کد خبر: 644910
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹

اپل در این هفته گذشته مک بوک ایر را با افزایش سرعت پردازنده و کاهش قیمت ۱۰۰ دلار بروزرسانی کرد. در همین حال، شایعات فراوانی است که اپل در حال کار بر روی یک مدل لپ تاپ های جدید، احتمالا مک بوک ایر با صفحه نمایش رتینا (Retina) است. حال سوال اینجاست آیا اکنون زمان مناسب برای خرید مک بوک ایراست، یا باید به صبر کنید تا ببینیم چه چیزی از این درخت سیب به پایین می افتد؟

ابتدا، من می خواهم یک مسئله را روشن کنم – در حال حاضر هیچ مک بوک ایر رتینایی (Retina) در حال حاضر وجود ندارد. البته شایعاتی که یکی هم در راه است وجود دارد، اما شایعات معمولا اشتباه هستند، و اغلب در مورد برنامه های اپل اشتباه از آب در می آیند. اما این سوال از زمان ارائه مدل های جدید مک بوک ایر در روز سه شنبه بسیار شنیده می شود که آیا اپل می خواهد مک بوک ایر رتینا (MacBook Air Retina) را ارائه کند یا خیر؟ بنابراین من فکر کردم من که به این سئوال پاسخ دهم.

در مک بوک ایر جدید تنها پردازنده ۱۰۰ مگاهرتز سریع تر شده، اما باقی سخت افزارهای آن دست نخورده باقی مانده است – گرافیک، RAM و ذخیره ساز (هارد یا HDD) تماما مانند قبل است. ظاهر مک بوک ایر یکسان و از تمام جهات دیگر آن را می توان همان دستگاه قبلی نام برد.

این شامل صفحه نمایش نیز می شود. مک بوک ایر ۱۱ اینچی صفحه نمایشی با وضوح ۷۶۸ × ۱۳۶۶ پیکسل، و در مدل ۱۳ اینچی وضوح صفحه نمایش تا ۹۰۰ × ۱۴۴۰ بالا می رود که همان وضوح تصویری است که مدتها مک بوک ایرها از آن پشتیبانی می کردند است.

اهمیت رزولوشن بالاتر
در همین حال، بسیاری از مشتریان خرید لپ تاپ های اپل در بازار به سراغ مک بو ک پرو رتینا (MacBook Pro Retina) رفتند. مدل ۱۳ اینچ دارای وضوح شگفت آور ۲۵۶۰X۱۶۰۰ پیکس است که اگر واقع بینانه به آن نگاه کنید برای خواندن متون بسیار ریز است. اما در بالاترین حالت بزرگنمایی (Scale) این وضوح به ۱۶۸۰x۱۰۵۰ تغییر خواهد کرد که خیلی بهتر از مک بوک ایر ۱۳ اینچی است.

اما رزولوشون تنها بخشی داستان است. مک بوک پرو رتینا همواره متون را خیلی واضح تر نمایش می دهد و برای خواندن نوشته های ریزتر، نمایش تصاویر زیبا با وضوح و عمق بالا خیلی بهتر از مک بوک ایر می باشد. قرار دادن آنها در کنار هم و نگاه به تصویر یکسان  قدرت صفحه نمایش رتینای مک بوک پرو را به وضوح نشان می دهد.

پس  خواستن مک بوک ایر رتینا کاملا معقول است. اما چرا اپل این کار را انجام نداده؟ در اینجا عمر باتری به بازی می آید – مک بوک پرو ۱۳ اینچی دارای یک باتری ۷۱٫۸ وات ساعت که ظرفیت آن تقریبا یک سوم بیشتر از مک بوک ایر ۱۳ اینچی است. با این حال، عمر باتری مک بوک پرو رتینا تنها ۹ ساعت در مقایسه با ۱۲ ساعت برای مک بوک ایر تخمین زده شده است. قدرت اضافی مورد نیاز برای صفحه نمایش با وضوح بالاتر یک دلیل بزرگ برای آن است.

مک بوک ایر متناسب با بخش مهمی از اکوسیستم مک است. سبک وزن ترین لپ تاپ اپل است، و طولانی ترین زمان با هر بار شارژ را در میان مک بوک ها دارد. مک بوک ایر یک محصول کامل با پردازند (CPU) بسیار سبک است، به لطف یک معماری کارآمد با ویژگی هایی مانند ذخیره سازی فلش مبتنی بر PCI اکسپرس (PCIe) و گرافیک اینتل HD 5000 بسیار کارآمد است. اما واقعا نمی تواند  در زمان استفاده از نرم افزارهای سنگین با مک بوک رتینا به رقابت بپردازند.

جمع بندی سرنخ ها
من هیچ بینش خاصی برای اینکه آیا اپل در حال کار بر روی مک بوک ایر رتینا است را ندارم، اما کاملا طبیعی است که اپل به سمت تولید آن حرکت کند. صفحه نمایش رتینا در حال حاضر در تمام محصولات مبتنی بر iOS، و در مک بوک پرو ها به عنوان یک "استاندارد”  استفاده می شود. این بدان معنی است که مک بوک ایر در این میان یک عضو متناقض است.

اگر ما قبول کنین که مک ایر رتینا در حال تولید است و یک محصول غیر قابل اجتناب است و در راه است ، سوال این است، چه زمانی ارائه می شود؟ واقعیت این است که اپل به تازگی مک بوک ایر را بروزرسانی کرده است و ممکن است این نشانه ای برای ارائه مک بوک ایر رتینا باشد. اما به نظر می رسد بعید است، تنها یک ماه قبل از کنفرانس جهانی توسعه دهندگان (WWDC) است و اپل یک مک بوک ایر دیگر را در این کنفرانس معرفی کند.

نقشه  زمانی اینتل برای تولید پردازنده های خود به ما یک سرنخ تازه می دهد. تراشه ۲۰۱۴ اینتل، با نام برادول (Broadwell)، در حال زمانبدنی برای ارائه است. در ابتدا انتظار می رفت که در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۴، که با WWDC هماهنگ بود و فرصت خوبی برای اپل برای به نمایش گذاشتن یک محصول جدید با این تراشه بود منتشر خواهد شد. اما زمان ارائه برادول (Broadwell) به نیمه دوم سال ۲۰۱۴ افتاد.

قابلیت کلیدی پردازنده برادول (Broadwell) افزایش بزرگ در عملکرد گرافیک است که کلیدی برای تولید هر نوع مک ا یک صفحه نمایش گرافیکی رتینا است، به خصوص که ممکن است در سرعت ساعت کمتر (Clock Speed) انرژی کمتری نیز مصرف کند. اگر  مک بوک ایر افسانه ای با صفحه نمایش رتینا مبتنی بر برادول (Broadwell) باشد، اپل زمان ارائه آن را به انتهای سال ۲۰۱۴ یا اول سال ۲۰۱۵ به تعویق خواهد انداخت.

آیا بخریم یا صبر کنیم؟
از من به طور منظم پرسیده می شود که آیا اکنون زمان مناسب برای خرید محصولی است و یا باید تا زمان ارائه محصول تازه صبر کرد، و پاسخ من همیشه یک چیز است: زمانی مک یا هر محصول دیگر را بخرید که به آن نیاز دارید، و به عنوان بخشی از معامله بپذیرید که مدل جدیدتر همیشه مشخصات بهتری را دارا است.

البته همیشه در ذهن داشته باشید که خرید محصولات جدید ایده خوبی نیست. به عنوان مثال اولین مک بوک پرو رتینا مشکل داغ شدن و یا سایه افتادن در در صفحه نمایش را داشتند. پس همیشه قبل از هزینه کردن بهتر است صبر کنید تا ببینید که یک لپ تاپ جدید چقدر خوب است و مشکلات آن چیست.

حرف آخر: اگر شما می توانید صبر کنید، صبر کنید. لذت خرید آخرین محصولات همیشه وجود دارد. اما اگر نمی توانید، پس از تسویه حساب کردن و از خرید خود لذت ببرید. زندگی خیلی کوتاه است.

آیا شما در فکر خرید مک بوک ایر هستید یا در حال صبر کردن برای مک بوک ایر جدید هستید؟ برای ما در نظرات بنویسید.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رامین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
0
0
من در حال حاضر لپتاپ vaio z 820 دارم که بعد 5 سال، حتی ذره ای اشکال حتی در باطریش دیده نشده و این یعنی وسیله ای که ساخت ژاپن باشه واقعا عملکرد بالایی داره. اما دیگر سونی محصول ژاپنی نداره و از آنجا که صرفا کار من runکردن برنامه هاست و به گرافیک نیاز ندارم، مک ایر با رزولوشن qhd یا 1536*2732 و cpu از نوع core i7 و 4 مگ کش و مصرف باتری زیر 15 وات (که در broadwell دیده خواهد شد) و البته گرافیک ستودنی iris و سیستم عامل ترکیبی ios و windows8 حتی با قیمت 5 تومان بسیار گزینه خوبی خواهد بود و البته از نظر من کاملا مقرون بصرفه و ارزان! چرا که محصولات ضعیف ایسوس حتی سری n قیمت 5 دارند که اصلا ارزشی ندارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار