کد خبر: 642554
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷
در پی درخواست نمایندگی دائم کشورمان از کمیته میزبان سازمان ملل متحد برای تشکیل جلسه فوری به منظور رسیدگی به اعتراض جمهوری اسلامی ایران در خصوص عدم صدور روادید برای حمید ابوطالبی نماینده دائم تعیین شده توسط کشورمان، این کمیته بعد از ظهر سه‌شنبه تشکیل جلسه داد.

فارس: در نشست کمیته میزبان سازمان ملل برای رسیدگی به اعتراض ایران در خصوص روادید ابوطالبی، رئیس کمیته میزبان از دولت آمریکا درخواست کرد که اعطای روادید برای اعضا را تسهیل و مفاد موافقتنامه مقر را اجرا کند.

در پی درخواست نمایندگی دائم کشورمان از کمیته میزبان سازمان ملل متحد برای تشکیل جلسه فوری به منظور رسیدگی به اعتراض جمهوری اسلامی ایران در خصوص عدم صدور روادید برای حمید ابوطالبی نماینده دائم تعیین شده توسط کشورمان، این کمیته بعد از ظهر سه‌شنبه تشکیل جلسه داد.

در این جلسه غلامحسین دهقانی سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل در نیویورک ضمن تبیین تضییقات تحمیلی بر هیأت جمهوری اسلامی ایران توسط دولت میزبان، موضوع عدم صدور روادید برای نماینده ایران را تخلفی آشکار از تعهد دولت آمریکا بر اساس مقررات حقوق بین الملل از جمله توافق مقر دانست و تاکید کرد که همه دولت‌های عضو و مسئولان سازمان ملل باید در مخالفت با این تخلف و جلوگیری از آن احساس مسئولیت کرده و به منظور حفظ اعتبار سازمان ملل و اطمینان از کارایی نمایندگی‌های دول عضو این سازمان با این موضوع به طور جدی برخورد کنند.

دهقانی ضمن برشمردن بند‌هایی از موافقتنامه مقر که بر تعهد صریح دولت میزبان مبنی بر صدور روادید برای نمایندگان کشورها نزد ملل متحد اشاره دارد، تاکید کرد که معاون حقوقی دبیرکل باید همه تدابیر لازم برای اینکه مقامات دولت آمریکا از تعهدات حقوقی خودشان تبعیت کنند را اتخاذ کند.

وی از کمیته میزبان خواست که این موضوع را به صورت جدی و فوری تحت بررسی قرار دهد و با توسل به همه شیوه‌ها و ابزارها، اطمینان یابد که دولت میزبان تصمیم اخیر خود مبنی بر عدم صدور روادید را که تخلفی آشکار از تعهدات بین‌المللی امریکا است، مورد بازنگری قرار دهد.

سفیر کشورمان همچنین از دبیرکل سازمان ملل به عنوان طرف قرارداد با دولت میزبان درخواست کرد که به مسئولیت خود در اطمینان یافتن از اجرای کامل و دقیق قرارداد مقر عمل کند.

سفیر و سرپرست نمایندگی دائم کشورمان در پاسخ به اظهارات بی اساس نماینده آمریکا در توجیه عدم صدور روادید در این جلسه، با ذکر چند نمونه از اقدامات خصمانه آمریکا علیه ملت ایران، اظهار داشت: ملت ایران خاطرات تلخ‌تری از دخالت‌ها و اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران طی 60 سال گذشته دارد که ذکر همه آنها در جلسه این کمیته ضروری نیست، زیرا در این کمیته ما در خصوص تعهد حقوقی دولت میزبان و رعایت حقوق اعضای ملل متحد سخن می‌گوییم لذا ملاحظات و تصمیمات سیاسی داخلی کشورها نمی‌تواند در این ارتباط جایگاهی برای طرح داشته باشد.

با توجه به اینکه معمولا در کمیته روابط با دولت میزبان تعداد محدودی از کشورها شرکت می‌کنند، برخی از کشورها از جمله روسیه، چین، اکوادر، روسیه سفید، کوبا و سوریه در حمایت از موضع جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کردند.

در پایان رئیس کمیته میزبان از دولت آمریکا درخواست کرد که اعطای روادید برای اعضا را تسهیل و مفاد موافقتنامه مقر را اجرا کرده و تاکید کرد که با توجه به حساسیت  این موضوع، کمیته مسئله را همچنان تحت پیگیری خواهد داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار