کد خبر: 647971
تعداد نظرات: ۳۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۹
متهم رديف اول فساد 3 هزار ميلياردي در اوين اعدام شد
مه آفريد خسروي اعدام شده است و حالا آن دسته از افكار عمومي هم كه به جديت دستگاه قضايي در رسيدگي به اين پرونده بدبين بوده‌اند نيز قانع شده‌اند كه قوه قضائيه عزم خويش را جزم كرده بود كه به تخلفات گسترده اقتصادي موجود در اين پرونده رسيدگي كند.
كبري آسوپار
مه آفريد خسروي اعدام شده است و حالا آن دسته از افكار عمومي هم كه به جديت دستگاه قضايي در رسيدگي به اين پرونده بدبين بوده‌اند نيز قانع شده‌اند كه قوه قضائيه عزم خويش را جزم كرده بود كه به تخلفات گسترده اقتصادي موجود در اين پرونده رسيدگي كند. پرونده‌اي كه بيش از آنكه پول مردم و نظام را برده باشد، آبروي جمهوري اسلامي را خدشه‌دار كرد و بهانه لازم را دست بوق‌هاي تبليغاتي معاند داد تا با تأكيد بر حضور مديران عالي رتبه بانكي در اين اختلاس، سلامت اقتصادي همه مسئولان جمهوري اسلامي ايران را زير سؤال برند. زماني هم كه رسيدگي به اين پرونده آغاز شد، بسياري از توده‌هاي مردم بر اين باور بودند كه برخوردي جدي صورت نخواهد گرفت و برگزاري جلسات طولاني و متعدد دادگاه‌هاي رسيدگي به اين پرونده را شايد نمايشي بيش قلمداد نمي‌كردند.

حالا اما فرد رديف اول اين پرونده ديگر در قيد حيات نيست و به حكم دادگاه صالحه طعم مرگ را چشيده است و حداقل مي‌توان گفت بخش اعظمي از پرونده‌اي كه مستندات اوليه‌اش چيزي نزديك به 30 هزار صفحه و كيفرخواست آن نزديك 2 هزار صفحه بود و در جريان آن از دهها نفر تحقيقات به عمل آمد، حالا مختومه شده است؛ مه آفريد خسروي، دويست‌و‌نودمين ثروتمند جهان نه تنها همه اموالي كه از راه حرام كسب كرده بود، مصادره شد، بلكه حالا ديگر زنده هم نيست. او به جرم اخلال در روند اقتصادي كشور و با عنوان مفسد في‌الارض حكم اعدام گرفت و سحرگاه سوم خرداد در زندان اوين اعدام شد.
مه آفريد خسروي كه بود و دستاوردهاي اعدام او – نه از بعد مرگ يك فرد، بلكه از منظر اجراي عدالت –در جامعه ايراني را چه خواهد بود؟

    جهش ميلياردي با سوء‌استفاده‌هاي مالي
در شهريورماه سال 90 بود كه اخباري مبني بر كشف يك فساد مالي گسترده در چندين بانك دولتي و خصوصي منتشر شد. چند روز بعد از آن بود كه محمودرضا خاوري مديرعامل وقت بانك ملي ايران كه در مظان اتهام قرار گرفته بود از كشور گريخت و محمد جهرمي مديرعامل وقت بانك صادرات نيز از سمت خود كناره‌گيري كرد. پيش از اين دو رويداد، اعلام شد كه شخصي به نام مه‌آفريد اميرخسروي به عنوان متهم رديف اول اين پرونده در بازداشت مقام‌هاي قضايي است.  مه آفريد متولد 1348 و اخراجي دانشگاه به دليل مشروط شدن، فعاليت اقتصادي را – اگر بتوان فعاليت اقتصادي ناميد - بنا بر پيشنهاد برادرش مهرگان با اقدام به ساخت جعبه ميوه آغاز مي‌‌كند و مدتي به امر خريد و فروش دام مشغول بوده و كارهاي خود را با خودروي پيكان مهرگان انجام مي‌داده است. مه آفريد در سال ۱۳۸۰ پس از آشنايي با يكي از مقامات رودبار و يكي ديگر از مقام‌هاي مسئول در بانك و در اختيار گرفتن رانت، مقدمات راه‌اندازي داماش را به دست مي‌آورد. مه‌آفريد با پيشنهاد فردي به نام« ژ» شركت خدمات كشاورزي ميثاق گيلان را خريداري مي‌كند.
بعد از افشا شدن ماجراي فساد بانكي، منابع مختلفي ميزان ثروت مديرعامل شركت توسعه سرمايه‌گذاري اميرمنصور آريا(مه آفريد امير خسروي) را ۴۷۰۰ ميليارد تومان اعلام كردند. مجله معتبر «فوربس» به صورت دوره‌اي فهرست ثروتمندان جهان را منتشر مي‌كند. طبق اين فهرست، امير خسروي با 3 ميليارد و ۸ ميليون دلار در رده ۲۹۰ ثروتمندان جهان جاي مي‌گيرد.
در سال‌هاي ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ مه آفريد اميرخسروي با اداره كردن گاوداري فعاليت اقتصادي خود را بيشتر كرد. وي اين واحد دامداري را با استفاده از طرح‌هاي زودبازده بنيان‌گذاري كرده بود. ادامه فعاليت‌هاي وي با سوءاستفاده از اين وام‌ها همراه بود. همچنين سرمايه آغازين «شركت توسعه سرمايه‌گذاري اميرمنصور آريا» در ۲۸ خردادماه ۱۳۸۵ برابر با ۵۰ ميليون تومان بوده كه بر اساس صورت جلسه هيئت مديره همين شركت در تاريخ ۳۰/۱۱ / ۱۳۸۷ به ۲۰ ميليارد تومان افزايش پيدا كرده‌است.  36 شركت و گروه صنعتي و كارخانه را از شركت‌هاي زيرمجموعه‌اي «توسعه سرمايه‌گذاري اميرمنصور آريا» نام مي‌برند. تمامي اموال اين گروه با محكوميت در دادگاه به مصادره دستگاه قضايي درآمد و به مزايده گذاشته شد.
  
 عزم دستگاه قضايي در مبارزه با مفاسد اقتصادي

مه آفريد خسروي زماني اعدام مي‌شود كه پرونده‌هاي مختلف حقوق بشري عليه ايران در مجامع بين‌المللي مطرح است و البته رئيس دستگاه قضايي جمهوري اسلامي و ساير مسئولان نيز بارها تأكيد كرده‌اند كه براي اجراي قوانين اسلامي معطل نظر مجامع بين‌المللي كه تحت فرمان امريكا و با سياست زدگي به بررسي پرونده‌ها مي‌پردازند، نخواهند ماند. به نظر مي‌رسد اين همزماني دليل ديگري بر جديت عملي قوه قضائيه در امر مبارزه با فساد اقتصادي است؛ اتفاقي كه حداقل در پرونده فساد 3 هزارميلياردي اعتبار دستگاه قضايي را در افكار عمومي فزوني بخشيد.
حال در حاشيه مي‌توان به اين نكته نيز اشاره كرد كه قوه قضائيه وقعي به گزارش‌هاي سياسي سازمان ملل از وضعيت حقوق بشر در ايران و بالا بودن آمار اعدام در ايران نمي‌گذارد؛ چه آنكه هدف راضي كردن كشورهاي غربي و سازمان ملل و. . . نيست، بلكه هدف اجراي قوانين اسلام و احقاق حقوق ملت و از بين بردن انگيزه‌هاي تخلف در جامعه است.
با اين حساب مي‌توان مدعي شد كه اعدام متهم رديف اول پرونده فساد 3 هزارميليارد توماني يقيناً موجب افزايش اعتماد مردم به دستگاه قضايي است؛ اعتمادي كه در دوره‌اي با تبليغات سوء عليه دستگاه قضايي و برخي تساهل‌ها در اين دستگاه و نيز تندروي برخي از جريان حزب‌الله كه ناخواسته اين دستگاه را ناكارآمد نشان دادند، تا حدي دچار خدشه شده بود.
 
   اجراي عدالت موجب اميدواري است

از اعدام افراد نمي‌توان خشنود بود اما اجراي عدالت، اميدواري به احقاق حقوق ملت و برقراري عدالت در بخش‌هاي ديگر را فزوني مي‌بخشد. از سويي رسيدن يك مجرم به جزاي دنيايي عمل خويش، انگيزه تخلفات را در جامعه تا حد زيادي كمرنگ و از سوء‌استفاده‌هاي مالي در آينده جلوگيري مي‌كند. در واقع امر يكي از اصلي‌ترين فلسفه‌هاي احكام كيفري اسلام همين ممانعت از تكرار آن در آينده است. اگر فردي يقين داشته باشد كه جان خويش را در راه كسب درآمد نامشروع خواهد داد يا آنكه سال‌هاي متمادي از عمرش را در زندان خواهد گذراند و البته در هر دو صورت اعتبار و آبروي او خواهد رفت، انگيزه بسيار كمتري براي كسب مال از راه‌هاي حرام خواهد داشت.
از سويي فساد اقتصادي موجب ناامني و بالا رفتن ريسك سرمايه‌گذاري در فعاليت اقتصادي سالم مي‌شود و با وجود اين شناسايي مفسدين اقتصادي و برخورد با آنان لزوم بيشتري مي‌يابد. بنابراين نه اعدام افراد، بلكه برخورد با مفاسد اقتصادي و اجراي كامل احكام دادگاه‌هاي صالحه موجب خشنودي و اميدواري است.
 غير از مه‌آفريد خسروي، سه نفر از متهمان ديگر اين پرونده نيز در انتظار اعدام هستند؛ از سوي ديگر اخباري مبني بر دست داشتن برخي مسئولان سياسي نيز در اين پرونده به گوش مي‌رسد. برخي متهمان رده بالا نيز همچنان در كانادا فراري هستند. آيا مي‌توان به اجراي كامل‌تر عدالت اميد بست؟ جديت دستگاه قضايي در امر مبارزه با مفاسد اين اميدواري را افزون مي‌كند.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
1
2
...غمتان نباشه...
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
رئيس بانك ملي را كي انتخاب كرده بود ملتيا دولت چرا بايد اين قدر ضعيف باشند كه ندانند ايشان تابعيت بيگانه دارد .تقصير دولت نيز در اين اختلاسها بسيار بود كه رسيدگي نشد !!!!!!!!!!؟
اذر عسکری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
0
2
ما ملت ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
1
3
علت فساد در هر زمینه ای از تولید تا مسکن تا زمین خواری تا صادرات وواردات و0000 همه وهمه .... مدیریت کشور باید بپرسد جرا ....حقوق یک مهندس شریف 700 هزار تومان است . ...
مهرناز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
0
4
مسئولین... "مفسدین اقتصادی کشور"فقط درپرونده مه افرید نبوده اند"
مردم تمایل دارند"ردمالی تمامی
مفسدین انجام گیرد"وبدهی های این افراد به خزانه دولت برگردد"مه افرید اعدام شد"مجازات افرادی از جامعه است"که به قوانین احترام نمی گذارند"وتمایل دارند"یک شبه ثروت زیادی تلنبار کنند"حبس ابد"زیاد تفاوتی با اعدام ندارد"با توجه به اینکه "شاید در زمان زندگی در زندان فرصت خود سازی پیداکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
عزیزم ! کجا حقوق یک مهندس 700 هزار تومان است فقط برای یک کارشناسی جهت تعیین قیمت ملک در یک شهر کوچک 700 هزار تومان می گیرد!
علي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
0
5
سرعت در اجراي قانون موثر است نه كش دان و طولاني كردن آن، موقعي كه اجراي قانون به تاخير ميفتد مفسده جويان روز برو ز بشتر ميشود و صدمات جبران پذيري به كشور ود مي شود.....
آزاده
|
GERMANY
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
0
3
... مفسدین اقتصادی ...در امنیت بسر میبرند!
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
0
7
همه میگن با آقای ژ یا ک یا و از مسئولین وارد مذاکره شد و مجوز فلان کار رو گرفت . حالا اون که مجوز گرفته الان اعدام شد .پس تکلیف اونی که مجوز ویا مجوزهرو داده چی میشه ....
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
هزاران ++++++++++++++++
علي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
0
1
البته ايشان اگر ...
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
سانسور!
نظری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
0
1
به قول مردم ...
ali
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
0
1
هنوز شاهد اصلی در کاناداست !

... باید دولت با تمام توان در راه شفاف سازی و روشنگری گام بردارد و پرونده فساد و اختلاس را با مردم در میان بگذارد.

...
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
0
2
باسلم بدون شک مبارزه با فاسدان بسیار مهم است ولی شناسایی ورفع واصلاح زمینه های وجودی آن بسیار مهمتر است. چنانکه دادستان محترم هم عنوان کردند نقش سیسم بانکی وموسسات پولی واعتباری به هیچ وجه کمتر از مفسدان اقتصادی نیست ولی سوالی که مطرح است این است که چرا نباید با این همه سیستم های دیوان سالاری این اصلاحات صورت گرفته باشد؟ از بدیهی ترین موضوعات علم اقتصاد تناسب توان تولید ناخالص ملی با تعداد موسسات مالی وپولی است چراکه هرواحد بانکی واعتباری بدلیل نقش آن در خلق پول (پول نوک قلم)واثرات ضرایب فزاینده خود به خود بسیار بر سیستم اقتصادی جامعه تاثیر گذار است چه رسد به اینکه هیچگونه نظارتی هم بر عملکرد آنها نبوده باشد واگر هم بوده بسیار ابتدایی بوده است. ازاینجا می توان به نقش اساسی آنها در تورم مهار گسیخته سالهای گذشته پی بردزیرا هراعتبار اضافی ودر اختیار قرار دادن اعتبارات وصدور دسته چکهای متعدد وبه هر کس وبه تبع آن ایجاد تقاضا های کاذب وبا توجه به گسترش قارچ گونه آنها(بدلیل دریافت سود های کلان وبی زحمت)پی برد . آیا این مساله خیلی پیچیده بوده است که مورد غفلت دولتمردان ما قرار گرفته است ؟ بسیاری ازمشکلات اقتصادی وحتی اجتماعی وفرهنگی امروز جامعه را بایستی در زوایای پیدا وپنهان همین تصمیمات و عملکردها جستجو نمود که به قول حکماء : ای سلیم اب ز سر چشمه ببند که چو پر شد نتوان بستن جوی در مدیریتها وتصمیمات اقتصادی بایستی بسیار بسیارکه بیش ازانچه به ذهن متصور میشود مهم هستند بایستی دقت به عمل میامد . البته گذشته به دوره خاصی بر نمیگردد چرا که هر که امد عمارتی نوساخت رفت و منزل به دیگری بگذاشت والسلام
علی آقا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
4
2
قابل توجه خانواده مفسدان اقتصادی تا دیر نشده به عوامل خود(پدر : پسر : زن : دختر) بگوید فوری توبه کنند و برگردند .این تو بمیری دیکر آن توبمیری نیست . دیر وزود دارد ولی سوخت وسوز ندارد.انشالله
داود سجادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
0
5
با سلام
این فاسد محاکمه ومحکوم واعدام شد وما سعادت زیارت عکس واضح ایشان نشدیم.
البته باید از ریاست محترم اجرای احکام سوال شود روز قبل از اجرای حکم که همسر ایشان ملاقات کرده بود هنوز دیون ایشان پرداخت نشده بود ،چگونه ظرف چند ساعت باقیمانده تا اخر وقت اداری دیون ایشان تسویه میشود ونامه مربوط بعرض ایشان میرسد وایشان دستور اجرای حکم را به دایره اجرا ابلاغ میکنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
0
3
سلام از کجا معلوم که فرد اعدام شده،خودش باشه،چرا در ملأ عام اعدام نشد،تجاوز به عنف را درملأ عام انجام ميدهند اما کسى که ازهمه دزدى کرد را..........
پاسخ ها
ايراني
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
من در مراسم حضور داشتم شما خيالت راحت باشه خود خودش بود . فكر كنم سرگرمي شما شركت در مراسم اعدام هستش كه ناراحتي اين يكي رو از دست دادي. ... چطور انتظار داشتي از شما هم دعوت به عمل بيارن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
2
5
مه آفرید کارآفرین زحمتکشی بود که فریب باغ سبز و زرد ...را خورد و از گشاده دستی ها...برای کارآفرینی و توسعه استفاده کرد. ...
پاسخ ها
ايراني
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
مرد ...
ايراني
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
0
2
ببخشيد در اجراي اين عدالتي كه نوشته ايد آقاي ... بالاخره كي قرار است محاكمه شود ؟ اصلا چرا اسمي ازش برده نمي شود جرم اون ... خيلي بيشتر از خاوري است ولي چرا اصلا چيزي راجع بهش گفته نمي شود. ...
پاسخ ها
ايراني
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
ببخشيد من چند تا سوال پرسيده بودم كه ظاهرا حذفشون كرديد علتش چيه؟
- چرا حكم بدون اطلاع خانواده خود متهم و وكيلش اجرا شد؟
...
- چرا هم اشد مجازات انجام شد و هم جريمه نقدي اين از نظر حقوقي مشكل دارد.
- چرا قبل از اينكه پول بانك ها داده شود اول جزاي نقدي به حساب دولت رفت؟
...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
2
0
آقای ایرانی مثل اینکه نسبتی با معدوم مفسد دارید زیرا اینکه هم در مراسم اعدام حضور داشید و هم ناراحت از این هستید که مردم از اعدام یک... مفسدو جنایتکار اقتصادی مطلع و مطمئن شوند.
از کجا معلوم که این مفسد ...
شایدبگویید که قوه قضاییه را زیر سوال میبرید؟ ... درمورد سران و عوامل فتته 88 بخوبی دیدیم که ...كه بدون اینکه حتی یک نفر از این جنایتکاران و عوامل صهیونیستها و مستکبرین جهانی اعدام شوند همگی آزادانه جولان میدهند و فتنه میکنند ، ...
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
...در فتنه 88... عاشورا را توسط منافقين آزاد شده ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
0
1
چرا ...
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
0
2
نوشدارو بعد از مرگ سهراب ز...بزرگترین دادستان پس ز انقلاب آیت الله خلخالی بود که حتی فرصت دفاع به این خونخواران نمی داد این همه اوباش و اراذل و مفسده و یک قوه ای که این دست و اون دست می کند وقتی این اعدام ها می تواند موثر باشد که سریع و حتی با یک کم خطا انجام شود تا اون ور صحنه بفهمد که شوخی با بیت المال عاقبت خوبی ندارد
ملت مظلوم
|
UNITED STATES
|
۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
0
1
اینا...
اسلامی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
0
1
تا خود...سران حلقه انحرافی بازجویی نشوند و از حضور در دادگاه طفره بروند ! ملت راضی نمی شود بویژه اینکه این پرونده 4 اعدامی داشت نه یکی آنهم بعد از قرنی که حکم اثر گذاری اش را از دست داده !
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
0
0
جوان آنلاین اگه قراره همه ی نظرات رو سانسور کنید خوب چرا این بخش رو فعال کردین؟ از کار بندازیدش راحت
عجب ... هستین که نظرات مردم رو سانسور می کنید
اسلامی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
0
1
تا لیدر های حلقه انحرافی دولت دهم محاکمه نشوند ملت زیاد به اعدام آریا و چاپ ترحیم و سنگ قبر اعتنا نمی کند ! ملت محاکمه عوامل خط دهنده را می خواهد نه فاعل درجه 2 و 3 !
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار