کد خبر: 642460
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۴
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه زائران برای پرداخت قسط دوم حج از ۶ اردیبهشت به مدت یک هفته فرصت دارند گفت:‌ عدم پرداخت در این مدت به منزله انصراف زائر از سفر به حج خواهد بود.

سعید اوحدی در نشست خبری رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه برای نخستین بار نیمه اول سفر اعزام به عمره داشتیم اظهار داشت: در سال ۹۲-۹۱ بالاترین عدد اعزام زائران عمره ۴۹۰ هزاره نفر بود در حالی که امروز اعزام زائران عمره از مرز ۵۳۰ هزار نفر گذشت.

* اعزام عمره امسال به ۸۳۰ هزار نفر می‌رسد

وی با بیان اینکه از ۲۰ دستگاه پروازی اعزام‌ها انجام شد تصریح کرد: در عمره نوروزی ۶۵ درصد افزایش اعزام داشتیم و در کل پیش‌بینی می‌کنیم اعزام‌های عمره به ۸۲۰ تا ۸۳۰ هزار نفر برسد. همچنین در این حوزه سعی کردیم قیمت‌ها را مدیریت کنیم که با این وجود ۱۵.۶ درصد قیمت‌ها کاهش یافت و در مجموع چیزی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی در عمره داشتیم که ۵ درصد آن مربوط به کاهش دو روز اعزام و مابقی نقش مدیریت علت اصلی این صرفه‌جویی بود.

اوحدی با بیان اینکه تا امروز ۳۸۰۰ کاروان در قالب ۱۶۵۰ پرواز به عمره اعزام شده‌اند تصریح کرد: در این میان ۶۷ جابه‌جایی در پرواز داشتیم که انتقال و پذیرایی از زائران توسط سازمان حج و زیارت انجام شد و هیچ هزینه‌ای به زائران وارد نشد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه همکاری خوبی با کنسولگری عربستان داشتیم، تصریح کرد: گاهی روزانه ۱۱ هزار ویزا از کنسولگری تهران و مشهد دریافت می‌کردیم و تا امروز هیچ پروازی را نداشتیم که به خاطر نداشتن ویزا کنسل شود.

* افزایش ۶۵ درصدی در اعزا‌م‌ها به عتبات

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در خصوص عتبات نیز گفت: در ۶ ماهه دوم سال ۹۲ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۱ افزایش ۶۵ درصدی در اعزام‌ها را داشتیم. همچنین در ایام نوروز مصوبه‌ای از شورای برنامه‌ریزی بعثه گرفتیم که براساس آن زائر عتباتی نتوانسته در فراخوان شرکت شمسا ثبت‌نام کند می‌توانست با هر آژانسی که دارای مجوز بند «پ» است و دستورالعمل‌های سازمان حج و زیارت را رعایت می‌کند به عتبات اعزام شود که ۹ مجموعه از این طریق به عتبات اعزام شدند و تجربه خوبی بود.

اوحدی با بیان اینکه موضوع امنیت در عتبات جدی است تصریح کرد: در ۶ ماهه دوم سال ۹۱، ۷ شهید و ۴۹ زخمی در اثر انفجارهای عراق داشتیم در حالی که این میزان در ۶ ماهه دوم سال ۹۲ به یک شهید و ۱۹ زخمی رسید و آن یک نفر شهید هم مربوطه به ایام محرم بود که روی مین رفت.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه با هماهنگی بنیاد شهید و بنیاد جانبازان، جان‌باختگان و مصدومان حوادث تروریستی در عراق به عنوان شهید و جانباز محسوب می‌شوند تصریح کرد: کمیته‌ای با حضور متخصصان سازمان حج و زیارت برای درجه‌بندی هتل‌های کربلا، نجف و کاظمین اعزام شدند.

* اعزام‌های ۲ روزه و سه روزه به عتبات

وی ادامه داد: امیدواریم در سال ۹۳ برای نخستین بار بسته‌های اعزامی متفاوت با هزینه‌های گوناگون ارائه دهیم. در این زمینه قصد داریم بسته‌های سفرهای ۳ روزه و ۲ روزه به عتبات عالیات را ارائه دهیم که فراخوان خردادماه امیدواریم این بسته‌ها آماده شوند.

اوحدی تصریح کرد: باتوجه به مشکلات اسکان در عراق به محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در اسفند سال ۹۲ شرکت توسعه امید زائر را ثبت کردیم و از بانکهای ملی، ملت و گردشگری و بخش خصوصی برای تشکیل کنسرسیوم دعوت کردیم که در نتیجه ۲۵ درصد سهام که در شرف ثبت است متعلق به بانک ملی، ۲۵ درصد سهام مربوط به بانک ملت، ۲۰ درصد مربوط به بانک گردشگری، ۲۰ درصد مربوط به حوزه توسعه اقتصادی عراق و ۱۰ درصد به شرکت امید زائر متعلق شد.

* کلنگ‌زنی ۲ زائرسرا در چزابه و یک هتل در شلمچه و مهران

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه هیچ محدودیتی در جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نداریم، یادآور شد: تا پایان اردیبهشت قول می‌دهیم کلنگ هتل شلمچه و دو زائرسرای چزابه به زمین زده شود و تا پایان سال ۹۳ عملیات ساخت هتل مهران را شروع کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ امکانات اقامتی در مرزها نداریم، تاکید کرد: هتل شلمچه با ۲۵۰ اتاق، امکانات رستورانی بسیار بزرگ، امکانات رفاهی و بازارچه مرزی تاسیس خواهد شد.

اوحدی با بیان اینکه سالانه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار عراقی وارد کشور می‌شوند، تصریح کرد: روزانه ۱۲۰۰ زائر عراقی از مرز شلمچه وارد کشور می‌شوند که در ایام تعطیلات به ۴ هزار نفر هم می‌رسد در حالی که هنگام ورود به ایران هیچ اطلاعی ندارند که کجا می‌روند که امیدواریم حضور بانکها و دفاتر خدمات مسافرتی را در مرزها داشته باشیم و آنها را به صورت گروهی وارد کشور کنیم.

* خیّر خوزستانی احداث یکی از زائرسراهای چزابه را برعهده گرفت

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: دو زائرسرای چذابه تا اربعین امسال به بهره‌برداری می‌رسد و برنامه زمانبندی برای هتل‌های مهران و شلمچه دو ساله است. نکته جالب این است که هنگامی که زمین این دو زائرسرا واگذار شد یک خیر در خوزستان هزینه ساخت یکی از زائرسراها را برعهده گرفت. همچنین هتل شلمچه را مجموعه سرمایه‌گذاری شیعیان یکی از کشورهای خلیج فارس ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری می‌کند.

* پیش‌بینی اعزام به عتبات در امسال، یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است

وی با بیان اینکه پیش‌بینی ما برای اربعین امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است و علت اختلاف آمار سال گذشته ایران و عراق هجوم مردم برای اعزام به عتبات در روزهای منتهی به اربعین بود، یادآور شد: ما به عنوان سازمان حج و زیارت تضمین می‌دهیم صددرصد این هتل‌ها اشغال شود.

اوحدی بابیان اینکه مجموعه شیعیان یکی از کشورهای خلیج فارس به دنبال بازسازی هتل‌هایی در کربلا هستند، گفت: ما به آنها اعلام کردیم که بازسازی هتل‌های نجف و کربلا باید براساس ضوابط سازمان باشد. همچنین دو زمین دیگر برای ساخت هتل در نجف و کربلا قطعی کرده‌ایم که در نجف بیش از هزار واحد اقامتی می‌دهد.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: یک مجموعه بین‌راهی در نزدیک همدان ۴ سال پیش زمینی گرفت اما به دلیل نبود امکانات اقتصادی زمین رها شد. در سفری که به استان البرز داشتیم آنها ابراز آمادگی کردند که این زمین را در اختیار شرکت امید زائر قرار دهند.

* ۱۴ شهریور، نخستین اعزام به تمتع

وی با اشاره به حوزه حج تمتع نیز یادآور شد: نخستین اعزام زائران حج امسال ۱۴ شهریور و اعزام نیروهای ستادی دهم شهریور خواهد بود. همچنین قسط اول هزینه حج را همه زائران در بهمن‌ماه پرداخت کردند و برای پرداخت قسط دوم از ۶ اردیبهشت به مدت یک هفته فرصت دارند چنانچه فردی در این مدت پرداخت نکند به منزله انصراف وی خواهد بود.

اوحدی با بیان اینکه در تمتع ۲۵ درصد افزایش امکانات رفاهی داشتیم،‌ تصریح کرد: ۲۰ هتل از گردونه خدمات‌دهی خارج شدند و با وجود افزایش نرخ ارز هیچگونه افزایشی در قیمت حج نداشتیم. سقف این افزایش ۲۵۰ هزار تومان بود که اگر فقط قیمت ارز را لحاظ می‌کردیم برای هر نفر باید ۷۵۰ هزار تومان افزایش قیمت می‌داشتیم.

* صرفه‌جویی ۱۴ میلیون دلاری در حج

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه آخرین پرواز ششم آبان‌ماه خواهد بود، گفت: حدود ۱۴ میلیون دلار در حج تمتع امسال صرفه‌جویی داشتیم.

وی اضافه کرد: کارگروهی با عنوان تبیین سیاست‌ها و اهداف اقتصاد مقاومتی در حج و زیارت در نظر گرفته شده است که از جمله نتایج این کارگروه می‌توان به سفرهای استانی برای استفاده از ظرفیت‌های حج و زیارت استانها اشاره کرد. ما به اقتصاد مقاومتی به عنوان راهی برای رسیدن به بالندگی اقتصادی نظر می‌کنیم و مصادیق آن را تبیین کردیم.

اوحدی با بیان اینکه تاکنون ۳ استان را سفر کردیم و فردا به استان همدان می‌رویم گفت: هر ما دو استان را حضور می‌یابیم و نگاهمان در استانها مدیریت جهادی است.

* ارتقای ساختار سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در روزهای پایانی سال گذشته با حضور معاونت راهبردی رئیس جمهور جلساتی داشتیم و توانستیم ارتقاء سطح تشکیلات سازمان حج و زیارت را مصوب و به سازمان ابلاغ کنیم، گفت: قبل از این مصوبه سازمان حج و زیارت در استانها به عنوان دفتر تلقی می‌شد که پس از این مصوبه در ۸ استان به عنوان اداره کل محسوب می‌شود.

* راه‌اندازی موسسه آموزش عالی علمی کاربردی حج

وی افزود: در شروع سال جدید وزیر فرهنگ و ارشاد طی نامه‌ای مجوز راه‌اندازی موسسه آموزش عالی علمی کاربردی را به ما داد که امیدواریم در سال جاری رشته‌های مختلف و مورد نیاز این سازمان مانند حسابداری و آمار را جذب کنیم.

اوحدی در پاسخ به سوالی مبنی بر روند طولانی برای مدیر کاروان شدن تصریح کرد: دو کارگروه تشکیل شده است تا مدیرانی که می‌خواهند به عنوان مدیر کاروان فعالیت کنند را امتیازبندی کنند. قبلا معیار، تعداد سفر به عتبات عمره و حج بود اما این کارگروه شاخص‌ها را بررسی و تا پایان هفته بازنگری می‌کند.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: از مشکلات ما در سازمان این بود که به دفاتر مجوز دادیم و اعلام کردیم که فقط در حوزه عتباد و یا در عمره فعالیت کنند در حالی که این کار اصلا تناسبی با هزینه‌های یک دفتر ندارد. لذا به دنبال بازنگری آن هستیم.

* کاهش ۵۰ درصدی و حذف کاظمین در اعزام به عتبات طی ایام انتخابات عراق

اوحدی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال تعطیلی عتبات در هنگام برگزاری انتخابات عراق گفت: در گذشته به علت امنیتی پروازها به بغداد قطع می‌شد اما تا امروز محدودیتی اعلام نشده است در عین حال تصمیم گرفتیم ظرفیت اعزام به عتبات را ۵۰ درصد کاهش دهیم. همچنین پروازها فقط به نجف باشند و کاظمین را از عتبات حذف کنیم.

وی در خصوص درخواست ایران برای افزایش ۲ هزار نفری به حج تمتع گفت: به این درخواست ایران با نگاه مثبتی نظر شده است و ما هنوز پاسخی دریافت نکردیم. همچنین در حوزه نیروی انسانی حجم تمتع برای سال جاری ۲۵ درصد تعدیل در نیروهای حج داشتیم و ۱۰ تا ۱۵ درصد در هیئت پزشکی تعدیل نیرو انجام می‌دهیم.

* قطعی‌شدن قیمت سفر به عتبات با کشتی تا ۱۰ روز آینده

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوالی در زمینه سفر دریایی به عتبات خاطرنشان کرد: جلساتی با شرکت کشتیرانی والفجر داشتیم که بسته‌های سفر به عتبات را آماده می‌کنند و قیمت‌ها تا ۱۰ روز آینده قطعی می‌شود.

* تغییر در اساسنامه شمسا

اوحدی گفت: حدود ۱۴۲۰ آژانس از ۱۸۰۰ دفتری که مجوز بند «پ» دارند سهامدار شمسا هستند و اصلا انحصاری وجود ندارد. همچنین اساسنامه شمسا را تغییر خواهیم داد تا ۴۰۰ آژانس دیگر عضو شمسا شوند و ظرف یک ماه مجمع تشکیل خواهد شد.

وی در خصوص بازگشت ارز دولتی به عتبات نیز یادآور شد: در این زمینه مذاکرات خوبی با بانک مرکزی داشتیم که بیش از ۹۰ درصد مشکلات در این حوزه حل شده است. همچنین اگر این روند ادامه یابد ۱۰ درصد تعدیل قیمت خواهیم داشت.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در حال حاضر تعداد دفاتر زیارتی اشباع است و ثبت‌نام برای دفاتر جدید ممنوع است. اما تبصره‌ای وجود دارد که در شهرستانهایی که دفتر خدمات زیارتی ندارند و شهرستانهایی که جمعیت از شاخص‌های جمعیتی بالاتر رفته است مجوز دهیم.

* افزایش ۳۰ درصدی در ارسال اقلام به عربستان

اوحدی همچنین خاطرنشان کرد: کارگروه کمیته تدارکات در سازمان حج و زیارت تشکیل شده است و امیدواریم ۳۰ درصد افزایش اقلام برای ارسال به عربستان داشته باشیم. مقام معظم رهبری در دیداری که ما با ایشان داشتیم تاکید کردند تلاش کنید برای زائقه زائران ایران اقلام بیشتری به عربستان برود. لذا در این زمینه تمهیدات و قراردادهایی بسته شده است.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۲۲ قلم جنس ارسال شد و امیدواریم امسال به ۲۷ تا ۳۰ قلم برسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار