کد خبر: 652976
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۹
واكنش مجمع «شورش عليه جمهوريت» به بحران‌آفريني «داعش»
جامعه اينگونه مي‌نگرد كه فعاليت‌هاي پدرخوانده‌هاي دوم خرداد معطوف به آن شده تا به جاي لباس مندرس «بحران‌آفريني» ديروز، رخت «انقلابي‌گري و خط امامي» بودن، بر تن كرده
محمد اسماعيلي
قديمي‌ترين تشكل اصلاح‌طلب حال و روز خوبي ندارد و به رغم تلاش‌هاي چهار ساله براي «بازتعريف دوباره خود به عنوان يكي از گروه‌هاي سياسي معتقد به نظام»، همچنان افكار عمومي به تغيير ادبيات و مواضع اعضاي آن با ديده ترديد مي‌نگرند.
جامعه اينگونه مي‌نگرد كه فعاليت‌هاي پدرخوانده‌هاي دوم خرداد معطوف به آن شده تا به جاي لباس مندرس «بحران‌آفريني» ديروز، رخت «انقلابي‌گري و خط امامي» بودن، بر تن كرده؛ به اميد آنكه مقبوليت اجتماعي يا مشروعيت سياسي دوباره‌اي پيدا كند و بتواند مانند گذشته سهمي در قدرت براي خود دست و پا كند.
با ترسيم وضعيت اجتماعي كنوني پدرسالارهاي طيف دوم خرداد مي‌توان گفت پنج سال خزان‌زدگي، اوضاع را براي بنيانگذاران اصلاح‌طلبي بسيار دردناك و غيرقابل تحمل كرده و رها شدن از آن را براي اين جماعت به افسانه‌اي تلخ مبدل ساخته، افسانه‌اي كه تمام تلاش‌ها- چهار ساله اخير آنها- براي رها شدن از انزواي سياسي را به بن‌بست كشانده است. اما وضعيت امروز اعضاي «مجمع روحانيون مبارز» محصول رفتارهاي راديكالي و مواضع پرخاشگرايانه‌ آنها درسال 88 است كه هشت ماه كشور را در بحران فرو برد و هزينه‌هاي هنگفتي به جامعه و نظام تحميل كرد.  و امروز در شرايطي بحران‌سازان ديروز در پي بازگشت بدون هزينه به صحنه سياسي كشور هستند كه مردم نمي‌توانند به راحتي از كنار رفتار و تحركات بحران‌ساز آنها در طول سال‌هاي گذشته چشم‌پوشي كنند.
در آخرين اقدام اين تشكل صرفاً سياسي مي‌توان از  واكنش اعضاي آن در قبال فعاليت‌هاي گروه تروريستي داعش ياد كرد. در صفحه روزنامه‌هاي زنجيره‌اي ديروز آمده بود كه مجمع روحانيون مبارز ضمن محكوميت اقدامات داعش تأكيد كرده است: «برادران شيعه و سني تحت تأثير تبليغات تفرقه‌انگيز قرار نگيرند». در ادامه اين خبر آمده بود كه جلسه مجمع روحانيون مبارز يك‌شنبه شب به رياست حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي تشكيل شد و در آن حوادث تأسف‌بار اخير كشور عراق و حمله گروهك تروريستي موسوم به داعش مورد بحث و بررسي قرار گرفت و بر چند نكته در اين ارتباط تأكيد شده بود:
- بدون ترديد كشتار مردم بي‌گناه و ارتكاب جنايات هولناك با نام اسلام و حكومت ديني نتيجه‌اي جز ايجاد انزجار از دين و بدبين كردن انسان‌ها از قرآن و اسلام نداشته و اين اقدامات در جهت تأمين منافع قدرت‌هاي شيطاني و صهيونيسم براي حضور بيگانگان در بلاد اسلامي خواهد بود.
- حساب گروه‌هاي وابسته متعصب و طايفه‌گراي تروريستي با هر ادعايي از حساب مسلمانان و مذاهب اسلامي جدا بوده و بايد همه مسلمانان اعم از شيعه و سني براي دفع اين توطئه خطرناك دست در دست هم قيام نموده و آرامش را به كشور عزيز عراق بازگردانند.
- يكي از ابزارهاي دشمنان اسلام براي تسلط بر بلاد اسلامي از ديرباز ايجاد اختلاف و راه انداختن جنگ‌هاي فرقه‌اي بوده است. مجمع روحانيون به همه برادران شيعه و سني توصيه اكيد دارد كه تحت تأثير تبليغات تفرقه‌انگيز و تحريك احساسات مذهبي به هيچ وجه قرار نگيرند و با اقدامات نسنجيده خداي نخواسته اسباب گسترش اين فتنه عظيم و خطرناك را فراهم نسازند و اتحاد امت اسلامي را كه مهم‌ترين هدف استراتژيك و عامل اساسي بقاي اسلام است خدشه‌دار نكنند.
در حالي اعضاي اين گروه سياسي از اوضاع نامساعد عراق ناراحت و غمناك هستند كه همين افراد با رفتار و بيانيه‌هاي خود در فتنه 88 نقش محوري بازي كرده و خون چندين نفر را به زمين ريخته و ماه‌ها كشور را دستخوش بحران و در‌گيري قرار دادند و حال سؤال است كه چگونه اين افراد كه مردم كشور خود را در آتش فتنه و درگيري سوزاندند مي‌توانند دلسوز مردم مسلمان كشور ديگري شوند؟

   خود احيايي مجمع از سال89 آغاز شد
اما اتخاذ مواضع نرم و همسو با مطالبات جامعه مذهبي ايران و گفتمان انقلاب اسلامي 4سالي هست رنگ واقعي به خود گرفته است؛ بعد از آنكه تئوري «براندازي نظام» در سال88 نتيجه‌بخش نبود، نخستين راهكار پدرخوانده‌هاي اصلاحات براي احياي جريان خود «اتخاذ مواضع نرم و معتدل، در جهت آرمان‌هاي انقلاب و نظام» بود تا بلكه ضمن بازيابي مشروعيت سياسي گذشته، از سر‌خوردگي بدنه اجتماعي خود جلوگيري كنند.
- شروع پياده‌سازي اين نظريه را مجمع روحانيون مبارز در تيرماه سال89 با انتشار بيانيه‌اي - كه ادبياتي متفاوت از بيانيه‌هايي داشت كه در فتنه 88 براي اردوكشي خياباني صادر مي‌كرد- كليد زد كه در آن بيانيه به اقدام كشورهاي غربي در خارج كردن نام منافقين از ليست تروريست‌ها اعتراض مي‌كند و خود را طرفدار نظام و امام و مردم مي‌داند.
- قدم ديگر اعضاي اين تشكل سياسي جهت احيا و تطهير چهره خود «شركت رسمي خاتمي» در انتخابات نهم مجلس شوراي اسلامي آن‌ هم در توابع شهر دماوند بود كه بازخورد منفي در جامعه را هم به دنبال داشت.
-«بحث شركت خاتمي به عنوان نامزد جريان متبوعش در انتخابات رياست جمهوري يازدهم» از جمله ژست‌هاي همسو با سياست‌ها و مباني نظام و انقلاب بوده كه ادامه همان راهبردي است كه در سال 89 از سوي نظريه‌پردازان اين طيف طراحي شده است.
- برگشت نامحسوس و ضد حساسيت وابستگان به رفرميسم داخلي در آستانه انتخابات يازدهم با كنار گذاشتن نامزد اختصاصي اين جريان- عارف- و حمايت از روحاني و مصادره وي به نفع اصلاح‌طلبان شكل جديدي به خود مي‌گيرد. آنگونه كه موفقيت دولت تدبير و اميد از سوي رهبران و رسانه‌هاي اين جماعت، اقبال مردم به مشي اصلاح‌طلبي القا شده و آغازگر تحركات پردامنه جريان نزديك به غرب شدن است.
به عبارت بهتر موفقيت روحاني، پيروزي تجديد نظرطلبان و در رأس آن مجمع روحانيون را براي «بازگشت سريع‌تر به عرصه حاكميت»، «تطهير چهره مهره‌هايشان» و« نفوذ دوباره در كرسي‌هاي قدرت جهت براندازي نظام» اميدوارتر كرد به شكلي كه اعضاي اين تشكل سياسي درطول شش ماه نخست دولت يازدهم بيش از 100مصاحبه با رسانه‌هاي داخلي انجام داده و با تكرار مطالبات گذشته در پي آن هستند تا خود را به عنوان «رقيبي» زودهنگام براي اصولگرايان در انتخابات مجلس دهم، خبرگان آينده و رياست جمهوري دوازدهم جا بيندازند.

   22بهمن را هم غنيمت شمردند
يكي ديگر از مصاديق اين گروه سياسي براي هم‌نوايي با مردم و انقلابشان سالگرد 22بهمن در سال گذشته بود. مجمع سياسي روحانيون مبارز كه تا ديروز جزء به جزء سناريوهاي جين شارپ و مايكل لدين را در داخل كشور پياده‌سازي كرد، در خردادماه 88 با بيانيه‌اي رسماً مردم را به قيام خياباني عليه جمهوري اسلامي ايران فرا خواند و امروز به هر بهانه‌اي، از درايت و كياست رهبري مي‌گويد، غم مردم مسلمان منطقه را مي‌خورد و از لزوم وحدت و همدلي در كشور جامعه اسلامي سخن به ميان مي‌آورد. اين تشكل صرفاً سياسي در جديدترين بيانيه خود به مناسبت دهه فجر بيان مي‌كند: «همگان به دلگيري‌ها و آثار سوء ناروايي‌ها كه در جريان انتخابات88 و پس از آن روي داد خط پايان بكشند و اين انتخابات را پايان آن دوره سخت و تلخ بدانند و با باز شدن فضاي همدلي و رفع حصر و حبس‌ها اميد و روحيه مساعدي را كه در اثر انتخابات ايجاد شده است تقويت كنند و همگي دست در دست هم به سوي آينده‌اي بهتر پيش برانند.»

   مصاديقي از تكاپوي اعضاي مجمع در طول 6 ماه اخير براي بازگشت
با توجه به آنچه ذكر شد بايد برخي از مصاديق اين تشكل صرفاً سياسي براي بازگشت به قدرت را اينگونه ذكر كرد: «تلاش خاتمي براي حضور در مراسم تدفين ماندلا»، « حضور خاتمي در جمع خانواده‌هاي شهداي 8سال دفاع مقدس»، «كوشش براي سفر به قم و ديدار با مراجع عظام»، « اعتراض به برادر‌كشي در كشورهاي مسلمان و گرفتن گارد اسلام‌خواهي»، « دعوت از مردم براي حضور در راهپيمايي 22بهمن در قالب بيانيه‌اي از سوي مجمع روحانيون» و «حضور اعضاي اين تشكل سياسي در حرم حضرت امام»، «اعلام تنفر از تروريست‌هاي داعش و دلسوزي براي مردم عراق» كه بدون ترديد در آينده مصاديق بيشتري را هم به آن بايد بيفزاييم.
 
 مجمع روحانيون اعتماد‌سازي كند
هرچند كه با توجه به تجربيات ناموفق مجمع روحانيون در عرصه سياسي و شكست نامزدهاي مورد حمايت آنها در ادوار گوناگون انتخابات مي‌توان از هم اكنون، شكست‌هاي انتخاباتي ديگري را براي اين جماعت پيش‌بيني كرد اما بايد تأكيد كرد كه «اتخاذ برنامه‌هاي نامتوازن»، «تمركز روي شگردهاي تكراري»، «مظلوم‌نمايي‌هاي بدون قابليت جذب جامعه»، «عذرخواهي‌نكردن شفاف و صريح از مردم»، «‌پياده‌سازي سطحي عمليات فريب افكار عمومي و آگاهي جامعه از آن» و «عمل نكردن به كارهايي كه خود از دعوت‌كنندگان آن بوده‌اند» همگي نشان از آشفتگي، چنددستگي سياسي و نبود انسجام و مديريت واحد در نزد شخصيت‌هايي است كه تلاش دارند با تئوري‌هاي پيچيده خود را به مراكز قدرت نزديك و «راهبرد بر زمين مانده استحاله نظام» را پياده‌سازي كنند. بنابراين بايد به روحانيون اين تشكل متذكر شد كه جامعه قطعاً طراحي‌هاي اين جرگه را به خوبي رصد كرده و در شرايط كنوني دو خواسته از آنها دارد، نخست عذرخواهي رسمي از مردم و ديگر اعتماد‌سازي كامل و بدون شائبه به جامعه مبني بر اينكه در فراز و نشيب‌هاي سياسي- اجتماعي كشور ديگر روي انقلاب و نظام شمشير نخواهند كشيد.
اگر دلسوزي مجمع روحانيون براي جامعه و فاصله‌گيري آنها از موضع ساختارشكنانه سال 88 ماهيتي مثبت و سازنده داشت‌، قطعاً تمام مجموعه‌هاي متعهد به نظام و انقلاب و روزنامه «جوان» به عنوان بخش كوچكي از اين مجموعه‌، چنين روندي را به فال نيك گرفته و از آن استقبال مي‌كردند اما شوربختانه اين نمايش تاكتيكي در دل راهبرد ديگري تعريف شده كه نه تنها سازنده نيست، بلكه اهدافي مخرب را دنبال مي‌كند كه «مشروعيت‌زايي و زمينه‌سازي براي بازگشت رسمي طيف متبوع‌شان به حاكميت» از آن جمله است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
0
1
کیان ارثی کجاست؟
jafar
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
0
0
دلي كه شكست ديگه شكسته زنده وپاينده باد دلير مرد تاريخ دكتر احمدي نزاد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
0
0
درود خداوند ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
0
0
درود بر خط امامي ها عزيز
پاينده باشيد
عباس بی غم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
0
0
... خودکشی سیاسی... خودکشی ...
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
0
0
آقایان چرا ایراد می گیرین .این هم مثل همان نشست با آمریکاست برای همکاری با مردم عراق .نه برا ملت ایران
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار