کد خبر: 652747
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۹
با پيشروي گروه تروريستي داعش در استان‌هاي شمالي عراق و احتمال حمله به بغداد، امريكا اعلام كرد كه 275 نيروي ويژه خود را به عراق اعزام خواهد كرد. پيشتر كاخ سفيد اعلام كرده بود كه قصد اعزام نيرو به عراق را ندارد.
با پيشروي گروه تروريستي داعش در استان‌هاي شمالي عراق و احتمال حمله به بغداد، امريكا اعلام كرد كه 275 نيروي ويژه خود را به عراق اعزام خواهد كرد. پيشتر كاخ سفيد اعلام كرده بود كه قصد اعزام نيرو به عراق را ندارد.
پيشروي گروه تروريستي دولت اسلامي عراق و شام (داعش) در استان‌هاي نينوا و صلاح الدين در شمال عراق و نزديك شدن تروريست‌ها به بغداد، پايتخت عراق و تهديد جان اتباع امريكايي سبب شده تا رئيس‌جمهور امريكا با اعزام تعدادي از نيروهاي ويژه ارتش امريكا به عراق موافقت كند. رئيس‌جمهور امريكا اعلام كرد كه 275 نيروي ويژه ارتش امريكا را براي حفاظت از اتباع اين كشور در عراق اعزام مي‌كند. به گزارش پرس تي وي، باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا دوشنبه شب (26 خرداد) در نامه‌اي به قانون‌گذاران امريكا گفت: «اين نيروهاي نظامي به منظور حفاظت از مال و جان شهروندان امريكا در عراق استقرار مي‌يابند و در صورت لزوم براي نبرد تجهيز مي‌شوند. » رئيس‌جمهور امريكا در اين نامه خاطر نشان كرد: «نظاميان اعزامي امريكا تا زماني كه اوضاع امنيتي عراق تثبيت شود و نيازي به ادامه حضور آنان نباشد، در اين كشور باقي خواهند ماند». به گفته اوباما نظاميان امريكا كاركنان سفارت واشنگتن در بغداد را به كنسولگري‌هاي اربيل و بصره، و امان منتقل خواهند كرد. اين تحولات در حالي صورت مي‌گيرد كه تروريست‌هاي داعش كنترل برخي از شهرهاي اصلي شمال عراق از جمله موصل و تكريت را در اختيار گرفته‌اند. گروه داعش كه تصاوير اقدامات وحشيانه‌خود عليه عراقي‌ها را در فضاي اينترنتي منتشر كرده، مي‌گويد به حملات و پيش‌روي نظامي خود به سمت بغداد ادامه خواهند داد. اين در حالي است كه نيروهاي ارتش و مردمي عراق نيز به سمت مواضع آنان پيش‌روي كرده‌اند. اقدام امريكا براي مقابله با تروريست‌ها در عراق نشان مي‌دهد كه اوضاع امنيتي عراق براي كاخ سفيد مهم است. حتي خبرگزاري رويترز ديروز گزارش داد كه «باراك اوباما» و تيم امنيت ملي امريكا دوشنبه شب نشستي را براي بررسي راه‌هاي ممكن براي پايان دادن به بحران عراق برگزار كردند. رويترز نوشت كه در روزهاي آينده نيز اوباما نشست‌هاي ديگري را با اعضاي اين تيم برگزار مي‌كند تا به يك راهكار مناسب براي عراق برسد. به گزارش رويترز، همچنين «برت مك گورك» فرستاده ويژه وزارت خارجه امريكا و «استفان بيكرافت» سفير واشنگتن در بغداد، نيز با نوري المالكي نخست وزير عراق گفت‌وگو كردند. مي‌توان گفت كه خبر خروج ده‌ها كارمند سازمان ملل از عراق نيز بيانگر اين است كه با تسلط گروه داعش بر مناطق بيشتري از عراق و نزديك شدن به پايتخت اين كشور، امريكا اقدامات ويژه‌اي را عليه تروريست‌ها اتخاذ خواهد كرد.
  كاخ سفيد: با ايران همكاري نداريم
درحالي كه برخي اخبار از احتمال همكاري ايران و امريكا براي مقابله با داعش در عراق حكايت داشت اما كاخ سفيد اين خبر را تأييد نكرد. به گزارش فارس، «جن ساكي» سخنگوي وزارت خارجه امريكا دوشنبه شب گفت: «هدف از گفت‌وگوهاي احتمالي با ايران، هماهنگي در مورد عمليات نظامي در عراق نيست و واشنگتن تنها تلاش مي‌كند تا به واسطه تهران، عراق را به اتخاذ سياست‌هاي مسئولانه تشويق كند».
جن ساكي»، در خصوص خروج برخي از كاركنان سفارتخانه امريكا از عراق نيز تصريح كرد كه توانايي سفارت امريكا براي ارائه خدمات كنسولي به شهروندان امريكايي در سراسر عراق از جمله بغداد با توجه به جو امنيتي اين كشور محدود شده است و همين مسئله اصلي است كه ما براي شهروندان امريكايي كه وضعيت اضطراري دارند، هركاري را انجام مي‌دهيم. اظهارات ساكي درحالي است كه يك مقام امريكايي ديروز به خبرگزاري‌ها گفت كه موضوع عراق به صورت گذرا در حاشيه مذاكرات ايران با 1+5 با تيم ايراني مطرح شده و بعد از آن ماري هرف، سخنگوي وزارت خارجه امريكا در گفت و گو با سي‌ان‌ان گفت كه «بحث مختصري» درباره بحران عراق صورت گرفته است.
  بارزاني: عراق به دوران قبل بر نمي‌گردد
نيچروان بارزاني، نخست‌وزير كردستان عراق در گفت‌وگو با «بي بي‌سي» سخناني بر زبان آورد كه در سايه بحران كنوني در عراق جنجالي به نظر مي‌رسد. بارزاني گفت: «تقربيا غيرممكن است كه عراق به زمان قبل از اشغال موصل بازگردد». ضمن اينكه عرب‌هاي اهل تسنن حق دارند كه يك منطقه ويژه مانند كردستان براي خود داشته باشند. وي گفت: «ما بايد همه با هم بنشينيم و راهكاري براي آن بيابيم و بفهميم كه چگونه مي‌توانيم در كنار هم زندگي كنيم». بارزاني در ادامه مواضع ضد مالكي، ادعا كرد: بعيد است كه با نخست وزيري «نوري المالكي» به راهكاري مناسب دست يابيم. اين راهكار نظامي نيست بلكه بايد يك روند سياسي در اين راستا آغاز شود. اهل سنت احساس مي‌كنند كه در انزوا قرار گرفته‌اند و بايد اين روند شامل تمام عشاير و گروه‌هاي مختلف شود. بارزاني گفت كه وضعيت فعلي نتيجه سياست‌هاي اشتباه بغداد در قبال مناطق سني‌نشين است. وي تصريح كرد: با توجه به آنچه كه در موصل روي داده، بهترين وضعيت براي كنترل اوضاع ايجاد منطقه خودگردان سني‌نشين همانند شرايط ما در كردستان است.
  كنترل ارتش بر تل عفر
بحران امنيتي عراق اكنون وارد هفته دوم شده است و پس از پيوستن شمار زيادي از مردم به ارتش، اكنون خبرها حاكي از تلفات سنگين تروريست‌ها در استان‌هاي مختلف عراق است. در همين راستا، نيروهاي امنيتي عراق ديروز حمله تروريستي «داعش» به شهر «بعقوبة» در 60 كيلومتري شمال شرق بغداد را خنثي كردند. اين در حالي بود كه تروريست‌ها سه محله بعقوبه را براي چند ساعت تحت اشغال داشتند و در حمله به زندان اين شهر 44 نفر را كشتند. سرتيپ ستاد «عبدالامير محمد رضا زيدي» فرماندهي عمليات دجله گفت: «افراد مسلح با تيربار به شهر بعقوبه حمله كردند كه با مقاومت نيروهاي امنيتي در اين شهر مواجه شدند». رئيس پليس استان ديالي نيز تأكيد كرد كه نيروهاي امنيتي كنترل بعقوبه را در دست دارند. از سوي ديگر، با تشديد حملات داعش در موصل، يك منبع امنيتي عراقي اعلام كرد كه نيروهاي نظامي بيشتري از طريق هوايي وارد منطقه تل‌عفر در غرب موصل شدند تا به ساكنان آن كمك كنند. اين منبع امنيتي اعلام كرد كه بيش از 300 عضو داعش در تل‌عفر به هلاكت رسيدند و نيروهاي امنيتي به پيشروي‌هايي در اين منطقه دست يافتند. اگرچه بخش‌هايي از اين شهر در كنترل داعش بود اما منابع عراقي اعلام كردند كه توانسته‌اند كنترل كامل اين شهر را در اختيار بگيرند. سعد معن سخنگوي وزارت كشور عراق در مصاحبه با سايت المسله اعلام كرد نيروهاي امنيتي كاملاً اوضاع را در منطقه تل عفر تحت كنترل خود دارند و اخباري مبني بر اينكه اين منطقه به دست تروريست‌ها افتاده است، صحت ندارد.
  دستيابي به اطلاعات محرمانه داعش
روزنامه گاردين در گزارشي از دستيابي سازمان‌هاي امنيتي غرب به اطلاعات بسيار مهم داعش خبر داد. نام جنگجويان خارجي و رهبران اين گروه، رمزهاي محرمانه و اطلاعاتي درباره شبكه مالي داعش از جمله اطلاعات بدست آمده است. روزنامه گاردين در گزارشي فاش ساخت كه دست‌كم ۱۶۰ «يو اس بي‌استيك»(USB ذخيره اطلاعات كامپيوتري) از گروه داعش به دست نيروهاي امنيتي عراق افتاده است. اطلاعات ذخيره شده روي اين «استيك‌ها» داراي اهميت زيادي براي سازمان امنيتي كشورهاي غربي است. بنا به گزارش گاردين، برخي اطلاعات پيرامون شبكه مالي داعش نيز به دست نيروهاي عراقي افتاده و آنها نيز اين اطلاعات را در اختيار سازمان‌هاي امنيتي انگليس و امريكا قرار داده‌اند. يك افسر امنيتي انگليس به اين روزنامه گفته است: ما و امريكايي‌ها از گستردگي اين اطلاعات شگفت‌زده شديم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار