کد خبر: 645951
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲
زارعي در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»:
يك كارشناس روابط بين الملل گفت: پنج قطعنامه صادره در طول سال هاي گذشته بي اثر شده بود و تحريم ها نمي توانست مانع فعاليت هاي هسته اي ايران شود.
جوان‌آنلاين: اصغر زارعي در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» اظهارداشت: برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران با روندي كه در اين 5 تا 6 ماه اخير آغاز شده است، اولين سوالي را كه به ذهن مخاطبان ممكن است تداعي كند آن است كه چرا در اين شرايط 1+5 حاضر شد پاي ميز مذاكره بيايد و در روند مذاكرات با طرف ايراني در خصوص موضوعات مختلف به چانه زني و مذاكره بنشيند.
 
وي تصريح كرد: با بررسي سوابق مسائل هسته اي ايران ما مي بينيم كه با توجه به بازشدن اين پرونده و انتقال پرونده هسته اي ايران از شوراي حكام آژانس به صورت غيرقانوني و با فشار آمريكا به شوراي امنيت و بعد از آن صدور قطعنامه هاي ظالمانه و غيرقانوني كه بر عليه جمهوري اسلامي صادر شد، چهار قطعنامه در دوران آقاي جرج بوش صادر شد كه عبارت بود از 96-16 ، 37-17، 47-17 و 03-18 كه بعد از روي كار آمدن آقاي اوباما فكر مي كردند كه با شكل گرفتن فتنه تغييرات مورد نظر در ايران اتفاق خواهد افتاد كه خوشبختانه اين فتنه موفق نبود و نتوانستند به اهدافشان برسند.
 

اين كارشناس روابط بين الملل عنوان كرد: بنابراين در اوايل سال 89 پس از قطعيت يافتن پايان كار فتنه قطعنامه پنجم در دوران اوباما تحت عنوان قطعنامه 29-19 بر عليه ايران صادر شد كه هدف از صدور اين قطعنامه تشديد تحريم ها و فشار بر جمهوري اسلامي  ايران براي واداركردن ايران به تسليم و پذيرش شرايط تحميلي از سوي دولت هاي امريكا و اتحاديه اروپا بود.
 

زارعي ادامه داد: با پيشرفت شرايط و اعمال سوئيفت تحريم هاي مضاعفي كه در حوزه نفت و خيلي بخش هاي ديگر بر عليه ايران اعمال شد آنها نتوانستند در اين موضوع هم توفيقي حاصل كنند و با انتخابات سال گذشته و پيروزي دولت آقاي روحاني و تغيير شرايط در درون جمهوري اسلامي ايران آنها احساس كردند كه به دو دليل ادامه ي اين روند امكان پذير نيست.
 

وي افزود: دليل اول بي اثربودن قطعنامه ها، همان طور كه اشاره شد، پنج قطعنامه صادره در طول سال هاي گذشته بي اثر شده بود و تحريم ها نمي توانست مانع فعاليت هاي هسته اي ايران شود و همين طور در همه عرصه هاي هاي تك و از طريق دانش و تكنولوژي نوين ملت ايران توانسته بود براي بي اثركردن تحريم ها و رشد و توسعه كشور در عرصه هاي مختلف برگردد.
 

اين كارشناس روابط بين الملل اظهار كرد: عامل ديگري كه باعث شد آنها به مذاكره روي بياورند بحث شكسته شدن اجماع بين المللي درباره‌ي ايران بود. دولت هاي غربي و به ويژه امريكا مدعي بودند كه جامعه ي جهاني در يك اجماع درمورد چگونگي برخورد با جمهوري اسلامي ايران دست پيدا كرده اند اما اقدامات اعتمادساز و گزارش هاي خوبي كه از ناحيه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران براي آژانس هاي بين المللي صادر شد اين شفاف سازي باعث شد اين اجماع دچار خلل شود.
 

زارعي تصريح كرد: امريكا، دولت هاي غربي و رژيم صهيونيستي نتوانستند همچون گذشته ادعاي اجماع جامعه جهاني برعليه  جمهوري اسلامي ايران را پيگيري كنند و اين دو عامل يعني بي ارزش شدن تحريم ها و قطعنامه هاي صادره و دوم ضعف و اخلال در بحث اجماع جهاني آنها را وادار به كشاندن ميز مذاكره كرد.
 

وي ادامه داد: در پاي ميز مذاكره نيز متاسفانه علي رغم اينكه جمهوري اسلامي ايران با يك گارد باز و براي تفاهم سازنده با طرف هاي غربي و 1+5 وارد چانه زني و گفتگو شده بود متاسفانه طرف هاي غربي سعي كردند شرايط سختي را به ايران تحميل كنند و اختلال بين خود اعضا 1+5 نيز باعث شد تا آنها نتوانند در اين مورد نيز توفيق چنداني حاصل كنند.
 

اين كارشناس روابط بين الملل افزود: از يك طرف دولت هاي روسيه و چين با نگاهي متعادل تر و در بين خود كشورهاي غربي در مورد چگونگي ادامه تحريم ها و يا بحث كاهش تحريم ها اختلاف نظر جدي وجود داشت چنانچه طرف ايراني پس از چندين دور مذاكره در سطوح وزراي خارجه و سطوح كارشناسان و عمل كردن به تعهدات مندرج در توافق ژنو راه را براي اقدامات غيرسازنده طرف هاي غربي مسدود كرد و آنها مجبور شدند بخشي از تحريم ها و تعهدات خودشان را عملي كنند.
 

زارعي ادامه داد: بازشدن فضا براي عبور از تحريم ها به نوعي بود كه بسياري از صاحبان صنعت در كشورهاي اروپايي و غربي كه خود در بحران اقتصادي شديدي طي پنج ساله‌ي اخير گرفتار شده بودند آنها را ترغيب كرد تا از اين فرصت براي حضور در بازار ايران استفاده كنند و ما شاهد صنعتگران و بازرگانان فرانسوي، آلماني و برخي كشورهاي اروپايي مانند اسپانيايي وايتاليايي با يك پرواز ويژه در تهران هستيم كه نشان مي دهد دولت هاي اروپايي با از دست دادن بازارهاي خودشان بخاطر بحران هايي كه در سوريه و عراق و شمال افريقا به دليل بيداري اسلامي اتفاق افتاد، بازار ايران مناسب ترين بازاري مي توانست باشد كه صنعتگران و سرمايه گذاران آن در شرايط بحران اقتصادي از اين فرصت استفاده كنند.
 

وي عنوان كرد: همين نگراني باعث شد دولت امريكا در سفر آقاي اولاند به نيويورك گوشزد كند كه سفر بازرگانان و صاحبان سرمايه فرانسوي به تهران نبايد باعث شود كه در بحث تحريم ها دچار شكاف و اخلاف شويم هر چند كه آقاي اولاند در پاسخ به آقاي اوباما اعلام كرد كه ما نمي توانيم مانع حضور صنعتگران و بازرگانان كشور خودمان در ايران باشيم هر چند كه نظارت خود را اعمال مي كنيم اما نمي توانيم آن را مسدود نماييم.
 

اين كارشناس روابط بين الملل يادآور شد: بنابراين ما مي بينيم كه اين اختلافات بين كشورهاي اروپايي از يك طرف و اختلاف روسيه با اعضاي 1+5 فرصتي را فراهم آورده است كه براي برخورداري از منافع ملي خودشان در مذاكرات و گفتگوهاي متقابل بهره برداري ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران بايد از اين فرصت ها استفاده تام و تمام را ببرد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار