کد خبر: 655914
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸
آصفري در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»:
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس بر اين باور است كه در فتنه سال 88 هم دولت انگليس بود كه از فتنه گران حمايت كرده و خساراتي را به كشور ما وارد كردند كه آنها نيز بايد پاسخگوي اين جناياتشان در اين خصوص باشند و هزينه خساراتي را كه به كشور ما وارد كردند را به ما پرداخت كنند.
جوان‌آنلاين: روز هشتم آذرماه 1390 عده ای از دانشجویان تهرانی در اعتراض به سالها اقدامات خصمانه انگلیس علیه جمهوری اسلامی ایران مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کردند که در نهایت این تجمع منجر به ورود عده ای از دانشجویان به داخل سفارت و تسخیر آن شد.
 

پس از این اقدام بود که کارمندان سفارت انگلیس بلافاصله ایران را ترک کردند و سفارتخانه های دو کشور به حالت تعطیل در آمد. رهبر انقلاب هم چند ماه بعد از این اتفاق در جمع دانشجویان گفتند: در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث، احساسات جوانان درست بود. ولی رفتنشان درست نبود.
 

اما حالا که حدود سه سال از این اتفاق می گذرد، دو طرف از آمادگی خود برای از سرگیری روابط سخن می گویند. اولین بار موضوع از سرگیری در جریان دیدار مجید تخت روانچی با سایمون گس، معاون وزیر خارجه انگلیس در آبان ماه سال گذشته مطرح شد.
 

هفته گذشته هم وزیر خارجه انگلیس از برنامه دولتش برای بازگشایی سفارت این کشور در تهران خبر داد. از آن روز تاکنون اخبار ضد و نقیضی درباره جزئیات از سرگیری این روابط و موضوعاتی همچون پرداخت غرامت از سوی ایران به انگلیس مطرح شده است البته برخي نمايندگان هم موضوع پرداخت غرامت انگليس به ايران را مطرح كرده اند.
 
 
اين در حاليست كه مجید تخت روانچی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است به انگلیسی ها غرامتی پرداخت شود، گفته است، بحثی تحت عنوان "غرامت" مطرح نیست بلکه بحث "خسارت" است که هنوز در مورد آن با طرف مقابل نه صحبتی صورت گرفته و نه پرداختی انجام شده است.
 

محمد حسن آصفری، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در خصوص درخواست غرامت انگليس از ايران و بالعكس در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» اظهارداشت: دولت انگليس بايد غرامت خودش را بخاطر خيانتي كه در ايران داشته است بپردازد، چرا كه در سال 59 وقتي دولت انگليس اجازه داد، گروه هايي به سفارت ايران در بريتانيا ريخته و سفارت را اشغال كردند و ديپلمات هاي ما را از بين بردند كه دولت انگليس بايد پاسخگوي اين موضوع باشد و به ايران غرامت پرداخت كند.
 

وي تصريح كرد: در كودتاي 28 مرداد نيز كه با حمايت و طراحي دولت انگليس بود، اين اتفاق در كشور ما افتاد و كودتاي 28 مرداد در كشور ما شكل گرفت و همچنين در بحث فتنه سال 88 هم دولت انگليس بود كه از فتنه گران حمايت كرده و خساراتي را به كشور ما وارد كردند كه آنها نيز بايد پاسخگوي اين جناياتشان در اين خصوص باشند و هزينه خساراتي را كه به كشور ما وارد كردند را به ما پرداخت كنند.
 

آصفري با اشاره به ادعاي غرامت انگليس از ايران نيز معتقد است، آنها هم بالاخره اين مسائل را مطرح مي كنند ولي آنها بايد پاسخگوي خساراتي را كه به كشور ما وارد كردند باشند.
 

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس عنوان ادامه داد: اگر اتفاقي در ايران افتاد به دليل اقدامات حمايت گونه اي بود كه آنها از جريان فتنه داشتند كه باعث شد اين اتفاق بيافتد، الان هم اگر دولت انگليس بخواهد در تهران در سفارت خودش در امور داخلي ايران دخالت كند هيچ تضميني براي اين قضيه نداريم چرا كه مردم ما ملت مستقلي هستند.
 

به گفته وي، دولت انگليس بايد به درستي مردم ما را شناخته باشد و جلوي دخالت هاي خودش را در امور داخلي ايران بگيرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
امامی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
1
1
... تنها راه عاقلانه قطع ابدی رابطه با شیطان پیر است و تا خیال ملت آسوده باشد !
روابط عمومی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز
|
CANADA
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
2
0
حضور افراد وابسته به جناح خاص در دانشگاه‌ها دور از شعار اعتدال است
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز گفت: استفاده از افراد وابسته به جناح‌های خاص در وزارت علوم دولتی که با نام فراجناحی عرصه را به دست گرفته، عملکردی غیر قابل تصور از شعار اعتدال و فراجناحی است.
متین منتظمی دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز گفت: دانشگاه‌ها بزرگترین مراکز برای حرکت در راستای تربیت فرهنگی هستند، حرکت‌های جناحی در دانشگاه، بصیرت دانشجو را کم سوتر می‌کند.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز اظهار داشت: دانشگاه‌ها بهترین و بزرگترین بستر برای تربیت فرهنگی نیروهای کارآمد نظام هستند، غفلت از این موضوع در دانشگاه می‌تواند جوانان کشور را متضرر کند.

وی با اشاره به لزوم مدیریت صحیح در حوزه فرهنگی وزارت علوم و دوری از حرکت‌های جناحی افزود: دانشگاه نباید محل حرکت‌ها و جولان‌های جناحی باشد، وظیفه وزارت علوم فضاسازی بهینه برای تربیت نیروهای متخصص و متعهد است و هر قدمی که در این راه، اشتباه برداشته شود جامعه را به سمت پرتگاه خواهد برد.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز گفت: استفاده از افراد وابسته به جناح‌های خاص در وزارت علوم در دولتی که با نام فراجناحی عرصه را به دست گرفته، عملکردی غیر قابل تصور از شعار اعتدال و فراجناحی است.

منتظمی ادامه داد: وزیرعلوم باید پاسخگوی بحث‌های انتصابات افراد باشد چرا که دولت فراجناحی باید از وابسته بودن به جناح‌های خاص دوری کند.

وی در پایان ضمن اشاره به حضور جریان خاص در فضای وزارت علوم گفت : تربیت فرهنگی دانشجویان، اولویت وزارت علوم است و این وزارتخانه نباید درگیر حرکت‌های جناحی در سطح دانشگاه شود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
1
0
... فتنه ساز بود وبس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار