کد خبر: 652569
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰
منافع غرب و متحدان در تداوم سناريوسازي‌ها نهفته است
چرا در چنين شرايطي آمريكا قصد دارد در خصوص داعش با ايران مذاكره كند و آيا براي سركوب اين گروه خشن بهتر نيست با حامي اصلي آن يعني رياض به گفت‌وگو بنشيند.

جوان آنلاين: در خبرها آمده است كه ايران و آمريكا در حاشيه مذاكرات هسته اي در وين درباره عملكرد داعش در عراق گفت و گو كرده اند. مذاكرات هسته اي در حال حاضر به شكل «سه جانبه» و با حضور كاترين اشتون،‌ مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و نماينده 1+5 در مذاكرات انجام مي شود.

خبر مذاكره تهران - واشنگتن درباره داعش مورد توجه بسياري از رسانه هاي غربي قرار گرفته است. اگر چه برخي از آن با عنوان گفت‌وگوي كوتاه و بي نتيجه ياد كرده اند اما «عباس عراقچي» مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 در گفت‌وگو با ایسنا تاكيد كرده است كه مذاكرات تنها درباره مسائل هسته اي بوده است. همزمان دويچه وله اعلام كرد كه مقامات بلندپايه وزارت خارجه آمريكا مذاكره ايران و آمريكا درباره پيشروي داعش در عراق را تاييد كرده اند.

پيش از اين نيز «جان كري» وزير امور خارجه آمريكا اعلام كرده بود كه تمايل دارد درباره پيشروي داعش در عراق با ايران گفت‌وگو داشته باشد.

مسئله اساسي اين است كه بر اساس منابع موجود و آنگونه كه مقامات عراق اعلام كرده اند آمريكا از يورش داعش به شمال عراق با خبر بوده است. مسئله ديگر اينكه عربستان سعودي و قطر از حاميان اصلي اين گروه تندرو بوده و حتي در آخرين موضع گيري با تبرئه داعش، دولت عراق را مسئول اين بحران مي دانند.

رياض در اين باره گفته است كه سياست هاي فرقه گرايانه و انحصارطلبانه! دولت نوري مالكي زمينه ساز ورود داعش به عراق شده است. وزير امور خارجه قطر نيز همين موضوع را تكرار است.

همانگونه كه در خبرها آمده است داعش مدت ها است كه در سوريه فعال بوده و حتي با ديگر گروه هايي كه از سوي عربستان سعودي حمايت مي شوند،‌ همچون النصره،‌ القاعده و ... داراي اختلاف بوده و با آنها درگير جنگ شده است. نگاهي به ريشه يابي شكل گيري داعش حكايت از آن دارد كه اين گروه همچون القاعده در افغانستان زير نظر آمريكا و عربستان سعودي بوده است. اين موضوعي است كه حتي هيلاري كلينتون،‌ وزير خارجه سابق آمريكا به شكل علني آن را تاييد كرده است.

از اين منظر بايد به اين مسئله پرداخت كه چرا در چنين شرايطي آمريكا قصد دارد در خصوص داعش با ايران مذاكره كند و آيا براي سركوب داعش بهتر نيست با حامي اصلي آن يعني رياض به گفت‌وگو بنشيند. به اين دليل كه اگر نگران پيشروي داعش در عراق است كافي است از عربستان بخواهد افسار اين گروه خشونت محور بي منطق را بكشد تا نيازي به اسلحه كشي نباشد!

آمريكا تا كنون از تهديد داعش استفاده لازم را برده است و با اعزام ناو جورج بوش به خليج فارس،‌ بار ديگر به چينش و تثبيت نيروهاي خود در منطقه تاكيد كرده است. اين روشي است كه آمريكا همواره با سناريوسازي در مناطق مختلف جهان از آن بهره مند مي شود. رخدادها و اختلافات كنوني بين چين با ژاپن،‌ فيليپين و حتي ويتنام حكايت از پياده سازي همين سناريو در حوزه شرقي دارد.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
قنبري
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
1
3
به والله ... تنها راه كار براي جلوگيري و توقف و نابودي تروريستها از جمله داعش و براي توقف و جلوگيري دخالت عربستان در عراق و جاهي ديگر فقط و فقط و فقط و فقط فرستادن نيرو به داخل خاك عربستان از مرز عراق با عربستان و ايجاد هرج و مرج و جنگ داخلي شهري در عربستان است و بس و السلام
كافيه دو تا شهر در عربستان جنگ داخلي راه بيافتد به والله خود مردم عربستان قيام ميكنند و رشته كار را بدست ميگيرند ...
اين نيروهاي شبه نظامي مثل نيروهاي صدر بجاي اينكه داخل خاك عراق با تروريستها بجگنند بهتره بروند در داخل خاك عربستان از انجا از ريشه شروع كنند براي مبارزه ... من نميدانم چرا اين عراقيها جنگ را به داخل خاك عربستان نميكشند ؟ شما نگاه كنيد به انقلابهاي ليبي و تونس از كجا شروع شد يك نفر اومد خودش را اتيش زد اين جرقه شد براي ادامه كار ... ده نفر از كسانيكه ميخواهند عمليات جهادي شهادت طلبانه انجام بدهند را اقاي نوري المالكي به يكي از شهرهاي عربستان بفرستد كافيه چند تا بانك و يا جاهي ديگر را به اتش بكشند من نميدانم به هر حال يك جنگ داخلي راه بياندازند به والله كساني هستند كه بجاي اين كه خودشان را منفجر كنند بروند از اين كارها بكنند بخدا ديگه از دست شيطنت كاري عربستان جونمون به لبمون رسيده ما شيعيان مخصوصا" شيعيان عراق بجاي اينكه منتظر بمانيم تا اين تروريستها بيايند دونه به دونه ما را به شهادت برسانند چرا ما به عربستان نرويم و حداقل اونجا يك كاري بكنيم بعد به شهادت برسيم فكر كنم اجرش هم بيشتر ميشود ...اگر چهارتا شهر در عربستان شلوغ شد انموقع اقاي نوري مالكي هم ميتونه بگه اين جنگ داخلي عربستان بخاطر عدم دموكراسي و ارزش قائل نشدن به ديگر شهروندان است . از سايت جوان انلاين خواهش ميكنم اين پيشنهاد منو يه جورائي به گوش مسئولان عراقي برسانيد و يا در سايت خودتون پيشنهاد بدهيد . تا كي بايد ما منتظر بمانيم .
پاسخ ها
دیده بان
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
بابا تو دیگه کی هستی . ای ول با این نظراتت
فرهاد
|
UNITED STATES
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
0
0
آقا ایناصلاً انسان نیستند من چند تا از کلیپاشون رو دیدم چند روز حالم خرابم باید جلوی اینا رو گرفت و الا نسل بشریت رو منقرض می کنند
امین
|
UNITED STATES
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
0
0
من میگم عوض کمک به اربیل از پشت شهر های تصرف شده رو بگیرین.
بعدشم راه رو باز کنین برن عربستان. والا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار