کد خبر: 652182
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۸
معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست کردستان:
معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست کردستان گفت:سال گذشته به دلیل شرایط زیستی شاهد تلفات گوزن زرد در این سایت بودیم.

به گزارش جوان از سنندج، طیب محمودی صبح امروز در بازدید خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان کردستان از سایت تکثیر حیات وحش شهرستان بیجار اظهار کرد: سه راس گوزن در سایت تکثیر حیات وحش شهرستان بیجار وجود دارد و امیدواریم این گوزن‌ها را از سایت خارج و به استان دیگری انتقال دهیم.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه در سال‌جاری برای رفع مشکلات، اعتبارات ملی به سایت تکثیر حیات وحش شهرستان بیجار اختصاص یافت٬ افزود: اقدامات خوبی برای رفع مشکلات این سایت در دست اقدام است.

 معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست کردستان گفت: اقدامات لازم برای خروج گوزن زرد از سایت تکثیر حیات وحش شهرستان بیجار و انتقال آنها به یکی از استان‌های کشور انجام شده است.

محمودی با اشاره به وجود 26 راس آهو و سه راس گوزن در این سایت٬ بیان کرد: در حال حاضر 31 راس قوچ و میش ارمنی در این سایت وجود دارد.

به گفته وی، تعداد قوچ و میش‌های ارمنی در سال گذشته 19 راس بود و به دلیل زاد و ولد به 31 راس افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه سایت تکثیر حیات وحش بیجار در منطقه حفاظت شده این شهرستان با مساحت 40 هکتار در دو فاز اجرا شده است، اضافه کرد: این سایت در فاصله 18 کیلومتری بیجار در اراضی صلوات‌آباد واقع شده است.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست کردستان به تغذیه علوفه دستی گوزن٬ آهو و قوچ و میش در این سایت اشاره و تصریح کرد: برای رفع هر نوع تهدیدی با استفاده از اعتبارات ملی با پیمانکاران قرار داد بسته‌ایم.

محمودی به احداث دو منبع ذخیره آب در سایت تکثیر حیات وحش بیجار در منطقه حفاظت شده شهرستان بیجار برای ذخیره آب و تغذیه حیات وحش این منطقه اشاره کرد و ادامه داد: احداث 4 جان‌پناه٬ دو مکان برای ذخیره علوفه٬ اضافه کرد سه ردیف سیم خاردار به فنس‌کشی حصار اطراف این سایت از جمله اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات این سایت است.

وی با با بیان اینکه با احداث منبع آبی و جایگاه علوفه می‌توانیم هم آب و هم تغذیه حیات وحش این منطقه در تابستان و زمستان برای آنها فراهم کنیم٬ تصریح کرد: برای حصارکشی این سایت ارتفاع این فنس‌ها از 2.20 متر به 2.80 متر افزایش پیدا می‌کند.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست کردستان به ایجاد جاده مناسب برای دسترسی بهتر به این سایت اشاره کرد و افزود: در سال‌جاری برای تامین آب این سایت به دلیل مشکلات کم آبی و نیمه خشک شدن ناشی از بارندگی‌های کم جایگاه‌های ذخیره آب را در این سایت ایجاد می‌کنیم.

محمودی از رهاسازی 39 قطعه کبک خبر داد و بیان کرد: این تعداد کبک به دستور مقام قضایی از یکی از روستاهای شهرستان دیواندره پیدا شده است.

وی با بیان اینکه پس از بررسی‌های کارشناسی این کبک‌ها با تغذیه مناسب در حیات وحش کردستان آزاد و رهاسازی شدند٬ اضافه کرد: این کبک‌ها به دلیل نگهداری در منازل، دست‌آموز می‌شوند و تا مدتی قادر به پرواز نیستند.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست کردستان ضمن تقدیر از مردم کردستان به خاطر آزاد کردن پرندگانی که در منزل نگهداری می‌کنند٬ گفت: خوشبختانه مردم کردستان با شکستن اسلحه شکاری توانستند نام خود را برای اولین بار در کشور به عنوان الگویی در این راستا تبدیل کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر