کد خبر: 652796
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷
مهدي چمران، عضو شوراي شهر تهران در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»
چمران گفت: او در عين حال اينكه يك مدير جهادي بود، يك فرد تحليل‌گر سياسي بود، البته سياست‌مداري كه سياست او بر مبنا و پايه‌ي صداقت بود نه سياست بازي.
 جوان‌آنلاين: مهدي چمران، عضو شوراي شهر تهران در گفت‌گو با «جوان‌آنلاين»‌ همزمان با سالگرد شهادت شهيد دكتر مصطفي چمران در رابطه با خصوصيات ناگفته برادرش اظهار داشت: من فكر مي‌كنم در همه ابعاد شخصيتي شهيد چمران كمتر سخن گفته شده باشد. چون او يك شخصيت چند بعدي و چند وجهي بود.

 
چمران ادامه داد: قرار گرفتن صفات متضاد در اشخاص مختلف با روحيات متفاوت كمي سخت و مشكل به نظر مي‌رسد و به عقيده بنده خصوصيات اخلاقي شهيد چمران به گونه‌اي بود كه صفات متضادي را در خود جمع كرده بود. يك نفر كه اصولا  روحيه‌ي لطيف و طبع شاعرانه و هنرمندانه‌اي دارد، اين شخصيت نمي‌تواند كارهاي سخت و دشوار مثل فرماندهي نظامي و نظاير آن را به عهده بگيرد و به طور كل عموما چنين انتظاري از اين شخصيت را ندارند.
 
وي افزود: كسي از يك دانشمند بزرگ و برجسته انتظار حضور در صحنه‌هاي نبرد ندارد كه به عنوان يك فرمانده ورزيده ظاهر شود. همچنين از شخصيتي كه عارف است انتظار نداريم كه يك مدير خوب هم باشد يا فردي كه داراي خصوصياتي چون زهد، تقوا و تواضع  باشد توقع نداريم يك سياست‌مدار برجسته و تحليل‌گر سياسي بسيار دقيق هم باشد. كنار هم قرار گرفتن اين خصصيات متضاد دشوار است، درست مثل رنگ‌هاي متضادي كه وقتي كنار هم مي‌نشينند، يكديگر را خنثي مي‌كنند.
 
عضو شوراي شهر تهران با بيان اينكه شهيد دكتر چمران صفات متضاد را با هم داشت، عنوان كرد: به جرات مي‌توان گفت شهيد چمران جامع اصفات بود يعني در حين اينكه يك دانشمند بزرگ فيزيك الكترونيك و هسته‌اي بود و در فيزيك پلاسما تجربيات فراواني داشت و شايد اولين ايراني بود كه در اين زمينه كار كرده بود، در كنار آن مي‌بينيم كه همين دانشمند، يك عارف وارسته‌ي دلسوخته‌اي است كه عاشق معبود خود است.
 
وي با اشاره به عرفان شهيد چمران گفت: او  در حد يك عارف عملي و واقعي بود، نه عرفان‌هاي كاذب، بلكه عرفاني كه حضرت اميرالمومنين(ع) پيشتاز و امام اين عرفان بود و شاگردان مكتب او هم همين طور هستند. دكتر چمران هم يك عارف بود، اما نه شخصي كه گوشه‌نشين و عزلت‌نشين باشد، او وسط ميدان نبرد، علم، دانش و تجربه بود و در كنار آن مي‌بينيم يك مدير توانمند بود. در هر كجاي دنيا كه رفت سازماندهي و مديريت كرد.
 
چمران معتقد است، مديريت جهادي يكي از خصوصيات بارز شهيد چمران بود و واقعا آن را به خوبي نشان داد. او سمبل و نمونه‌اي از مديريت جهادي بود؛ مديريت جهادي كه با خلوص و حسن نيت به بهترين وجه با كمترين امكانات و كمترين خطر، بزرگ‌ترين نتايج را به دست مي‌آورد. مديريت جهادي او واقعا در جنگ لبنان سرآمد بود. شهيد چمران روي نيروي انساني در قدرت تربيت و جذب افراد مديريت بسيار بالايي داشت.
 
برادر شهيد چمران ادامه داد: او در عين حال اينكه يك مدير جهادي بود، يك فرد تحليل‌گر سياسي بود، البته سياست‌مداري كه سياست او بر مبنا و پايه‌ي صداقت بود نه سياست بازي. شهيد مصطفي راستي و صداقت را بر همه چيز ترجيح مي‌داد و هيچ‌گاه از آن مسير حق منحرف نمي‌شد اما دنيا و سياست دنيا را خوب مي‌شناخت و درك مي‌كرد.
 
وي اضافه كرد: معروف است و حتي در دست نوشته‌هاي او هم ديده شده كه با رهبران بزرگي مثل حافظ اسد، ياسر عرفات، ابوجهاد مي‌نشست و مباحث سياسي دنيا را مطرح مي‌كرد. او  در كنار آشنايي و تسلط به دنيا سياست، عارف،‌دانشمند و يك رزمنده بزرگ و شجاع بود و همه اين اين صفات متضاد در شهيد چمران ديده مي‌شد.
 
عضو شوراي شهر تهران تاكيد كرد: شهيد چمران شهادت طلب بود و شهادت طلبي، شجاعت، رشادت، جسارت و بي‌باكي او كاملا حساب شده و عالمانه بود و اين عالمانه رفتار كردن همه آن خصوصيات را دو صد چندان مي‌كرد و قدرت زياد‌تري مي‌بخشيد. در ميدان‌هاي رزم واقعا كسي به پاي او نمي‌رسيد،شهيد چمران هميشه يكه‌تاز و پيشتاز در فرماندهي و در نبرد بود و در عين حال يك هنرمند بزرگ هم بود. يعني چنين رزمنده‌اي، نقاش و تصويرگر چيره دستي بود. او اسلايد‌هاي فراوان و جالبي از طبيعت و زيبايي‌هاي طبيعت، جنگ در لبنان و حشي‌گري‌هاي اسرائيل دارد.
 
چمران گفت: فردي كه در مديريت، علم و دانش، عرفان و عشق، زهد و تقوا، هنر، مديريت جهادي سرآمد است و به عبارت ديگر همه صفات متضاد را در خود جمع كرده است، شخصيتي بي‌نظيري چون دكتر چمران ساخته شده كه مبناي همه آنها هم بر اساس اعتقادات راستين و محكم او به مكتب اسلام، دين و به خداي بزرگ و به ويژه ائمه اطهار است كه خالصانه به آنها عشق مي‌ورزيد.
 
وي اضافه كرد: شهيد چمران هميشه به امام حسين(ع) به عنوان يك شهيد بزرگ مي‌نگريست و عاشق او بود. از او سخنراني وجود ندارد كه ياد و نامي از حضرت ولي‌عصر(عج) به ميان نياورده باشد. او خودش را خاك پاي شهدا و همه‌ي رزمندگان اسلام مي‌دانست. شهيد چمران جوانان را دوست مي‌داشت و اين دوستي او آنچنان صميمانه بود كه در مدت كوتاهي همه آنها را به خود جلب و جذب مي‌كرد.
 
چمران همچنين به نقش شهيد در جنگ‌هاي نامنظم اشاره كرد: او در چند روز ابتداي جنگ در كنار مقام معظم رهبري ستاد جنگ‌هاي نامنظم را فرماندهي، راه‌اندازي، سازماندهي و مديريت كرد و در آن دوران بسياري از جوانان گرد او جمع شده و مريد او بودند در حالي كه او خودش را يك رزمنده‌‌ي ساده‌اي بيشتر هم نمي‌دانست.
 
وي در پايان با اشاره به فيلم «چ» حاتمي‌كيا گفت: اين فيلم را ديدم و بسيار فيلم ارزنده و ارزشي بود.
 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار