کد خبر: 657946
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
طي نامه‌اي سرگشاده به مردم عراق
جمهوري اسلامي ايران به صراحت اعلام كرد كه اجازه نمي دهيم روياي نتانياهو براي تجزيه عراق محقق شود. بنيامين نتانياهو از معدود افرادي بود كه به شدت و به طور علني از استقلال عراق حمايت كرده بود.

جوان آنلاين: مسعود بارزاني كه همزمان با حمله داعش به شمال عراق بحث استقلال كردستان عراق را به طور جدي مطرح كرده بود در تازه ترين موضع گيري خود از اين رويكرد عقب نشيني كرده است.

رئیس اقلیم کردستان عراق در نامه‌ای سرگشاده به مردم عراق نوشته است «ما در حال حاضر که مرحله حساسی از مراحل ساخت عراق جدید را پشت سر می‌گذاریم تاکید می‌کنیم که عراق پایدار و متحد در گروی تامین منافع همه اقشار آن و برآورده شدن خواسته‌های مشروع مردم است.»

بارزاني پيش از اين گفته بود كه عراق ديگر تمام شده است و ما به عنوان كردستان بايد به هدفمان كه همان تشكيل كشور و دولت مستقل است، برسيم. وي حتي اعلام كرده بود كه زمان همه پرسي براي استقلال را به زودي تعيين خواهد كرد.

پس از اين مواضع كه برخي از آن با عنوان سوء استفاده از شرايط موجود خوانده بودند،‌ بارزاني با واكنش هاي مواجه شد كه وي را مجبور به عقب نشيني كرد.

جمهوري اسلامي ايران به صراحت اعلام كرد كه اجازه نمي دهيم روياي نتانياهو براي تجزيه عراق محقق شود. بنيامين نتانياهو از معدود افرادي بود كه به شدت و به طور علني از استقلال عراق حمايت كرده بود. در حالي كه آمريكا از يكپارچگي عراق حمايت و اعلام كرد كه ما همچنان معتقد به عراق واحد هستيم. همزمان برخي از كردهاي عراق نيز با اين طرح شتابزده بارزاني مخالفت كردند.

ضمن اينكه بحران تجزيه در منطقه مي تواند تهديدي براي برخي از كشورهاي منطقه باشد كه عاملي مي شود تا جلوي چنين سناريويي گرفته شود. البته بارزاني در نامه سرگشاده اي كه فرافكنانه از عقب نشيني صحبت مي كند، تاكيد كرده است كه «در صورتی که پایه‌های لازم برای تشکیل دولت دموکرات مدنی و برپایی نهادهای آن براساس قانون اساسی و حفظ استقلال آن تشکیل نشود تحقق این امر ممکن نیست چنین مشروعیتی ایجاب می‌کند که راهکارهایی تدوین شود که مانع از تکروی در قدرت و دیکتاتوری شود و اصلاح شرایط نیز ایجاب می‌کند که وضعیت سیاسی کشور بهبود یافته و این مهم تنها از این طریق رسیدن تمام طوایف به حقوق خود و پایان تنش‌های مذهبی تحقق می‌یابد.»

بارزاني در مواضع خود به گونه اي خواهان كناره گري نوري مالكي از قدرت است. وي سعي دارد در اين زمينه سياست هايش را با آمريكا هماهنگ كند تا آينده سياسي وي با ابهام مواجه نشود. در بيانيه كاخ سفيد نيز بحث مشاركت همه طيف هاي حاضر در عراق مطرح شده است.

بارزاني در اين زمينه گفت که پافشاری نوری مالکی، نخست وزیر عراق که دوره ریاستش پایان یافته است، برای دنبال کردن روش وی در اداره امور کشور و اصرارهایش برای کاندیداتوری جهت تصدی مجدد پست نخست وزیری اقدامی بسیار غیر سازنده است.

مسعود بارزانی عنوان داشت: تبلیغات ظالمانه علیه مردم کردستان و رهبران آن در حال افزایش است و تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا کردها مسئول فروپاشی تاسف‌بار نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی عراق خوانده شوند. فروپاشی نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی عراق باعث شد تا گروه تروریستی داعش و دیگر گروه‌های مشکوک وارد شهرها و مناطق ارزشمند عراق شوند.

مسعود بارزانی پس از دیدارش با هیاتی از حزب دموکرات کردستان گفت: کردها به اراده اقشار مختلف مردم کرکوک احترام می‌گذارند و با اراده خود کاری خواهند کرد که این استان نمونه‌ای از همزیستی در منطقه و جهان باشد.

وي در طرح استقلال كردستان به صراحت اعلام كرده بود استان كركوك جزيي از خاك كردستان است.

وی با بیان اینکه بحران‌ها و اجرای سیاست‌های اشتباه عرصه‌ای را برای افراد میانه‌رو از اهل تشیع و تسنن باقی نمی‌گذارد گفت: بحران‌های عراق با گذر روزها عمیق‌تر می‌شود و ما ظرف ده سال اخیر تمام راه‌ها را امتحان کردیم تا بتوانیم با عراق بمانیم اما موفق نشدیم و علت آن صاحبان قدرت در بغداد و فرهنگ تسلط و سلطه جویی است.

وی در خصوص برگزاری همه پرسی و تعیین سرنوشت عنوان داشت: تصمیم برای استقلال و در نظر گرفتن نظر مردم تصمیمی است که در زمان و مکان مناسب مطرح شده است.

غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
مهرناز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
3
14
مسعود بارزانی"حرکت غلط شما"مصداق
این باشد" شترسواری که" دو لا"دولا نمی شود"خود را به افکار صههونیست ها وغربی هاسپرده اید"وخود راواسطه تغییر پست نخست وزیری نوری المالکی قرار داده اید"که خواست مستکبران جهان است"انوقت دم از یک پارچگی عراق می زنید" بارزانی "شیوه انها همان است"که در سوریه بود"عاقلانه رفتارکن"تا بعد ها پشیمان نشوید.
مهرناز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
3
4
مسعود بارزانی"حرکت غلط شما"مصداق
این باشد" شترسواری که" دو لا"دولا نمی شود"خود را به افکار صههونیست ها وغربی هاسپرده اید"وخود راواسطه تغییر پست نخست وزیری نوری المالکی قرار داده اید"که خواست مستکبران جهان است"انوقت دم از یک پارچگی عراق می زنید" بارزانی "شیوه انها همان است"که در سوریه بود"عاقلانه رفتارکن"تا بعد ها پشیمان نشوید.
ميرزا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
4
4
آنروزي كه امريكا و ولد پليدش اسرائيل و اطاق فكر آنها انگليس ، در منطقه خاور ميانه تاثير داشتند و ملت ها را برده خود مي دانستند گذشت .
بايد به اين اميد باشند كه حكومت اسلامي را در كشورهاي منطقه و نيز ديگر كشورهاي جهان ، بخصوص كشورهاي مسلمان شاهد باشند .
چرا كه ملت ها بيدار شده اند و اين خواست ملت هاست .
هادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
4
6
بنام خدا مردم و مسئولین کردستان عراق توجه داشته باشند که در اولین عملیات نظامی امریکا بر علیه صدام در عراق بسیاری از کودکان ونوجوانان بی سرپرست کرد به اسرائیل برده شدند واکنون که بزرگ شده اند در حال بازگشت به کردستان برای اجرای اهداف برنامه ریزی شده انان جهت مردم کردستان میباشند که سران کرد ازان غافلند. باتشکر
فاروق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
4
8
وجود يك غده سرطان (رژيم نامشروع صهيونيستي)در منطقه كافي.به دوميش
نياز نيست.
آقاي بارزاني و به قيمت پاره پاره شدن كشور مستقل عراق وناديده گرفتن قانون
اساسي آن-شهر اربيل را مامن تروريست هاي بعثي-تكفيري خائن و جولانگاه صهيونيست ها كرده.
واي به روزي كه بطور مستقيم ازاستقلال
كسب كندو كندوي فتنه در منطقه شود.
پاسخ ها
ياسين
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
چي ميشه مگه ؟ مرز دشمن معلوم ميشه اونوقت به شدت سركوبش بايد كرد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
5
5
بزرگترین اشتباه قانون گذاران عراق این بود که در قانون اساسی حقی برای اقوام گذاشت وقتی چنین قانونی را تصویب میکنید باید منتظر ساز جدایی و تجزیه را داشته باشید و قانون اساسی عراق دوباره نوشته شود و تنها رعایت تمام حقوق مردم عراق در ان قید شود و کرد ها هم جزیی از مردم عراق هستند نه بیشتر و غرب با گذاشتن استخوان لای زخم دارد از این وضع موجود استفاده میکند انها در فکر تجزیه کل خاورمیانه هستند تا هر چه خواستند بکنند و بوجود اوردن کشور های کوچک و ضعیف تا هر وقت خواستند انها را زیر فشار قرار دهند بتوانند و ثروتشان را به راحتی به یغما ببرند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
1
4
این اقا با این کار صیرت خود را عیان کرد
وتاریخ مصرفش پایان یافت
اینها کرامت خداوندیست
بیش از دو سال بود این پروزه ها اجرا میشد...
بفکر تثبیت مرز کردستان باشید
نوروزی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
3
4
به نظرم افراد مثل بارزانی بسیار خطرناک برای امنیت منطقه هستند. حرف های غیر مسئولانه ایشان قابل تامل است و کسئولان ما نیز باید از این حرف ها احساس خطر کنند .
محمد ابراهیم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
1
1
شما که فقط نظر بارزانی را منتظر کرده اید دلیل عقب نشینی را نگفته اید
مدیر پایگاه
مخالفت کشورهای مختلف که ذکر شده

یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
1
3
کی گفته عقب نشینی کرد؟
بقیه تحلیل ها تون هم همن جوره؟
نوروزی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
4
2
ایران باید تلاش کند از حرکت های نسنجیده افراد مثل بارزانی جلوگیری کند.عراق یکپارچه در این زمان به نفع ایران ومردم عراق است.تجزیه عراق هم در عراق ناامنی ایجاد می کند و هم موجب گسترش ناامنی در ایران خواهد شد....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار