پروژه از جمله كارگردان كار، آقاي هادي محمديان است و مديرفني و كارگردان فني پروژه نيز آقاي مهدي پاكدل هستند و تهيه‌كنندگي اين انيميشن نيز به عهده بنده مي‌باشد.

 جعفري درباره نحوه آشنايي با مؤسسه كشاف المهدي لبنان اظهار مي‌دارد: واقعيت اين است كه اين مؤسسه كشاف المهدي لبناني اقدام به رصد و پايش فعاليتي مؤسسات انيميشني ايران كرده بودند و به اين جهت مايل بودند كه طرح اوليه انيميشن شاهزاده روم را به يكي از آنها بسپارند. پس از ملاقات و صحبت با شركت‌هاي مختلف ايراني نهايتاً وقتي كه كارها و آثار توليدي مجموعه ما را ديده بودند، تصميم گرفتند كه اين ايده را به ما بسپارند. تهيه‌كننده انيميشن شاهزاده روم درباره استارت اوليه كار توليد اين انيميشن خاطر نشان مي‌كند: اقدامات اوليه و ابتدايي توليد اين انيميشن از اواسط دي‌ماه سال گذشته شروع شده است و ما اميدوار هستيم كه تا اواخر مهرماه سالجاري كار به اتمام برسد. در مورد اكران اوليه انيميشن شاهزاده روم واقعيت اين است كه بنا داريم ان شاءالله اكران اوليه اين انيميشن را در بخش مسابقه جشنواره بين‌المللي فيلم فجر البته در صورت حضور پيدا كردن، انجام بدهيم. جعفري همچنين در زمينه بحث اكران همزمان در لبنان ضمن تأكيد بر اينكه ما تلاش داريم كه در صورت امكان اكران عمومي، كار را به صورت همزمان در لبنان و ايران داشته باشيم، مي‌افزايد: اگر زمينه‌هاي اين كار فراهم نگردد خب قواعد خاصي براي انجامش خواهيم داشت. اما واقعيت اين است كه ما و ديگر دوستان مشتاقيم كه اين مهم به صورت همزمان در ايران و لبنان صورت بگيرد. البته اين موضوع را هم عرض كنم كه برخي از دوستان در حال رايزني هستند كه اگر امكانش فراهم بشود بحث اكران در بعضي ديگر از كشورهاي عربي و منطقه را داشته باشيم؛ كشورهايي از جمله قطر، عراق و ... همانطور كه گفتم در حال رايزني‌هاي اوليه اين كار هستيم. بحث ديگري كه در رابطه با اكران انيميشن شاهزاده روم مطرح است، بحث اكران اروپايي اين كار است كه اين مورد هم توسط دوستان روابط عمومي در حال پيگيري و انجام است.
  
اين اثر از نظر زمان و هزينه توليد كم نظير است

هادي محمديان، كارگردان انيميشن شاهزاده روم نيز درباره اين اثر به خبرنگار «جوان» مي‌گويد: اين انيميشن كاري براي امام عصر(عج) است كه يك بحث تاريخي را مورد پردازش قرار مي‌دهد اما از طرفي مخاطب ما گروه سني كودك و نوجوان است و به جهت اينكه به يك كار و فضايي برسيم كه مناسب اين گروه سني باشد، دست به يكسري اقدامات و ابداعات زديم. از جمله اقدام به گنجاندن بخش‌هاي فانتزي و قصه‌هاي فرعي در جريان رخداد قصه اصلي كرديم به شكلي كه لطمه و آسيبي به خط سير قصه اصلي وارد نشود. براي بالا بردن جذابيت كار براي بچه‌ها تعدادي كاراكتر كودك به همراه ايجاد فضاهاي شاد و مفرح‌تر در اثناي كار جانمايي كرده‌ايم و همانطور كه گفتم اين موارد با توجه به لطمه نخوردن جريان تاريخي و اصلي انيميشن و فضاي سينمايي كار صورت گرفته است. يكي از دوستان درباره اين انيميشن يك تعبير بسيار جالبي به كار مي‌برد و آن اينكه اين داستان يكي از عاشقانه‌ترين قصه‌هاي شيعه است. ما سعي كرده‌ايم به رغم مدت زمان كوتاه توليد اين اثر، كار قابل قبول و خوب و با كيفيتي را ارائه نماييم. در بحث‌هايي مثل رندر و نورپردازي و انيماتور و. . . سعي كرديم از افراد متخصص و خبره استفاده كنيم.

محمديان در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه مخاطب انيميشن شاهزاده روم كودكان و نوجوانان هستند، نوع گويش كاراكترها در اين انيميشن فارسي سليس و امروزي است يا به شيوه فيلم‌هاي تاريخي و قديمي است، اظهار مي‌دارد: گويش به كار گرفته شده در اين كار، گويش تاريخي است منتها از كلمات شكسته و قابل درك و فهم براي مخاطبان اصلي فيلم استفاده شده است و به غير از يك قسمتي مربوط به بخش‌هايي از انجيل كه نويد آمدن منجي آخرالزمان را مي‌دهد، سعي كرده‌ايم از جملات و كلمات ثقيل و سنگين استفاده نكنيم.

وي درباره كار دوبله عربي انيميشن نيز مي‌گويد: الان در حال انجام مراحل مختلف ليب سينگ (همزماني صدا با حركات كاراكتر) دوبله فارسي هستيم و پس از اتمام اين كار روي دوبله عربي يا احياناً انگليسي اثر متمركز خواهيم شد.
اين كارگردان در ادامه ضمن اشاره به اينكه مدت زمان كل كار حدود 75 دقيقه است، مي‌افزايد: تقريباً حدود 50 نفر به صورت تمام وقت در پروژه حضور دارند و حدود 50 نفر هم به صورت پروژه‌اي با ما همكاري مي‌كنند كه البته تا پايان كار احتمال كم و زياد شدن تعداد افراد محتمل است. هزينه توليد و بودجه اوليه پروژه زير يك ميليارد تومان است اما تا انتهاي پروژه اين مورد نيز ممكن است تغييراتي بكند. اما نكته اصلي و قابل توجه در اين رابطه اين است كه توليد يك انيميشن با اين ابعاد و كيفيت با رقمي كمتر از يك ميليارد تومان و در بازه زماني كمتر از يكسال، خودش يك كار خاص يا يك ركورد محسوب مي‌گردد. در چند وقت اخير مقام معظم رهبري يك بحثي را پيرامون توجه و تقويت جوانان و جناح مؤمن و انقلابي مطرح و از همه دستگاه‌ها به منظور تقويت و همراهي با اين جناح دعوت به همكاري و مساعدت كرده‌اند، ضمن اينكه ايشان همزمان بر اين نكته كه جوانان مؤمن و انقلابي منتظر كسي يا چيزي نمانند نيز تأكيد مكرر كرده‌اند. محمديان در پاسخ به اينكه نگاه شما و دوستانتان به اين مقوله و فرمايش رهبر معظم انقلاب چگونه است، خاطر نشان مي‌كند: ببينيد هر انساني يك عمر و فرصت محدودي دارد كه بايد از آن نهايت بهره و استفاده را ببرد. از طرفي بنده و ديگر دوستانم نمي‌توانيم منتظر اين باشيم كه حالا بخش‌هاي دولتي و غير دولتي از ما حمايت مي‌كنند يا نه! به همين علت و به جهت اينكه الان و امروز در يك جنگ تمام عيار هستيم و بدون اينكه دشمن ديده شود، اثرات سوء حضور و حمله او را مشاهده مي‌كنيم. با توجه به اين مباحث اگر قرار باشد در اين جنگ تمام عيار منتظر اقدام ديگران باشيم همه چيز از دست مي‌رود. اين بحث شباهتي به ايام ابتدايي و آغاز دفاع مقدس دارد؛ از اين منظر كه اگر مدافعان و رزمندگان آن ايام در خرمشهر فقط مي‌خواستند منتظر كمك دولت يا ارتش بمانند، مطمئن باشيد كه همه چيز از دست مي‌رفت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میثم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
0
0
درود بر رزمندگان جناح فرهنگی مومن.
دستمریزاد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار