کد خبر: 657650
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳

 

با پيروزي انقلاب اسلامي و فرار شاه و اتفاقاتي كه دست امريكا، اين استكبار جهاني و ژاندارم منطقه را از ايران كوتاه كرد، دشمنان بسيار تلاش كردند كه به هر شكل ممكن حركت عظيم انقلاب اسلامي به رهبري امام‌خميني(ره) را نا‌كارآمد جلوه دهند، از اين رو دست به اجراي چندين عمليات زدند و مسائلي را در درون كشور به وجود آوردند كه غائله شمال كشور، غائله كردستان، غائله سيستان و بلوچستان و... از اين دست اقدامات بود.

در اين بين عده‌اي از خود‌فروختگان و سلطنت‌طلب‌ها كه از هواداران بختيار بودند، سازماني به نام «‌نقاب»‌ را تشكيل دادند كه با حمايت شيوخ منطقه چون عربستان و كويت و عمال استكباري مانند امريكا، كودتايي را پي‌ريزي كردند، اين كودتا در دي ماه 1358 طرح‌ريزي و تدوين شد و قرار بر اين شد كه بخش هوايي اين جريان در پايگاه شكاري همدان (شهيد نوژه) اتفاق بيفتد. هدف كودتا‌گران براندازي نظام جمهوري اسلامي بود.

در طرح عمليات كودتاي نظامي پايگاه شهيد نوژه در 60 كيلومتري همدان به عنوان كانون عمليات در نظر گرفته شده و قرار بود پس از تصرف اين پايگاه تيم‌هاي مختلف مراكز حساس تهران را بمباران و اشغال كنند.

اما به خواست خدا اين توطئه برنامه‌ريزي شده در صبح روزي كه قرار بود كودتا انجام گيرد توسط دو تن از اعضاي كودتا افشا شد. هرچند متأسفانه به سهو و اشتباه نام شهيد نوژه همواره براي يادآوري اين كودتا برده مي‌شود.

اما در خصوص اين سهل‌انگاري دلايلي وجود دارد. به غير از محل برگزاري كودتا در پايگاه شهيد نوژه كه باعث اين اشتباه شده است، آقاي منوچهر محمدي كه قبلا استاندار كرمان بودند و استاد بنده در دانشگاه كرمان هم بودند، يك كتابي نوشتند با نام «كودتاي نوژه» كه ناخواسته به مصطلح شدن اين اشتباه كمك كرد. من كتاب ايشان را گرفتم و با احترام كامل مراتب اعتراض خودم را نسبت به ايشان ابراز كردم.

به ايشان گفتم از شما بعيد است كه در اين مقام بدون بررسي‌هاي لازم، اين عنوان را براي كتاب‌تان انتخاب كنيد ايشان خودشان هم شرمنده بودند. اما متأسفانه اثر خودش را گذاشته بود و خانواده شهيد نوژه بسيار از اين موضوع ناراحت بودند. پايگاه سوم شكاري همدان، قبل از پيروزي انقلاب، پايگاه شاهرخي و پس از پيروزي انقلاب، مدت كوتاهي پايگاه حر ناميده شد.

پس از شهادت شهيد محمد نوژه همه خلبانان پايگاه جمع شده و از فرماندهي پايگاه در‌خواست كردند كه نام اين پايگاه را به نام شهيد نوژه تغيير بدهند. از آنجا كه اين پايگاه به نام شهيد نوژه نامگذاري شده بود، امروزه به غلط در برخي روايات و افكار عمومي از اين كودتا به نام كودتاي نوژه نام مي‌برند كه اين ظلمي ناخواسته در حق اين خلبان شهيد است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار