کد خبر: 658054
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰
يك بار هم سريال‌سازان امريكايي از ايراني‌ها ياد بگيرند
گويا موضوعات غم زده و يأس آميز تنها مختص سريال‌هاي ايراني نيست. اخيراً سريالي در شبكه HBO امريكا توليد شده كه براي اولين بار در تاريخ سريال‌سازي اين كشور غم و اندوه و تيرگي مضمونش بحث‌هايي را در اين كشور درباره اثرات مخرب احتمالي آن بر مخاطبان امريكايي به راه انداخته است.
الناز خمامي زاده
به گزارش «جوان»، سريال‌هايي كه معمولاً در امريكا ساخته مي‌شوند حول موضوعات شاد و طنز مي‌چرخند؛ سريال سازان امريكايي كمتر به موضوعات تلخ و گزنده گرايش دارند اما حالا سريال امريكايي Leftovers يا بازمانده‌ها يك اثر آخرالزماني محزون و غم‌انگيز است كه مفسران مي‌گويند احتمالاً موجب دلزدگي و دلگيري مخاطبان امريكايي در آينده نزديك خواهد شد.
 سريال « بازمانده‌ها » محصول شبكه HBO امريكا سعي دارد به مخاطبان بگويد كه بعد از پايان دنيا چه اتفاقي مي‌افتد. اين سريال كه پخش آن به تازگي در امريكا آغاز شده است براساس كتابي به همين نام نوشته تام پروتا ساخته شده است؛ متن سريال را پروتا به همراه دامين ليندلف، يكي از نويسندگان اصلي سريال مشهور «لاست» نوشته است. در اين سريال بازيگراني چون جاستين تروكس، ليو تايلر و كريستوفر اكلستون ايفاي نقش مي‌كنند. با وجود اسامي معتبر نويسنده و بازيگران سريال اما مفسران از « بازمانده‌ها » به عنوان سريال پرمخاطره و نيز ريسك شبكه HBO امريكا ياد كرده‌اند.
داستان « بازمانده‌ها » در شهري كوچك در شمال ايالت نيويورك اتفاق مي‌افتد. ماجراي سريال سه سال بعد از آن اتفاق مي‌افتد كه 2 درصد از جمعيت كره زمين بر اثر يك فاجعه مرموز ناپديد شده‌اند. در اين بين پيدا شدن فرقه‌اي مذهبي كه بازماندگان را مجرم مي‌شمارد تهديدي براي اهالي شهر مي‌شود. « بازمانده‌ها » به دنبال كنكاش سرنوشت مردم ناپديد شده در اين سريال نمي‌رود بلكه بيشتر دغدغه نمايش آثار اين فاجعه بر بازماندگان و مردم باقي مانده بر كره زمين را دارد. نتيجه اين دغدغه‌مندي اثري مملو از درد، غم و اندوه در همان قسمت آغازين سريال است كه تماشاي آن را براي مخاطب سنگين مي‌كند.
پروتا، نويسنده كتاب «بازمانده‌ها» به گاردين گفته است: «‌ما واقعاً به دنبال اين بوديم كه بدانيم بعد از يك فاجعه بزرگ در دنيا مردم براي ادامه زندگي چه مي‌كنند و اينكه آيا دنيا بعد از چنين واقعه‌اي به كلي عوض مي‌شود يا خير. اين سريال درباره گرسنگي انسان‌ها براي دريافت پاسخي به سؤالاتشان است.»
واكنش‌ها در امريكا به يك سريال غم‌زده متفاوت بوده است. روزنامه نيويورك‌تايمز بيش از هر چيز درباره كندي روند داستاني اين سريال اظهار نگراني كرده و نوشته كه تمام بينندگان صبر و حوصله روايت كند و مورب سريال را ندارند. در حالي كه برخي منتقدان سناريوي قوي سريال و فضاي تقريباً خواب‌آور آن را ستايش كرده‌اند برخي نيز بر تلخ بودن بيش از اندازه محتواي « بازمانده‌ها » خرده گرفته‌اند.
از قضا قسمت اول سريال توانسته 8/1 ميليون بيننده را پاي تلويزيون بكشاند اما دست اندركاران صنعت سريال سازي در امريكا و مشتريانشان همه منتظر تماشاي قسمت دوم سريال و بازتاب آن در رسانه‌هاي اجتماعي هستند؛ رسانه‌هايي كه پيشتر از افسردگي بيش از اندازه آن گلايه كرده بودند.
به گفته نويسنده سريال امروزه عصر، عصر داستان‌سرايي تاريك است اما او اين حقيقت را پذيرفته كه داستان سريال «بازمانده‌ها» بيش از اندازه تاريك و غمناك است. مسائل در سريالي كه ميراث‌دار سريال «گمشده» است بسيار پيچيده‌تر است. ليندلف با خفت به مسائل مختلفي پرداخته كه به شدت مبهم هستند و بخش عمده‌اي از انتقادها به اين سريال نيز از آنجا نشئت مي‌گيرد كه «‌بازمانده‌ها»‌ بدون توجه به سرنوشت انسان‌هاي ناپديد شده تنها سرنوشت بازماندگان يك فاجعه بزرگ در كره زمين را بررسي مي‌كند. از قضا اين سريال را بايد در رده سريال‌هاي پسايازده سپتامبري قرار داد؛ گويا نويسنده سعي داشته اندوه حادثه يك دهه پيش برج‌هاي دوقلوي امريكا را براي بازمانده‌هايش دوباره زنده كند اما مردم با ديدن سريال دوست دارند بدانند كه انسان‌هاي ناپديد شده از كجا سر در آورده‌اند كه اين سؤال آنها بدون پاسخ باقي مي‌ماند و آنها تنها شريك درد و غم و رنج بازمانده‌ها و فضاي تاريك زندگي آنها مي‌شوند.
به اعتقاد مفسران چنين موضوعات تاريك و تلخي براي صفحه تلويزيون مناسب نيست. قسمت آغازين سريال  «بازمانده‌ها»‌شامل صحنه‌هاي متعددي است كه يك شخص داغديده به شدت با آنها همذات پنداري مي‌كند؛ نهايتاً موفقيت يا عدم موفقيت اين سريال را ظرفيت مخاطبان براي تجربه درد و غم و اندوه آن هم از دريچه تلويزيون مشخص مي‌كند كه بسياري اعتقاد دارند اين همه غم و سياهي تلنبار شده در يك سريال مي‌تواند بينندگانش را ويران كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار