کد خبر: 642685
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۶
در آزمایشگاه رسانه‌ای MIT ، محققان روی شیلکروت (Roy Shilkrot)، یوخن هابر (Jochen Huber) و دیگر اعضاء گروه در حال کار روی متن‌خوان انگشتی (FingerReader) هستند، دستگاهی حلقه مانند که دور انگشت فرد بسته شده و متون چاپ شده را با صدای بلند و با استفاده از اصوات ترکیبی می‌خواند و همگی این‌ها به لطف یک دوربین سوار شده روی این وسیله و یک نرم افزار متن باز اصلاح شده ممکن گشته است.
صدای این متن خوان انگشتی خلاصه شده و روبوت مانند است، شبیه به حالتی که کسی با دندان‌های کلید شده صحبت کند، اما این چیزی است که گروه سازنده Finger Reader از آن آگاهی داشته و در کنار رسیدگی به سایر مسائل برای بهبود آن نیز مشغول به کار هستند. هم اکنون این دستگاه در حال طی کردن مراحل بازبینی و بررسی‌های اولیه است. این دستگاه از جنس پلاستیک بوده و وزن آن بیش از وزن یک حلقه معمولی نیست. کار با آن چندان سخت نیست و تنها کافی است سر انگشت‌تان را روی متنی که مایلید خوانده شود قرار دهید تا لغات با صدای بلند قرائت شوند. این امر به کمک یک دوربین کوچک جاسازی شده روی حلقه امکان‌پذیر گشته است.

دانشگاه MIT با متن خوان انگشتی به کمک نابینایان می‌آید
این دستگاه روی متونی با خطوط ریز همانند متن چاپ شده روی بطری دارو کار نمی‌کند اما قادر است متونی را که با حروف سایز 12 به چاپ رسیده‌اند به راحتی بخواند، همچنین همانگونه که در ویدئو مشاهده خواهید کرد کلمات روی صفحه را خوانده و با صدایی خاص و ویبره نشان می‌دهد که در ابتدا یا انتهای خط بوده و یا انگشت از روی متن کنار رفته است. بدین صورت افراد نابینا متوجه می‌شوند که انگشت‌شان منحرف شده چرا که با هر انحراف صدای دستگاه بلندتر می‌شود. در کل می‌توان گفت که صدای آن شبیه به قلم‌های متن خوان است اما برخلاف این قلم‌ها نرم افزار به کار رفته در این متن خوان انگشتی قادر است تمام یک خط را به طور کامل بخواند نه یک کلمه در یک زمان، چیزی شبیه به روندی که در این قلم‌ها شاهد آن هستیم.

شیلکروت دانشجوی دکترا طی یک مصاحبه اعلام کرد نمی‌تواند در مورد نسخه نهایی این دستگاه از هم اکنون خیال پردازی کند، این که آیا تنها برای انسان‌هایی با مشکلات بینایی کاربرد خواهد داشت یا خیر.

او می‌گوید: «این دستگاه مناسب برای استفاده تمامی افراد است، چه ناتوان باشند یا توانا و یا حتی افرادی با توانایی‌های خاص». او سناریویی را پیشنهاد می‌دهد که این دستگاه قادر خواهد بود متون را از زبان‌های دیگر نیز ترجمه کند. او معتقد است هیچ چیز با ارزش‌تر از آن نیست که افراد بینا و نابینا هر دو از دستگاه‌هایی این چنینی استفاده ‌کنند که به طور مشخص مخصوص آنها ساخته نشده‌اند. او همچنین اشاره‌ای دارد به بررسی که توسط انجمن سلطنتی افراد نابینا در سال 2011 در کشور انگلستان صورت گرفت و نشان داد که تنها هفت درصد از کتاب‌های موجود با حروف درشت یا خط بریل به چاپ رسیده‌اند که عناوین موجود با این فرمت در eBooks را نیز در برمی‌گیرند که این امر خود مشکلاتی را در مورد استفاده از این دستگاه در پی خواهد داشت.

هم اکنون هیچ برنامه‌ای فوری برای ورود این محصول به بازار در دست بررسی نیست، شیلکروت از بهای دستگاه‌هایی که این روزها به بازار می‌آیند به خوبی آگاه هست اما نمی‌تواند با اطمینان در مورد هزینه نهایی تولید این دستگاه نظر دهد، به علاوه فناوری هنوز درگیر کوچک‌تر کردن دستگاه‌ها، پیش بینی عملکرد مستقل و بیسیم و متناسب کردن آنها برای کار روی کامپیوتر یا گوشی‌های هوشمند است.

منبع: زوميت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار