کد خبر: 652293
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
امروزه مشاغل مزاحم به عنوان آسيبي جدي براي شهرها و ساكنان آنها به شمار مي‌آيند. مشاغلي كه با ايجاد آلاينده‌هاي مختلف زيست‌محيطي زندگي را براي شهروندان سخت و ضرباتي نيز به محيط زيست وارد مي‌كنند....
عزيزالله قهرماني

امروزه مشاغل مزاحم به عنوان آسيبي جدي براي شهرها و ساكنان آنها به شمار مي‌آيند. مشاغلي كه با ايجاد آلاينده‌هاي مختلف زيست‌محيطي زندگي را براي شهروندان سخت و ضرباتي نيز به محيط زيست وارد مي‌كنند. در اكثر شهرها برنامه هايي براي ساماندهي اين نوع مشاغل وجود دارد و شهرهايي نيز آن را اجرايي كرده‌اند.

شيراز را بايد از جمله شهرهايي برشمرد كه به شدت در‌صدد ساماندهي مشاغل مزاحم و متمركز كردن آنها در يك نقطه است تا به اين وسيله، علاوه بر بازگرداندن آرامش به درون شهر، محيطي دلنشين براي مسافران سومين حرم اهل بيت (ع) فراهم كند.

 ***

آرامش و سلامت شهروندان هدف غايي سازمان ميادين و ساماندهي مشاغل شهرداري شيراز است.

اينها صحبت‌هاي مدير عامل سازمان ميادين و ساماندهي مشاغل شهرداري شيراز است كه در راستاي ساماندهي مشاغل مزاحم شهر و متمركز كردن آنها مي‌گويد: سازمان ميادين و ساماندهي مشاغل همانگونه كه از نام آن مشخص است بيشتر در بحث مشاغل مزاحم شهري مسئوليت دارد و بنابر‌اين وظيفه بايد شغل‌هايي كه قابل ساماندهي هستند را در داخل شهر ساماندهي كند و مشاغلي كه آلايندگي بيش از حد داشته و مشكلات زيست‌محيطي ايجاد مي‌كنند را از شهر انتقال دهد و در غير اين صورت به پلمب واحدهاي آلاينده اقدام كند.

بهنام جعفري با اشاره به اينكه فعاليت سازمان ميادين و ساماندهي شامل دو بخش عمده صنعتي و صنفي كارگاهي مي‌شود، ادامه مي‌دهد: در بخش صنعتي در شيراز كارخانه روغن نباتي، پشم شيشه، كارخانه سيمان، ريشمك و... از مواردي هستند كه سازمان پيگير انتقال آنهاست و بيشتر اين كارخانه‌ها برنامه زمانبندي خروج از شهر دارند و طراحي‌هاي لازم در اين زمينه انجام شده است.

وي اضافه مي‌كند: در مواردي نيز كه واحد صنعتي آلايندگي داشته با پيگيري‌هاي انجام شده فيلترگذاري انجام و آلايندگي كنترل مي‌شود.

به گفته جعفري، در بحث صنفي نيز به طور تقريبي 21 اتحاديه با زير‌گروه‌هاي شغلي آن در حوزه مشاغل مزاحم جاي دارند و آلايندگي آنها به گونه‌اي است كه نمي‌توانند در داخل شهر باقي بمانند.

اين مسئول تصريح مي‌كند: مكانيكي‌هاي سبك و سنگين، درودگري‌ها، نجاري‌ها و... از جمله مواردي هستند كه آلودگي صوتي بالا و آلودگي زيست‌محيطي اعم از گاز، بوي شديد و موارد ديگر آنها بايد ساماندهي شوند. براي اينكه بتوانيم اين مشاغل را ساماندهي كنيم پروژه نخست ما سايت آهن‌فروشان بود كه به دليل مشكلات زيادي كه در محورهاي اميركبير، خيابان شهيد صفايي و قاليشويي ايجاد كرده بودند، اعتراض ساكنان همجوار در مورد فعاليت آنها متعدد بود.

بافت مسكوني، منطقه ممنوعه

معاون اداري مالي سازمان ميادين و مشاغل شهرداري شيراز نيز در اين رابطه مي‌گويد: سازمان ميادين و مشاغل شهرداري شيراز بنابر رسالتي كه بر اساس اساسنامه در امر تهيه و توزيع آسان و صحيح ميوه و تره‌بار و فرآورده‌هاي كشاورزي در جهت حمايت از توليدكنندگان بر عهده دارد، سعي و تلاش كرده تا بتواند ضمن هدايت مسير حركت محصولات كشاورزي و باغي از توليد به توزيع با اصول صحيح و مناسب و با كيفيت، در كوتاه كردن دست واسطه‌ها از طريق ايجاد ارتباط مستقيم بين توليد‌كنندگان و مصرف‌كنندگان، سرپرستي و نظارت كامل داشته باشد.

محي‌الدين نعمت‌الهي ادامه مي‌دهد: اين سازمان به منظور تأمين برخي از ارزاق و مايحتاج عمومي در سبد كالاي شهروندان و حمايت از توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان و با هدف دسترسي آسان و ارزان شهروندان به مراكز خريد، ايجاد شرايط مناسب براي عرضه مستقيم توليدات به ويژه توليدات كشاورزي و باغي و جلوگيري از اتلاف وقت شهروندان در جهت تهيه نيازمندي‌هاي خود، جلوگيري از انجام سفرهاي غير‌ضروري به هسته مركزي شهر و به دنبال آن كاهش حمل و نقل، ايجاد محيطي مطمئن و نظارت شده، جلوگيري از پديده دستفروشي و اشغال معابر شهري و ايجاد اشتغال شهروندان در سال 92 اقدام به راه‌اندازي تعداد 293 غرفه فصلي موقت كرد.

رسيدگي به شكايات مردم

معاون اجرايي سازمان ميادين و ساماندهي مشاغل شهرداري شيراز نيز با اشاره به اينكه حوزه اجرايي به دو بخش تقسيم شده كه يك بخش ساماندهي مشاغل و بخش ديگر مسائل اجرايي است، مي‌گويد: در اين زمينه بحث شكايات مردمي در قالب كميسيون بند 20 توسط اين حوزه پيگيري مي‌شود.

مسعود منفرد ادامه مي‌دهد: هر كسي كه از هر شغلي در سطح شهر شيراز شكايت داشته باشد به ما ارجاع مي‌شود و ما با انجام استعلام از شهرداري منطقه، استعلام از محيط زيست و گاه از بهداشت بررسي و توسط كارشناسان مجموعه آن را مورد بررسي قرار مي‌دهيم.

وي تأكيد مي‌كند: اگر در اين زمينه با كارشناسان خودمان به نتيجه برسيم سعي مي‌كنيم مزاحمت را رفع كنيم و اگر موضوع در مجموعه كارشناسي سازمان به نتيجه نرسد در كميسيون بند 20 كه با حضور دو، سه نفر از اعضاي شورا تشكيل مي‌شود، موضوع را طرح مي‌كنيم. رأي كميسيون ماده 20 توسط هيچ مرجع قضائي جز ديوان عدالت اداري قابل توقف نيست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر