کد خبر: 652080
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۷
در نشست پژوهش علمي جشنواره فيلم مقاومت مطرح شد
نشست پژوهش علمي جشنواره فيلم مقاومت روز گذشته با حضور شهاب اسفندياري مدير كميته علمي و پژوهشي جشنواره و يزدان عشيري مدير روابط عمومي جشنواره فيلم مقاومت در مجتمع فرهنگي اسوه برگزار شد.
سحر داوودي
نشست پژوهش علمي جشنواره فيلم مقاومت روز گذشته با حضور شهاب اسفندياري مدير كميته علمي و پژوهشي جشنواره و يزدان عشيري مدير روابط عمومي جشنواره فيلم مقاومت در مجتمع فرهنگي اسوه برگزار شد.

به گزارش «جوان»، در ابتدا يزدان عشيري مدير روابط عمومي جشنواره فيلم مقاومت با اشاره به وقايعي كه اخيراً عليه جهان اسلام صورت گرفته است، گفت: جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت اظهار نگراني خود را از وقايعي كه در چند نقطه از جهان اسلام در حال وقوع است، اعلام مي‌دارد. اميدوارم به زودي شاهد واكنش‌ها، بيانيه‌ها و اعتراض‌ها نسبت به فجايعي كه عليه دين اسلام اتفاق مي‌افتد، باشيم. عشيري با بيان اينكه جشنواره فيلم مقاومت از بزرگ‌ترين رويدادهاي جهان اسلام است، گفت: جشنواره فيلم مقاومت امسال در سطح ملي، بين‌المللي و استاني برگزار مي‌شود و از نظر جغرافيايي بزرگ‌ترين رويداد جهان اسلام است كه همزمان با تهران در بيش از 400 شهر و هفت كشور برگزار خواهد شد تا با تعامل دستگاه‌هاي فرهنگي و سياسي شاهد دستاوردهاي ماندگاري در آن باشيم.

وي همچنين خاطرنشان كرد: سيزدهمين رويكرد جشنواره مقاومت، بصيرت و شكوفايي است ضمن اينكه يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي آن كميته علمي و پژوهش جشنواره و همايش علمي است. اين بخش از جمله خلأ‌هاي جشنواره بود كه امسال در سياست‌هاي جشنواره تعريف شد و بخش كميته علمي در همين راستا در جشنواره شكل گرفته است.

   تاريخ پيدايش سينما با تاريخ استعمار عجين شده است
در ادامه اين نشست شهاب اسفندياري مدير كميته علمي و پژوهشي جشنواره نيز درباره ضرورت‌هاي برگزاري جشنواره فيلم مقاومت نيز گفت: مفهوم سينماي مقاومت در ادبيات دانشگاهي سينماي جهان بيشتر از ايران جا افتاده است. وي با بيان اينكه مفهوم مقاومت از دهه 60 ميلادي در سينماي آرژانتين با نام سولانس و گتيو بروز كرده است، گفت: سينماي مقاومت در برابر سينماي هاليوود و اروپا شكل جديدي از سينما بود كه مخصوص سينماي جهان سوم است كه مي‌خواست خودش را از سينماي هاليوود و اروپا جدا كند.

اسفندياري همچنين خاطرنشان كرد: در دانشگاه يوسي‌ال لندن درسي به نام سينماي مقاومت تدريس مي‌شود، بنابراين آنها با مقوله مقاومت به خوبي آشنا هستند و كشور ما نيز بايد زودتر از اينها به مفهوم سينماي مقاومت مي‌پرداخت و آن را تبيين مي‌كرد. اين استاد دانشگاه با بيان اينكه تاريخ پيدايش سينما با تاريخ استعمار عجين شده است، گفت: تا به امروز شاهد فيلم‌هايي بوديم كه تاريخ كشورهاي مستعمره شده را نشان دادند، ضمن اينكه در مقابل سينماي استعماري شاهد سينماي استقلال‌طلب نيز هستيم كه يكي از تجلي‌هاي مبارزه با استعمار است.
 
  سينماي مقاومت يك پديده جهاني است
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه امروز با يك پديده جهاني تحت عنوان سينماي مقاومت مواجه هستيم، گفت: باعث تأسف است كه در كشور جشنواره‌اي با اين گستردگي و عظمت برگزار مي‌كنيم اما آن‌طور كه بايد به جشنواره و آثارش توجه نداريم.
اسفندياري درباره ارتباط ايران با مفهوم سينماي مقاومت نيز گفت: انقلاب اسلامي يكي از بزرگ‌ترين جلوه‌هاي مقاومت است كه نه تنها در برابر استعمار و امپرياليسم و نظام‌هاي سلطه قد برافراشته است بلكه در برابر گفتمان نظام سكولار (تفكراتي كه دين را از ساحت اجتماع به حاشيه برده است) هم مقاومت كرده است. وي در ادامه افزود: در هر فضايي از هر جامعه‌اي گفتمان‌هايي مسلط هستند و در فضاي فرهنگ و هنر كشور نيز گفتمان‌هايي كه غالب محسوب مي‌شوند، لزوماً همگن نيستند.

   هويت فرهنگي بايد هويت اصلي باشد
وي با اشاره به اينكه هويت فرهنگي بايد به عنوان يك هويت اصلي در سينماي ايران تداوم داشته باشد، خاطرنشان كرد: امروز بسياري از هنرمندان انقلاب از محله انقلاب رفته‌اند و امروز به نوعي گفتمان انقلاب، گفتمان اقليت است.

   بايد راهكارهاي مبارزه با آفات مقاومت را داشته باشيم
اين استاد دانشگاه درباره محورهاي همايش جشنواره فيلم مقاومت نيز گفت: در اين همايش تلاشمان بر اين بود تا از حرف‌هاي شعاري به دور باشيم و نقد آكادميك از سياست‌هاي مديران فرهنگي در موضوع سينماي دفاع مقدس كمتر داشته باشيم. وي ادامه داد: بايد سعي‌مان بر اين باشد تا در اين همايش فضايي براي نقد فرهنگي وجود داشته باشد. در سينماي مقاومت آفاتي مانند فرصت‌طلبي و رياكاري داريم كه براي جلوگيري از اين آفات بايد راهكارهايي بينديشيم. اسفندياري همچنين گفت: بازنمايي زنان در سينماي مقاومت مقوله‌اي است كه كمتر به آن توجه شده است البته در سال‌هاي اخير با فيلم‌هايي كه ساخته شده نقش زنان بيشتر ديده شده است.

وي در ادامه افزود: الگوهاي كهن در ادبيات سينما از جمله محورهايي است كه با حضور اساتيد در اين همايش به آن پرداخته خواهد شد، همچنين نشست‌هاي تخصصي و كارگاه‌هاي آموزشي براي دانشجويان سينما و جلسات نقد و بررسي فيلم‌هاي مربوط به اسلام‌هراسي نيز برگزار خواهد شد. اسفندياري همچنين خاطرنشان كرد: مهلت ارسال مقالات در همايش علمي جشنواره فيلم مقاومت تا 10 تيرماه سال جاري تمديد شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار