کد خبر: 657227
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۹
فرماندار سرعین زمینه های سرمایه گذاری در این شهر را تشریح کرد
سرعین؛ شهری در 25 کیلومتری شهر اردبیل. شهری که آبگرم هایش شهره خاص و عام است و به علت تعداد آبهای جوشان و درمانی اش باید آن را بزرگترین درمانگاه طبیعی ایران و جهان نامید...
محمدرضاهادیلو

 گزارش: محمدرضاهادیلو

 
 
 
"پتانسیل های سرعین بازگشت هر سرمایه ای را در کمترین زمان تضمین می کنند"
 
***

سرعین؛ شهری در 25 ‪  کیلومتری شهر اردبیل. شهری که آبگرم هایش شهره خاص و عام است و به علت تعداد آبهای جوشان و درمانی اش باید آن را بزرگترین درمانگاه طبیعی ایران و جهان نامید. چشمه‌های آبگرم سرعین که با دما، خاصیت و ویژگی‌های درمانی خاصی از دل زمین می‌جوشند، در طول سال میلیون ها مسافر و گردشگر را از گوشه و کنار داخل و خارج از ایران به سوی خود جلب می‌کنند. با اینکه آبگرم های سرعین باعث شده اند تا سالانه چیزی بیش از 10درصد جمعیت ایران به این شهر کوچک و زیبا و دل انگیز سفر کنند اما باید اذعان کرد که بسیاری از جاذبه های دیگر این شهر قربانی آبهای توانمندش شده اند. طبیعت دل انگیز دامنه های سبلان با دهها گونه گیاهان دارویی نایاب، زمستان پر برف و پیست اسکی آلوارس، هوای سرعین و تاثیرات خاصش بر سلامت و دوپینگ طبیعی ورزشکاران و صدها نقطه گردشی طبیعی و تاریخی دیگر، جزو این دسته اند.

***

سرعین در فرهنگ لغات عربی به معنی سرچشمه است اما باز هم باید تاکید کرد که سرعین به چشمه ها و شهرت جهانی آبگرم هایش ختم نمی شود و با جرات می توان گفت اگر تمام آبگرم ها را از سرعین بگیریم باز هم آنقدر نقاط دیدنی و جاذبه دارد که خود را در لیست مناطق ویژه گردشگری دنیا حفظ کند.

*شهری با هزاران نیروی بالقوه

امروزه مسئولان و تصمیم گیرندگان سرعین تمام عزم خود را جزم کرده اند تا به بهترین نحو ممکن از پتانسیل های موجود در این شهر و شهرها و روستاهای اطراف ان استفاده کرده و علاوه بر تبدیل این نقطه از ایران به یک نقطه گردشگری ناب جهانی، با جذب توریست گام بزرگی هم در جهت ارز آوری و کمک به اقتصاد کشور بردارند.

یکی از مشکلات سرعین این است که از اواخر اسفند ماه تا اوایل مهرماه پذیرای چیزی حدود 8میلیون مسافر و گردشگر است و از این تاریخ تا اوایل سال نو با افت شدید مسافر مواجه می شود، یعنی در شش ماه اول سال با هجوم مسافران، فشار شدیدی را تحمل و در شش ماه دوم به نوعی در سکوت به سر می برد.

عاطف ناصری فرماندار سرعین در گفتگوی اختصاصی با "جوان" با اشاره بر اینکه برنامه های دولت تدبیر و امید بهترین ابزار برای تحقق اقتصاد مقاومتی و جامه عمل پوشاندن به فرمایشات مقام معظم رهبری و شعار امسال یعنی اقتصاد، فرهنگ، مدیریت جهادی و عزم ملی است، می گوید: ما در تلاشیم تا کاری کنیم تا ورود مسافر به سرعین فصلی نباشد و ماندگاری میهمانانمان را نیز افزایش دهیم.

وی ادامه می دهد: دولتی ها و مسئولان کشوری و استانی خوشبختانه به این نتیجه رسیده اند که منطقه سرعین را به عنوان منطقه آزاد گردشگری تعریف نمایند و برای این کار لازم است تا زیرساخت ها از سوی دولت تامین شود. البته در قانون نیز به این مسئله اشاره شده است، بدین ترتیب که وقتی منطقه ای "گردشگری" تعریف می شود دولت موظف به فراهم کردن زیرساختها در آن منطقه می شود. در سرعین هم با اینکه کارهای زیادی صورت گرفته و زیرساخت ها نسبتا خوب است، منتها این زیرساخت ها باید در سطح شهرستان و کل منطقه و به صورت گسترده ایجاد شود.

ناصری با تاکید بر اینکه اگر بتوان از ظرفیت ها و پتانسیل های سرعین برای توسعه گردشگری آن استفاده کرد، می شود گفت در آن زمان سرعین از گردشگری فصلی خود خارج و در تمام فصول پذیرای مهمانان زیادی می شود، می گوید: موضوعات زیادی را در برنامه داریم و جناب استاندار نیز آنها را پیگیری می کنند. البته این موضوع مستلزم آن است که موارد، مراحل قانونی اش را طی کرده و دولت لایحه ای تهیه و مجلس نیز آن را به قانون تبدیل کند که در این شرایط، حتما سرعین به قطب گردشگری کشور و در سطح بین المللی به یک منطقه ویژه تبدیل خواهد شد.

*سرمایه گذاری بدون دغدغه

بی شک امروز سرعین را باید به چشم یک شهر بین المللی ببینیم تا بتوانیم در برنامه ریزی ها و تعریف کارها و پروژه ها برای آن افق های دور دست را ترسیم کنیم.

با اینکه در بیشتر عرصه ها، سرمایه گذاران با مشکلات زیادی از جمله مسائل بروکراسی مواجه هستند اما مسئولان سرعین شرایطی را به وجود اورده اند که هر سرمایه گذار با هر ایده و فکر و طرحی بتواند در کمترین زمان ممکن به بهترین نتایج برسد.

فرماندار سرعین با اشاره به اینکه سرعین قابلیت جذب هر مقدار سرمایه را دارد و از ورود سرمایه گذاران استقبال می کند، می گوید: ما از تمام سرمایه گذاران چه در حوزه داخلی و چه خارجی دعوت می کنیم تا به این شهرستان بیایند و مطمئن باشند زیرساخت های فیزیکی و اداری برای حضور آنها آماده است.

ناصری در تشریح و اطمینان بخشی به بازگشت سرمایه ها و موفقیت بی چون و چرای سرمایه گذاران در کمترین زمان تصریح می کند: وقتی می بینیم سالانه 8میلیون نفر مسافر و گردشگر وارد سرعین می شود در واقع یک نوید و بشارت برای سرمایه گذار است که بازگشت سرمایه اش به سرعت اتفاق بیفتد. اما ما به این مقدار هم اکتفا نکرده و برنامه داریم که این 8میلیون را به 12میلیون نفر برسانیم و حتما با ارایه خدمات ویژه به مسافران، بازگشت سرمایه ها را تسریع و تضمین می کنیم.

وی ادامه می دهد: نیاز اول سرمایه گذار زمین است و مشکل اصلی ما هم واگذاری زمین. به همین خاطر هم اکنون برنامه ریزی کرده ایم که با دستور استاندار و خواست مردم، محل هایی را تعیین کنیم تا بعد از تملک در اختیار شهرداری یا هیات امنای سرمایه گذاری و یا ارگان های ذیربط قرار بگیرد. بنابراین وقتی سرمایه گذار وارد سرعین می شود دیگر نباید معطل تهیه زمین یا تغییر کاربری آن شود و به سرعت می تواند کارهایش را شروع کند.

این مسئول به زمینه های موجود برای سرمایه گذاری در سرعین هم اشاره کرده و می گوید: تمام کارهایمان را بر اساس برنامه های مشخص، مدون و قابل اجرا پیش می بریم و وقتی از خروج سرعین از گردشگری فصلی حرف می زنیم و به ماندگاری بیشتر مسافر می اندیشیم، می دانیم که اینها به زمینه ها و زیرساخت های مناسبی احتیاج دارند. توسعه مراکز توریست درمانی، ساخت پارک های ابی، احداث کمپ تیم های مختلف ملی، توسعه و رونق بخشیدن به پیست آلوارس و دهها کار دیگر یک زنجیره هستند که باید تکمیل شوند تا علاوه بر ماندگاری مسافر که بخاطر ابهای سرعین پا به این نقطه از ایران می گذارد، از آب و هوا، کوهستان های فرحبخش، روستاهای زیبا و باستانی این منطقه نیز بهره ببرند.

ناصری ادامه می دهد: یک نکته اساسی در مورد این منطقه این است که دامنه سبلان که سرعین، اردبیل و مشکین شهر را به یکدیگر مرتبط می سازد، هر سه شهرستان دارای مناطق بکر و سرسبز سبلان و آبهای گرم و درمانی هستند که مناطق دیدنی بسیار خاصی را پدید آورده اند. حال اگر بتوانیم علاوه بر اینکه زنجیره شهرستانی را تعریف می کنیم، زنجیره گردشگری استان و دامنه سبلان را از نیر تا سرعین و از سرعین تا اردبیل و از اردبیل تا ابگرم های مشکین شهر را هم تکمیل کنیم، مجموعه ای را تشکیل می دهیم که در کنار امکانات سرعین، یکی از جذاب ترین مناطق گردشگرپذیر دنیا را به وجود آورده ایم. مجموعه ای که همه چیز دارد و برای تمام فصول پاسخگوی نیاز و خواسته مسافران و گردشگران است.

* همه چیز آب نیست!

واقعا سرعین وروستاهای اطراف آن را نباید به چشمه های آبگرمش خلاصه کرد. کافیست گشتی در طبیعت آن زد و دل به دامنه های سبلان داد تا خلقت زیبایی را بدون واسطه لمس کرد.

در ۲ کیلومتری شرق شهر سرعین روستای تاریخی "کنزق" وجود دارد. دراین روستا دره‌های متعددی وجود دارد که نام معروف ترین آنها ساری دره (دره زرد) است. این دره دارای تعدادی چشمه طبیعی بوده و با درختان گلابی و گیاه گیلیدیک و آب روانی که از میان دره می‌گذرد، به یکی از زیباترین تفرجگاه های ایران تبدیل شده است.

دربالا دست "ساری دره" تپه‌ای به نام "حسین تپه" وجود دارد که در آن غارهای متعددی است که این غارها مانند شهری در زیر کوه قرار گرفته‌اند.

"چاقور چوقر" نیز نام تپه‌ای در روستای کنزق است که در آن گونه‌های کمیابی از خزنده گان مثل آفتاب پرست وسوسمار زندگی می‌کنند.

تله کابین آلوارس و پیست اسکی آن نیز در دامنه‌های سبلان واقع شده است که بزرگترین پیست اسکی از لحاظ وسعت در ایران می‌باشد. این پیست اسکی در فاصله ۱۲ کیلومتری روستای الوارس و ۲۴ کیلومتری سرعین قرار گرفته و از انجائی که پیست فوق در ارتفاع ۳۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد به سبب بارندگی برف فراوان در طول پائیز و زمستان و به جهت دیر ذوب شدن برفهای این منطقه می‌تواند در حدود شش الی هشت ماه از سال مورد استفاده قرار گیرد که از این لحاظ در کشور در رتبه اول است.

شاید دانستن ویژگی منحصر بفرد چند چشمه آب سرعین هم خالی از لطف نباشد. تورش سویی یا به زبان فارسی "آب ترش" دارای آبی ترش و بسیار گازدار است که نوشیدن آن برای بیماری‌های معده بسیار مناسب تشخیص داده شده است. همچنین برای بیماری‌های پوستی وخارش دست نیز توصیه می‌شود.

"مردان بولاغی" هم آبی بسیار خنک، زلال و سبک دارد که برای بیماری‌های پوستی مثل کهیرزدگی بسیار مناسب است.

*طبیعت درمانگر

در حال حاضر بیش از 200گونه گیاهی نایاب و نادر در دامنه و ارتفاعات سبلان وجود دارد که مانند ابهای سرعین دارای خواص درمانی منحصر بفردی هستند.

فرماندار سرعین این جملات را بیان کرده و ادامه می دهد: از پزشکان فعال در زمینه گیاه درمانی و سرمایه گذاران دعوت می کنیم تا بتوانیم از این موهبت سرعین که در نوع خودش بی نظیر است، در راستای بهبود سلامت جامعه استفاده کنیم.

ناصری می گوید: خوشبختانه مسئله دانشکده های تخصصی جزو دغدغه های مسئولان شهرستانی و استانی است. در این بخش فقط سرعین نیست و نیر و اردبیل و مشکین شهر هم در بحث گیاهان دارویی مشترک هستند و حرف های زیادی برای گفتن دارند. در دامنه سبلان گیاهان بی نظیر دارویی گسترده است و اگر این دانشکده ها و موسسات دانش بنیان در این منطقه ایجاد شود برای استفاده از گیاهان دارویی و فناوری و فرآوری آنها بسیار مفید است.

وی ادامه می دهد: نه تنها آب سرعین بلکه هوای سرعین نیز باید برای گردشگران تعریف شود. آب محسوس است اما هوا محسوس نیست و به مطالعه نیاز دارد. بر همین اساس در نظر داریم برای کمپ های تیم ملی اماکنی را تعیین کنیم و در همین راستا مسئولان استانی و شهرستانی با همراهی مردم سرعین به شدت پیگیر این مسئله هستند تا با مساعدت مسئولان کشوری بتوانیم به این مهم جامه عمل بپوشانیم.

ناصری تاکید می کند: این کمپ ها هم برای ورزش کشور حیاتی است و هم از نظر اقتصادی برای ایران بسیار ارز آور خواهد بود زیرا از کشورهای اروپایی و آفریقایی و تمام دنیا برای استفاده از انها به این منطقه خواهند آمد. در این شرایط اقتصاد گردشگری سرعین یک شریان اقتصادی برای کشور خواهد شد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یک دلسوز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
0
0
بسمه تعالی
با سلام متاسفانه دیدگاههای یکجانبه گرایانه بعضی از تصمیم گیرندگان تاکنون لطمات وصدمات جبران ناپذیری بر پیکره نظام اجتماعی وزیست محیطی کشور ما وارد نموده است . هراز چند گاهی میبینیم بدون آنکه عوارض وپیامدهای سوء ناشی از جذابیت درآمد ظاهری بعضی از سرمایه گذاریها در مناطق دارای جاذبه های طبیعی وفرهنگی در نظر گرفته شود با سرمایه گذاریهای غیر اصولی وبدون برنامه شاهد آثار مخرب بسیاری برمحیط زیست بوده وهستیم.نگاه درآمدی همچنانکه میتواند تاحدی توجیه پذیر باشد ولی بدون درنظر گرفتن زیر ساختهای لازم عواقب جبران ناپذیری را برجامعه بواسطه هزینه های اجتماعی وزیست محیطی تحمیل خواهد نمود . چندی پیش که برای سیاحت به روستای ابیانه رفته بودیم دیگر از آن روستای باصفا جز طعم پول ودرآمد چیزی ندیدیم . چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار