کد خبر: 642712
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۱
فرهاد نظريان‌ساماني
زماني كه منظومه فكري رهبر معظم انقلاب را در باب هدايت‌هاي كلان جامعه مداقه مي‌كنيم، عبارتي كه ميزان تكرارپذيري‌اش بسيار چشم‌نواز است و حساسيت آن را متجلي مي‌كند، عبارت «ساخت و تقويت قدرت درون‌زا» مي‌باشد.
اين اصطلاح را نبايد به يك عبارت ساده تقليل داد بلكه در جان آن يك راهبرد كلان جامع براي كشور نهفته است. شايد در ديد برخي از متوليان امر، اين راهبرد يك راهبرد صرفاً آرماني تلقي شود و با يك نگاه حداقلي بدان، پيشرفت و ترقي را در راهبردهاي ديگر لحاظ كنند. اين تفكرات غالباً ناشي از عدم توجه به مصاديق و رهاوردهاي عيني اين راهبرد در كشور است.
تشكيل نهاد انقلابي سپاه پاسداران به فرمان امام خميني(ره) نقطه اوج تجلي نگاه درون‌زا به همه حوزه‌ها است. اگر يك بررسي در درونمايه اين نهاد انقلابي داشته باشيم، اين نهاد را بايد ناشي از خلاقيت امام راحل در ساخت قدرت درون‌زا دانست. سپاه پاسداران به عنوان يك ارتش مكتبي بي‌بديل در جهان، امروز به عنوان افتخار انقلاب اسلامي و مزيت رقابتي در رقابت با ساير نظام‌ها و انقلاب‌هاي رخ داده در سطح دنيا به حساب مي‌آيد.
ظرفيت بزرگي كه اين نهاد انقلابي در كشور فعال كرده، آن را به يك بنياد تقويت‌كننده قدرت دروني مبدل ساخته است. حضور مقتدر و منسجم سپاه در خط مقدم جبهه فرهنگي كشور و مبارزه بي‌ادعا در جنگ نرم و استعداد‌يابي و پرورش سالانه هزاران نيروي متدين انقلابي از كف جامعه و در مساجد كشور- كه شايد هيچ نيروي قدرتمندي ‌ چنين كاري را در توان خود نبيند- نگاه عمل‌گرايانه در حوزه سازندگي كشور و محروميت‌زدايي و ايجاد آباداني در بسياري از مناطق دوردست كشور بر كمتر كسي پوشيده است.
نكته حائز اهميت اين است كه نبايد صرفاً به اين تقرير حداقلي از اهداف و مأموريت‌هاي سپاه بسنده كرد بلكه در نگاه كلان، رسالت متفاوت سپاه در حفاظت از انقلاب اسلامي و صدور آن به جهان و دفاع تمام قد از مستضعفين و مستعمرين جهان كه سال‌هاست زير يوغ استكبار و ايادي آن به سر مي‌برند، امروز استراتژيك‌ترين توصيف را از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در بر مي‌گيرد.
اين فرصت عظيم سپاه پاسداران براي كشور، يك تهديد بالفعل نه در كشور بلكه در جهان براي استكبار به حساب مي‌آيد. امروز مقابله خصم با اين تهديد بزرگ را در آماج حملات گسترده و تدارك موج سپاه هراسي در جهان به عينه شاهد هستيم.
درك اينكه سپاه براي كشور يك فرصت مهم مي‌باشد، كار ساده‌‌اي است و آن را مي‌توان حتي از واكنش‌هاي استكبار در رسانه‌هاي اجير شده خود احصا كرد. موضوعي كه بسيار جلب توجه مي‌كند اين است كه درك اين فرصت مهم براي بيگانه حاصل شده ولي در داخل در عين ناباوري، عده‌اي قصد باور اين موضوع را ندارند يا به گونه‌اي عنادورزي روا داشته و در يك همراستايي با نظام خصم، تخريب اين نهاد انقلابي را در دستور كار خود قرار داده‌اند.
در هر حال، مقصود اين وجيزه در كنار اشاره به راهبرد ساخت و تقويت قدرت درون‌زا، شناسايي مصاديق و دستاوردهاي عملي آن در كشور بود كه سپاه پاسداران به عنوان مولود اين تفكر معرفي شد و به تبعات فرصت‌آور تشكيل اين نهاد نيز اشاره شد. جان كلام نگارنده اين است كه نظام جمهوري اسلامي در هر نقطه‌اي كه با اتكا به داشته‌هاي خود پيش رفته و با تقويت آن، راه را هموار ساخته است، قدرتي حاصل شده كه قدرت بازدارندگي ايران اسلامي را در جهان مضاعف كرده است. اميد است كه دولت يازدهم كه مسئوليت سختي در اين بزنگاه بر عهده گرفته است، در رسيدن به اهداف و تحقق شعار سال، از اين ظرفيت عظيم استفاده كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار