کد خبر: 645424
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱
اجماع بين‌المللي بر اجراي 13 راهكار احيا
اولين كنفرانس خبري ستاد احياي درياچه اروميه با حضور دبير ستاد و مجري دكتر عيسي كلانتري، دكتر عرب سخنگو و دكتر تجريشي عضو كارگروه ستاد احياي درياچه اروميه و خبرنگاران رسانه‌هاي مختلف در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد.
علي خدايي بيجاري

صبح روز گذشته اولين كنفرانس خبري ستاد احياي درياچه اروميه با حضور دبير ستاد و مجري دكتر عيسي كلانتري، دكتر عرب سخنگو و دكتر تجريشي عضو كارگروه ستاد احياي درياچه اروميه و خبرنگاران رسانه‌هاي مختلف در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «جوان» در اين مراسم، دكتر كلانتري با اشاره به اينكه كشاورزي غيراصولي يكي از مهم‌ترين عوامل تشديدكننده بحران اروميه است، عنوان كرد: گذشته از آن سدسازي بي ضابطه به واسطه بي‌كفايتي و مديريت غلط سازمان حفاظت محيط زيست است.

كلانتري گفت: ما قبل از تحقيقات ستاد احيا نمي‌دانستيم كه اصلاً درياچه اروميه قابل احيا هست يا نه و اين مشكل بزرگ ما و مديران قبلي بود اما در اين ستاد ما با بيش از 450 نفر از اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها، صاحبنظران و متخصصين دستگاه‌هاي مختلف ارتباط برقرار كرديم. افرادي در خارج از كشور به ما پيوستند و اطلاعات ارزشمندي به ما منتقل كردند و در حال حاضر ما راهكارهاي خوبي براي احيا داريم. وي با اعلام اين خبر كه امسال20 ميليارد تومان بودجه جهت مطالعات در خصوص درياچه اروميه اختصاص داده‌اند، افزود:آقاي رئيس‌جمهور به ما گفت شما راهكار را پيدا كنيد، تأمين بودجه و اعتبار با من. ايشان عزم جدي براي حل معضل درياچه دارد و اين به سوابق ايشان در شوراي عالي امنيت ملي برمي‌گردد. به اين مفهوم كه ايشان مي‌دانند جابه‌جايي 6 ميليون نفر حاشيه‌نشين درياچه اروميه يعني چه.

وزير كشاورزي دولت‌هاي گذشته با بيان اينكه در چند ماه آينده عمليات اجرايي را آغاز خواهيم كرد و اولين نتايج در دو سه سال آينده نمود خواهد داشت، خاطر نشان كرد:‌مشكل نمك و توفان‌هاي نمكي خيلي جدي است. چراكه تابش نور خورشيد بر سطوح نمكي، بيماري‌هاي جدي مانند سرطان را در اين منطقه به همراه خواهد داشت بنابراين ما بنا داريم از همين امسال جلوي نمك را بگيريم. اما فعلاً تصميم نگرفته‌ايم كه مالچ‌پاشي كنيم يا خاك‌رس بريزيم يا از طريق آبپاشي به اين مهم دست پيدا كنيم.

وي در ادامه افزود: آنگونه كه از مطالعات دوستان برمي‌آيد، حدود 110 هزار هكتار زمين‌هاي نمكي در سمت شرق درياچه و استان آذربايجان شرقي است كه بايد همين امسال مشكل آن را حل كنيم و اجازه ندهيم سونامي نمك در اين منطقه به راه بيفتد. در ادامه اعضاي ديگر ستاد احيا به ارائه آمارها و توضيحات فني پرداختند.

عرب: نگراني پدر علم كويرشناسي مرتفع خواهد شد

اما پروفسور پرويز كردواني، پدر علم كويرشناسي و چهره ماندگار كشور طي گفت‌وگويي با خبرگزاري ايسنا در تاريخ 14 آذر 91 با جديت اعلام كرده بود كه بايد به زودي درياچه اروميه را خشك كرد و به جاي آن پارك گياهي راه‌اندازي كرد.

دليل وي هم اين بوده كه قبلاً جهت آب‌هاي شيرين، دشت‌هاي رو به درياچه بود اما امروزه جهت آب شور درياچه به خاطر حفر چاه‌هاي غيراصولي رو به دشت‌هاست و اين به خودي خود گونه‌هاي گياهي اطراف را خشك خواهد كرد و تبعات ناگواري را به همراه خواهد داشت. با اين اوصاف خبرنگار جوان با اشاره به نظريه پروفسور كردواني از دكتر عرب، عضو كارگروه و سخنگوي ستاد احياي درياچه اروميه سؤال كرد كه در خوش‌بينانه‌ترين حالت كه طبق برنامه درياچه احيا شود، آيا تضميني هست جهت آب شور از درياچه رو به دشت‌ها نرود؟

دكتر عرب در پاسخ به اينكه تمام اين نظريه‌ها كارگروه احياي درياچه را در رسيدن به هدف ياري خواهد كرد، اظهار داشت: اين تصور در ابتدا وجود داشت كه اگر ما آب شيرين در درياچه بريزيم با توجه به اينكه سطح آب خوان (سفره‌هاي زيرزميني) پايين باشد، در نتيجه آب شور خواهد شد، چون آب شور و نمك به داخل آب خوان‌هاي ما رسوخ مي‌كند.

اين نظريه دكتر كردواني بر اين مبنا بود كه آب مورد نياز درياچه اروميه را از درياي خزر تأمين كنيم كه اين روش آخرين گزينه ماست و تقريباً مي‌توان گفت از آب خزر استفاده نمي‌كنيم. بنابراين آب مورد نياز از طريق رودخانه‌هاي سيمينه رود و زرينه‌رود تأمين مي‌شود. به همين خاطر رودخانه‌ها در مسير خود آب خوان‌ها را تأمين خواهند كرد و اين روش نگراني شور شدن آب درياچه بعد از ريختن آب شيرين را مرتفع مي‌كند.

وي در ادامه با بيان اينكه مشاهدات ما نشان داده كه آب خوان‌هاي منفرد حاشيه درياچه فعال نيستند، تصريح كرد: ما بايد آب خوان‌هاي حاشيه‌اي درياچه را فعال كنيم و سطح آب آنها را بالا بياوريم. از اين رو قرار ما بر اين است كه با مديريت كشاورزي و افزايش بهره‌وري و كاهش مصرف بر اين مشكل هم غلبه كنيم تا ان‌شاءالله نگراني دكتر كردواني عزيز را هم مرتفع كنيم.

شايان ذكر است كه تاكنون 13 راهكار از 19 راهكار ارائه شده با اجماع بين‌المللي مورد تأييد ستاد احياي درياچه اروميه قرار گرفته است.

غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
1
1
انشاءالله
احد قره پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
0
1
با سلام و خسته نباشید......بنظر بنده یکی از راهکارهای دریاچه ارومیه ویا هر دریاچه دیگری در ایران مشکل بالا بودن درصد تبخیر آنهاست لذا بنظر بنده دریاچه ارومیه یا هر دریاچه دیگری در ایران که با خطر خشک شدن روبرو هستند باید لای روبی بشوند . چرا که اولا بعلت گرم شدن زمین در این چند دهه های گذشته و دوم اینکه بعلت رسوب گذاری عمق دریاچه نیز کمتر شده واین دو عامل تبخیر را تشدیدو در نتیجه خشک شدن دریاچه ها را تسریع میکنند .....قره پور ...
مصطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
0
0
به نظر من وانچه از طرحهای احیای دریاچه شنیده ام بهترین طرح در صورت امکان اب ارس است به طوریکه این اب را به حوزه اب ریز دریاچه اورده با ان کشاورزی نمایند تا هم اب شیرین را مستقیما شور نکرده ایم هم نظر پروفسور کردوانی را عمل کرده ایم هم کار اقتصادی انجام داده ایم وهم با تبخیر اب دریاچه زمینه تشکیل ابر را در مناطق شرقی کشور فراهم اورده ایم و بدترین طرح باروری ابرها در روی دریاچه که هم کفران نعمت است و هم ضایع کردن حق دیگر هموطنان.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
0
1
من زیاد اطلاعات درمورد نحوه احیای دریاچه ندارم ولی ازدست اندرکاران خواهش می کنم با مطالعه دقیق واصولی کار کنند تا دوباره کاری نشه بوجه هم هدر نرود ازطرفی باید به مردم اگاهی بیشتری در زمینه مصرف بهینه اب داد هنوز خیلیها احساس خطر نمی کنند در ضمن ایکاش مردم راهم بسیج کنید واز نیروهای داوطلب برای هر کاری که نیاز هست استفاده کنید
نقي كامراني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
0
0
باسلام از دو طريق ميشود آب درياچه راحفظ كرد
1- ازطريق شيارشيار كردت مناطق كم عمق يعني حفر كانال حداقل 3 متر بابيل مكانيكي سواربركفي (يدك كش)
2 - پوشاندن روي آب در نواحي كم عمق با پلاستيك حباب دار هرمتر مربع 2000 تومان
esi
|
United Kingdom
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
1
0
سلام برای احیای دریاچه ارومیه راهکار نمیخواد که سدهارو باز کنید تا دریاچه به حالت قبلی بازگرده تا مشکل حل بشه از از وقتی سد سازی در اطراف دریاچه ارومیه شروع شد اب دریاچه کاهش یافت کسی که این حرفو میزنه در قلب دریاچه ارومیه تنها جزیره مسکونی دریاچه قرار دارد که الان از حالت جزیره خارج شده و تبدیل به شبه جزیره شده
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
0
1
نگرانی دکتر کردوانی برطرف نشده تلاش بیخودی نکنین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
3
0
نامش را از دریاچه ارومیه به دریاچه تبریز تغییر بدین مردم تبریز میدونند چکار کنند
من بیش از57سال است داخل دریاچه زندگی میکنم ودرداش رامیدانم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
0
0
....دراثرشوری اطراف دریاچه زمینها ازبین رفته اند کشاورزی دراطراف دریاچه خیلی هم کم شده است باید همه تالابهاوبیش از نصف آب همه سدها به دریاچه رها شود
جهانگیری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
0
0
دوستان راهکار همیشه وجود دارد ، اما وقتی فردی مریض میشه و به دکتر مراجعه میکنه ،اگر دکتر بیماری مریض رو به خوبی تشخیص نده ،براش نسخه و دارو مسکن تجویز میکنه ،تا بیماری مریض رو برا مدتی قائم بکنه ،اما اگه دکتر متخصص ،علایم و مشکلات بیمار رو به خوبی تشخیص بده ،براش داروی علاج نسخه میپیچه ..............متاسفانه مشکل دریاچه به خوبی درک نشده ...
رشید فتوحی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
0
0
هوالحق
پاك وآراسته نیست امتى كه درآن امت،زیردست نتواند بدون لكنت زبان حق خود را ازقوى دست بستاند.(نامه 53 نهج البلاغه)



رییس محترم ستاد احیای دریاچه ارومیه
سلام علیکم.
احیای دریاچه با کدام برنامه با کدام نظارت؟!!
احتراما همانگونه که مستحضر هستیدیکی از برنامه های دولت در زمینه صرفه جویی در منابع آب زیر زمینی و احیای دریاچه ارومیه ،اختصاص کمکهای بلاعوض دولتی برای اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار به کشاورزان می باشد که شرکتهای مجری این طرحها با تایید و کسب مجوز ازسازمان جهاد کشاورزی در این زمینه فعالیت می نمایندوکشاورز حق هیچگونه دخالت در اجرا و هزینه کرد مستقیم مبالغ یارانه و تسهیلات اختصاصی را نداردچرا که اعتبار تخصیصی پس از تایید دستگاه نظارت و کارفرما ، فقط توسط شرکت مجری قابل برداشت می باشد لیکن عدم اخذ تضمینهای کافی و الزام آور برای اجرا ، عدم نظارت قاطع و یا احیانا جانبداری دستگاه نظارت باعث شده در موارد متعددی شرکتهای مجری بدون توجه به مفاد قرارداد ( مدت قرارداد ، سایز لوله های مورد استفاده و... ) و طراحی اولیه به راحتی مانور داده وطرح دلخواه (و چه بسا نا کار آمد) خود را اجراو خسارات زیادی را به کشاورز تحمیل کرده و در نهایت برای این که خسارت چندین برابر نشود کشاورز مجبور به تحویل گرفتن پروژه با تمام کم و کاستی ها شود.
با عنایت به مراتب فوق به استحضار می رساند این جانب رشید فتوحی ساکن روستای جهیزدان از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب که برای اجرای آبیاری تحت فشار (بارانی) اقدام نموده ام وطرحی که می بایست حداکثر تا تاریخ 25/1/95 تحویل داده می شد. ، علی رغم پیگیریهای مکرر حضوری ، تلفنی و کتبی بنده و جهاد کشاورزی ،با کارشکنی شرکت مجری (ثمین سپهر) تاکنون تحویل نشده است و جهاد کشاورزی اهرم(توانایی)کافی برای ملزم کردن شرکت را ندارد چرا که شرکت نهبه مکاتبات جهاد کشاورزی شهرستان وقعی نهاده و نه اقدامی جهت تکمیل پروژه انجام می دهد. لازم به ذکر است زمین زراعی بنده از پاییزسال 94 به صورت حفاری شده باقی مانده و با توجه به اینکه این جانب شخصا حق تکمیل طرح را ندارم ، با اوصاف ذکر شده به نظر می رسد (علاوه برعدم کشت در سال گذشته) امسال نیز موفق به کشت سالانه نخواهم شد. مکاتبات صورت گرفته از سوی دستگاه نظارت( جهاد کشاورزی و شرکت ناظر طرح) که بیانگرعدم توانایی در الزام شرکت و نیز بی اعتنایی به این پیگیریها می باشد جهت ارائه موجود است،خواهشمند است دستور فرمایید اقدام عاجل از سوی متولیان امر در راستای حمایت و پیشگیری از تضرر مضاعف این قشر آسیب پذیر، به عمل آورند..

با احترام
رشید فتوحی
ادریس ابراهیم آذر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
0
1
باسلاموخسته نباشید.بنظرمن علت اصلی خشک شدن دریاچه همین جاده ای بودکه زدن وجریان طبیعی چرخش آبوبهم زدن،تااین جاده وسط دریاچه هست همه راههابه ترکستان میرن
پريسا سلامي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
1
1
پروفسور كردواني، استاد نمونه دانشگاه و عضو انجمن متخصصان محیط‌زیست ایران، در دفتر پايگاه خبري تحليلي آب ايران حاضر شد و هشدار‌هاي خود را مجدد تكرار كرد تا شايد هرچند دير است اما؛ ما را كمي به خود بياورد.
لينك فيلم مصاحبه با پروفسور:

http://www.waternews.ir/video/30291/
ارش سراب
|
United States
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
0
1
با توجه به نزدیک تر بودن دریاچه وان به دریاچه ارومیه و شیب مناسب ان که بالاتر از دریاچه ارومیه هست کار پمپاژ اسانتر خواهد بود مخصوصا که اخیرا ارتفاع دریاچه وان افزایش قابل ملاحضه ای داره و ارتفاع بسیار زیاد اب دریاچه وان همگی انتقال اب از دریاچه وان رو به صرفه تر میکنه هم اینکه دریاچه ارومیه تقریبا در نزدیکی مرز واقع شده و انتقال اب محیط زیست ایران رو کمتر تخریب میکنه
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
0
0
بابا این کجاش پورفسور ه؟
شمس اِله قره داغی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
0
0
آقای کرد. وانی این علم را تو از کجا آوردی میگی بگذارید دریاچه ارومیه خشک شود؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار