کد خبر: 643402
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷
دبير انجمن خودروسازان در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»
از آنجا كه زيان دهي ما بالاست، همچنان خواهان افزايش قيمت هستيم، اما در صورت اختصاص ارز مبادله‌اي، مقداري قيمت تمام شده ما پايين مي‌آيد بنابراين اگر به صنعت خودرو ارز مبادله‌اي دهند، افزايش قيمت‌ خودرو مقداري تعديل مي‌شود و به عبارت ديگر كمتر افزايش قيمت خواهيم داشت
ارز مبادله‌اي شيب افزايش قيمت خودرو را كم مي‌كند / زيان‌دهي صنعت خودرو بالاست

جوان‌آنلاين: احمد نعمت‌بخش، دبير انجمن خودروسازان در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» در رابطه با احتمال اختصاص ارز مبادله‌اي به صنعت خودرو و تاثير آن بر قيمت خودرو اظهار داشت: طي دو سال اخير خودروسازان با شوراي رقابت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به دليل قيمت‌گذاري خودرو مشكل داشته است.

نعمت‌بخش افزود: سال گذشته به دستور آقاي نعمت‌زاده قيمت خودرو افزايش پيدا نكرد و ثابت ماند با ثابت نگه داشتن قيمت خودرو باعث شد ما سال گذشته بالغ بر دو هزار ميليارد تومان زيان كنيم و اين در حالي بود كه سال 91 هم چهار هزار ميليارد تومان ضرر داشتيم.

وي با بيان اينكه دولت دهم و يازدهم به قانون برنامه پنجم توسعه عمل نكردند، گفت: در تبصره 2 ماده 101 برنامه پنجم توسعه، قانون‌گذار آمده كه اگر دولت قيمت كالايي را كمتر از واقعيت تعيين كرد بايد كمك زيان دهد، درست مثل سال گذشته كه 300 ميليارد تومان كمك هزينه به صنايع لبني شير دادند تا شير گران نشود. اين كار را بايد براي خودرو هم انجام دهند اما اين امر محقق نشد.

نعمت‌بخش ادامه داد: در زمان دولت دهم ارز مبادله‌اي راه‌اندازي شد اما به صنعت خودرو بسيار كم ارز مي‌دادند و ما ناگزير بوديم حدود 85 درصد از ارز آزاد استفاده كنيم. بنابراين ما طي دو سال گذشته ضرر و زيان بسيار متحمل شديم و از اين رو به شوراي رقابت تقاضاي افزايش قيمت داديم و از طرفي دلار در بازار آزاد بسيار گران شد و در نهايت تصميم گرفتند تا به خودرو و قطعاتش ارز مبادله‌اي دهند. يكي حسن‌هاي اين موضوع اين است كه ديگر از بازار ارز آزاد نمي‌گيريم قيمت ارز آزاد پايين مي‌آيد و حسن ديگر آن اين است كه تقاضاي افزايش قيمت ما مقداري تعديل مي‌شود.

وي تصريح كرد: از آنجا كه زيان دهي ما بالاست، همچنان خواهان افزايش قيمت هستيم، اما در صورت اختصاص ارز مبادله‌اي، مقداري قيمت تمام شده ما پايين مي‌آيد بنابراين اگر به صنعت خودرو ارز مبادله‌اي دهند، افزايش قيمت‌ خودرو مقداري تعديل مي‌شود و به عبارت ديگر كمتر افزايش قيمت خواهيم داشت و شيب افزايش قيمت‌ها كمتر مي شود؛ چرا كه ما با همين ارز مبادله‌اي هم همچنان زيان مي‌كنيم.

دبير انجمن خودروسازان اضافه كرد: ما علاقه‌مند به افزايش قيمت خودرو نيستيم چون وقتي قيمت خودرو بالا مي‌رود، قدرت خريد مردم كم مي‌شود. به همين دليل هم ما امسال برنامه توليد يك ميليون و دويست هزار دستگاه را داريم تا با افزايش توليد مقداري هزينه‌هاي سربارمان كم شود و كمتر قيمت‌ها را افزايش دهيم.

نعمت‌بخش همچنين خاطرنشان كرد: شوراي رقابت بايد بر اساس نرخ ارز مبادله‌اي و افزايش هزينه‌هاي توليد اعم از هزينه‌هاي گاز، برق، دستمزد كارگران و ساير هزينه‌هاي توليد تصميم بگيرد و در حال حاضر شنيده مي‌شود كه شورا منتظر تورم بخشي بانك مركزي است. 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
0
2
خاک ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
0
9
جل الخالق یا حضرت عباس خودو سازان هنوز هم ضرر می دهند!! ومیخواهند گرانتر هم بنمایند !. یادش بخیر خودرو کیلویی چند؟؟
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
0
5
آقای دبیر انجمن خودروسازان! اگر واقعا زیان شما آنقدر است که ارز دولتی هم زیان شمار ا پوشش نمیدهد، پس لطفا در این صنعت را تخته کنید و بگذارید مردم ماشین های خارجی با کیفیت و درخور و شان خود را بخرند و سوار شوند! تا بلکه آمار کشته ها کم شود و این رکورد بیشترین کشته ها را در جهان نداشته باشیم.
مگر ما ... چه کم داریم؟؟
حقگو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
0
7
بسم الله باسلام این روزها این سخن زیاد گفته میشود که 40درصد قیمت خودرو به جیب دولت می رود واختصاص به دولت دارد .واگر دولت از گرفتن این مبلغ از خودرو سازان خودداری نماید قیمت خودرو به میزان 40درصد یعنی تقریبا تا نصف قیمت کاهش می یابد. دولت پاسخ دهداین سخن تا چه حد به واقعیت نزدیک ویا دور است ؟ یاحق
ترسو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
0
8
دادن ارز مبادله ای =افزایش شیب ملایم قیمت خواهشمند است که جدا از دادن ارز خود داری شود . چون ما این روزها از اسم شیب خیلی می ترسیم . متشکرم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
0
0
چرا میگید زیان دهی بالاست
مگه یه پراید چقدر تموم میشه
مدیران ایران خودرو وسایپا کمتر حیف ومیل کنند
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
0
2
به قول نجف زاده عزیز تو مملکت هر اتفاقی بیفته خودرو گرون میشه ...اگه ضرر میدین پس اینهمه تجملات و زندگی لوکس و ... چیه که ...؟
گل اقا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
0
2
باسلام قیمت خودرو از سال گذشته تا به حال بیش از 100% افزایش یافته و در مقابل از لحاظ کیفیت کاهش یافته مثلا وانت پیکان ویا پژو وپراید با سوخت 100کیلومتر 12 لیتر واتاقهایی که باد و بچه گربه به داخل ان براحتی نفوذ مینماید اگر بنا فرض محال بنز و تویوتا و هیوندا با اپشن کامل بسازید گناه به دل ان مشتری که سازنده خودرو شماباشید وچه کارسر خریدار در هر ساعت می اورید . سپاسگزار
ناشناس
|
-
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
0
0
دولت محترم به داد مردم برسد امان مردم بریده شده است
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
0
1
بنام خدا به نظر میرسدآنچه که بسیاری از عیوب را درصنعت خودرو سازی ما وصنایع دیگر مخفی نگه میدارد اجرای سیاستهای جایگزینی واردات وبیماری هلندی باشد دادن ارز مبادله ای نه تنها گرهی را باز نمی کند که گره بر گره خواهد زد واین رانت نیز در سایه بی تدبیری وسوء مدیریت جذب شده وبه حجم نقدینگی اضافه خواهد نمود بهترین شق ممکن اینست بازار به حال خود گذاشته شده وتعرفه های مناسب جهت هرچه رقابتی تر کردن تولید بوجود اید وذخایر ارزی صرف امور حساس تر وضروری تر گردد وسزای قیمت بالا(اگر بالا باشد) فقط وفقط نخریدن است وازسمت تولید هم ارتقاء کارایی وبهره وری باحذف رانتها وفسادها وکاهش هزینه های تولید وارتقاء بهره وری در صنایع بالادستی امکان پذیر است ومی تواند بهانه را از دست آنها بگیرد بلاخره کار کرد بازار ومکانیزم قیمت بهترین کاری است که میتواند در این مورد کار ساز باشد ضمنا باید با وضع قوانین ضد انحصار و هرچه رقابتی تر کردن تولید بازار را به سمت تعادل هدایت کرد.
طناز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
0
2
پیشنهاد میشود این خودرو سازان بینوا و درمانده اگر در حال ضرر وزیان مداوم وسالیانه هستند با تقاضا در زیر پوشش نهادهای حمایتی ...قرار گیرند! ارادتمند همگی ابوالعجایب
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
0
0
بازهم جا هست افرایش قیمت بدهید این مردم ...خیلی مشتاقند محصولات آشغال شما را بخرند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار