کد خبر: 657819
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۷
هشدار سازمان بسيج زنان درباره وضعيت حجاب در جامعه
چند سالي مي‌شود كه پديده بدحجابي در ميان چالش‌هاي جامعه‌شناختي جامعه مسلمان ايراني جا باز كرده است؛ بدحجابي‌هايي كه با آغاز فصل تابستان و گرماي هوا شكل جدي‌تري به خود مي‌گيرد و با نگاهي اجمالي به وضعيت پوشش خانم‌ها در فصل تابستان مي‌توان پديده بدحجابي فصلي را به عينه مشاهده كرد.
زهرا چيذري
چند سالي مي‌شود كه پديده بدحجابي در ميان چالش‌هاي جامعه‌شناختي جامعه مسلمان ايراني جا باز كرده است؛ بدحجابي‌هايي كه با آغاز فصل تابستان و گرماي هوا شكل جدي‌تري به خود مي‌گيرد و با نگاهي اجمالي به وضعيت پوشش خانم‌ها در فصل تابستان مي‌توان پديده بدحجابي فصلي را به عينه مشاهده كرد.
حجاب و عفاف از آن دست مقولاتي است كه ريشه در تاريخ تمدن چندين هزار ساله سرزمين ايران دارد و ايستادگي زنان ايراني در برابر هجمه رضاخاني عليه حجاب و عفاف هرگز از حافظه تاريخ پاك نخواهد شد.
با وجود چنين سابقه‌اي و به رغم ريشه‌هاي عميق و باورهاي ملي و مذهبي، وضعيت امروز عفاف و حجاب در جامعه به هيچ وجه قابل قبول نيست و هر روز در برابر انفعال دستگاه‌هاي فرهنگي جامعه با اشكال تازه‌اي از بدحجابي مواجه مي‌شويم. اين در حالي است كه بر اساس تاريخ تمدن هزاران ساله ايران، ‌حجاب و عفاف اساسي‌ترين هويت زن ايراني است.

   آمار قابل تأمل يك پژوهش

بدحجابي‌هاي فصلي و پديده ساپورت‌پوشي حالا ديگر صداي اعضاي خانه ملت را هم درآورده است و 195 نماينده مجلس در نامه‌اي خطاب به رئيس‌جمهور خواستار توجه ويژه دولت به موضوع حجاب و عفاف شدند. علاوه بر اين بهارستاني‌ها بابت كوتاهي وزارت كشور در امر حجاب و عفاف و تعيين مصاديق بدحجابي وزير را به صحن علني كشاندند و در نهايت به عبدالرضا رحماني‌فضلي كارت زرد دادند. حالا هم در آستانه روز عفاف و حجاب پژوهشكده مطالعات و تحقيقات بسيج در پژوهشي درباره‌ «حجاب و عفاف» استفاده از ماهواره و فيس‌بوك را مهم‌ترين عوامل مؤثر بدحجابي عنوان كرده است.
بر اساس اين تحقيق با وجود اينكه 75 درصد از زنان ايراني به حجاب اسلامي اعتقاد دارند اما حدود 30 درصد از دختران و زنان كشور در وضعيت بدحجابي به سر مي‌برند و با شرايط كنوني اين مقدار رو به افزايش است و افرادي كه داراي حجاب معمولي هستند و تحت عنوان وضعيت ميانه محسوب مي‌شوند با گذر زمان و شرايط كنوني جامعه مستعد گرايش به سمت بدحجابي مي‌شوند كه مي‌توان از آنها با عنوان جامعه در معرض خطر بدحجابي نام برد.
 
 حجاب؛ حكمي به وسعت تمامي اديان الهي

اما چرا به چنين وضعيتي رسيده‌ايم؟ اين مهم‌ترين سؤالي است كه پاسخ به آن راهكارهاي برخورد با چنين پديده‌اي را هم در دل خود دارد. معصومه حكيميان معاون فرهنگي سازمان بسيج مستضعفين در پاسخ به اين سؤال به «‌جوان»‌مي‌گويد: ‌براي داشتن يك نگاه عميق به مقوله عفاف و حجاب در حوزه تئوريك بايد به چند نكته توجه كنيم، ‌نخست اينكه عفت و پوشش عفيفانه براي زن و مرد ايراني سابقه‌اي بيش از 5 هزار سال دارد و اين مسئله را مي‌توان با مطالعه‌اي در تاريخ ايران به عينه مشاهده كرد و در ايران باستان پوشش بانوان و به خصوص اشراف‌زادگان بسيار كامل بوده است.
وي با اشاره به اينكه موضوع حجاب در تمامي اديان الهي مطرح شده است، ‌خاطر نشان مي‌كند: حجاب به هيچ عنوان مخصوص دين اسلام نيست اما اگر مي‌بينيم كه يك مسيحي يا يهودي هم حجاب خوبي ندارد، به خاطر اين است كه همان تلاشي كه براي دين‌زدايي در ميان مسلمانان صورت مي‌گيرد، براي ساير اديان الهي نيز صورت گرفته است، وگرنه اگر يك زن مسيحي يا يهودي بخواهد به احكام دين خود عمل كند، بايد حجاب داشته باشد.
بنا به تأكيد اين كارشناس ارشد تعليم و تربيت در بسياري از موارد دشمن ضمن سياسي كردن مقوله عفاف و حجاب آن را به جمهوري اسلامي ايران نسبت مي‌دهد در صورتي كه جمهوري اسلامي ايران پس از پيروزي انقلاب نقش اصلاح و احياي فرهنگ عفاف و حجاب را به عهده گرفت. به باور حكيميان با جا افتادن اين موضوع در جامعه در واقع به لحاظ تئوريك يك دختر مسيحي ايراني هم متوجه مي‌شود كه حجاب مختص اسلام و جمهوري اسلامي نيست و در آيين مسيح هم آمده است.

   پوشش استاندارد در قلب غرب

معاون فرهنگي سازمان بسيج زنان با تأكيد بر اينكه آنچه امروز در سطح جامعه شاهد هستيم برازنده ملت ايران نيست، ‌تصريح مي‌كند: ‌اين برازنده نبودن هم در نگاه كارشناسان و مردم كشور خودمان وجود دارد و هم از نگاه افرادي كه از بيرون به جامعه ايراني نگاه مي‌كنند به چشم مي‌آيد.
حكيميان با اشاره به اونيفرم‌ها و پوشش‌هاي ويژه براي اساتيد و دانشجويان در محيط‌هاي دانشگاهي و علمي بزرگ و مهم دنيا مي‌افزايد: با در نظر گرفتن لباس متين و موقر و مناسب فضاي علمي، تمركز افكار اساتيد و دانشجويان به مباحث علمي خواهد بود اما در كشور ما تقريباً در اكثر دانشگاه‌ها بي‌انضباطي در پوشش ديده مي‌شود و حداقل استاندارد پوشش محيط‌هاي آموزشي و علمي وجود ندارد.
وي با انتقاد از نوعي خودباختگي و سرسپردگي نسبت به مقوله عفاف و حجاب برخي از دست‌اندركاران كشور تصريح مي‌كند: ‌من به شدت از سينماگران گله‌مندم زيرا در حوزه عفاف و حجاب و دفاع از حريم فرهنگ عمومي، سينماي ما هيچ كاري نكرده است در حالي كه فرهنگ ما كم‌ارزش نيست و ظرفيت بالايي براي ترويج دارد.
به باور وي اگرچه سينما مولود مادري همچون هاليوود است اما مي‌توانيم استقلال فكري و فرهنگي داشته باشيم و از اين ابزار براي ترويج ارزش‌هاي خود بهره بگيريم.
 
 جهاد فرهنگي، مستلزم عزم ملي

در مورد اينكه چه بايد كرد تا وضعيت نابسامان عفاف و حجاب در جامعه امروز بسامان شود، حكيميان معتقد است: تا زماني كه ما تصور كنيم به وسيله چند نهاد و سازمان مي‌توانيم فرهنگ عمومي جامعه را ارتقا دهيم و اصلاح كنيم در اين حوزه كاري پيش نخواهيم برد.
وي مي‌افزايد: ‌متصديان امور فرهنگي بايد بودجه‌هاي مرتبط با ترويج فرهنگ عفاف و حجاب را نه به شكل مستقيم بلكه به سبكي خرج كنند كه 75 ميليون ايراني براي ارتقاي فرهنگ جامعه و سبك زندگي و عفاف و حجاب خود را مسئول بدانند، به بيان ديگر ما در اين مسير به يك تيم 75 ميليون نفري نيازمنديم و بايد براي تهييج عزم ملي اين افراد تلاش كنيم زيرا جهاد فرهنگي مستلزم عزم ملي است.

  جامعه عفيف با زنان، مردان و دختران و پسران عفيف

حكيميان تصريح مي‌كند: ‌براي ترويج عفاف و حجاب بايد رويكردي عمومي داشت، ‌زنان، مردان و دختران و پسران عفيف در كنار هم جامعه عفيف را مي‌سازند و فقط با عفت زنان و دختران كار پيش نمي‌رود بلكه همچنانكه زن بايد پوشش و رفتاري عفيف داشته باشد، ‌مرد هم بايد رفتار و زندگي عفيفانه‌اي در پيش بگيرد. در كنار اين نبايد در حوزه عفاف و حجاب تنها به ظاهر محدود شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
کارشناس آسیبهای اجتماعی و مداخله در بهران خانواده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
2
1
سلام
...حجاب ... از زمانهای دور ، یعنی قبل از پیامبر اسلام حجاب وجود داشته و تا زمان اسلام واکنون که قرن ها از وجود حجاب میگذرد آنها که بی حجابی را در زندگی خود تمدن و پیشرفت میدانند باید اندکی به مشکلاتی که فقط از بابت بی حجابی برای آنها بوجود آمده بیندیشند تا بدانند که حجاب مانه نیست بلکه مصونیت است حجاب یک نوع واکسناسیون دربرابر تهدیدات روزمره از اشعه های نور خورشید تا دید نامحرم و ... میباشد ، حجاب زمانی ارزش دارد که به صورت تحقیقی به دست آید نه تلقین ، نگوییم چون فلانی حجاب دارد من هم باحجاب میشوم یا بلعکس بگوییم چون فایده حجاب این است محجبه میشوم
حجاب تنها برای پوشش ظاهر نیست بلکه برای گفتار کردار و... میباشد که هرکدام مقوله ای جداگانه دارد ما جنوبی ها با وجود گرمای بالای 40 درجه اما حاظربه بی حجابی نیستیم و بهانه برای بی حجابی برای خود نمیتراشیم (مینا)یا مقنعه جنوبی ها حدودا دومتر میرسد که آن را دو یا سه باد درو سر خود میچرخانند تا تمامی حجم موها را بپوشانند آستین های پیراهن را تا مچ دست میگذارند تا هم آفتاب سوخته نشوند هم از دید نامحرم دور بمانند ، مطلب بسی فراوان و وقت اندک در کل حجاب را باید فهمید تا رعایت کرد ...مسئولین هم بجای این همه سرو صدا سری به تولیدی های داخلی بزنند خود اکتفا میکند و نیازی به جارو جنجال نیست (گره ای که با دست باز میشود نیاز ی به بازکردن با دندان نیست )
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
2
8
بنام خدا سلام هردولتمردی که ماهواره وفیس بوک وامثالهم را توجیه نماید بقین بداند که در گناه های مولود از این ها شریک ودر قیامت بشدت مواخذه خواهد شد وشاید در این دنیا هم تبعات ومجازاتش را مستقیم وغیر مستقیم شامل خود وخانواده اش گردد. والسلام علی من التبع الهدی
ميرزا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
1
0
در مقابل اين حركت پرشتاب ناهمگون و شيطاني ، خانواده هاي ايراني و مسلمان در هر كجاي جهان بايد توجه ويژه به قداست و مسؤوليت بزرگ نهاد خانواده در اسلام را مورد توجه ويژه و حساس خود قرار دهند تا بتوانند در مقابل اين موج ضد فرهنگي و تبليغات مسموم ، حركتي موزون ، حساب شده ، با فكرو تامل و درايت ، عقلايي ، و...... را از خود بروز داده و نهاد خانواده را از گزند اين موج رهايي بخشند كه در نوك پيكان و حمله دشمن ، عزيزان و فرزندان و نوجوانان و جوانان اين مرز و بوم و در يك كلام نيروي جوان اسلام و مسلمانان قرار دارند .
پس بايد به آنها كمك نمود تا هم دين و هم دنياي آنها و از همه مهمتر خودمان محفوظ بماند . انشاءالله
دست در دست هم دهيم به مهر خانه خويش را كنيم آباد .
صادق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
2
3
بنام خدا مراجع معظم تقلید راجع به داشتن ماهواره و استفاده از فیس بوک و ... به طور صریح واشکار فتاوی خود را به جامعه با صدای رسا اعلام نمایند . تا مقلدین به ان عمل نمایند. ممنون
پاسخ ها
فاطمه
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
...فرهنگ سازی لازمه دوست عزیز ...
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
1
0
برای مبارزه با بدحجابی و پوشش غربی از دو روش زیر میتوان استفاده کرد:
1-سیستم کنترل نامحسوس شبیه نیروی انتظامی در خلافهای رانندگی ، «یک سیستم رایانه ای کشوری – ملی تجزیه و تحلیل فیلمها» از نظر عملکرد بانوان به حجاب اسلامی و کشف موارد بدحجابی و سپس طبقه بندی این اطلاعات در یک ابررایانه و بجای جریمه نقدی، اختصاص امتیاز مثبت و منفی به افراد و اعمال این امتیازات در زمان درخواست هر نوع حقوق شهروندی و اجتماعی حتی المقدور به صورت فوری که فرد بلافاصله با گرفتن امتیاز منفی متوجه تاثیر بدحجابی خود در کاهش دریافت حقوق شهروندی خود بشود و به اصلاح حجاب خود اقدام کند، زیرا مسلمأ هدف توبیخ شهروندان نیست بلکه هدایت آنان در مسیر صحیح زندگی دنیوی و اخروی است.
2. کلاسهای فرهنگی ضمن خدمت خاص برای افراد غربزده: برخی افراد بیش از دیگران بعلت تحت تاثیر تهاجم فرهنگی غرب قرار گرفتن دچار غربزدگی شده اند و نیازمند حمایت و آموزش فرهنگی بیشتر هستند. برای این افراد «کلاسهای ضمن خدمت اضافی» برگزار کنیم. که موضوعات این کلاسها که الف) اصول اعتقادی اسلامی و ب) فواید حجاب باشد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار