کد خبر: 642353
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰
ملازهي در پاسخ به «جوان‌آنلاين» مطرح كرد:
ملازهي گفت: تا كنون 15 درصد صندوق‌ها را شمرده‌اند و قضاوت كمي زود است و نمي‌توان پيش‌بيني كرد كه انتخابات افغانستان به چه سمتي مي‌رود.
جوان‌آنلاين: پيرمحمد ملازهي، كارشناس مسائل بين‌الملل در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» در رابطه با انتخابات افغانستان اظهار داشت: مردم افغانستان در انتخابات اخير حضور بسيار گسترده‌اي داشتند اما در اينكه راي مردم با چه سرنوشتي روبرو شود مقداري ترديد به وجود آمده است.
 

وي ادامه داد: در حال حاضر گفته مي‌شود در برخي از جاها تقلب صورت گرفته به همين جهت برخي از صندوق‌ها را قرنطينه و بعضي ديگر‌ را هم باطل كرده‌اند با اين حال بنا بر آنچه تا به حال اعلام شده عبدالله عبدالله 44 درصد راي كسب كرده، اشرف‌غني احمدزي 33 درصد و نفر سوم هم زلمي رسول است.

 
ملازهي با اشاره به اينكه طبق پيش‌بيني‌ها انتخابات به دور دوم كشيده شود، گفت: تا كنون 15 درصد صندوق‌ها را شمرده‌اند و قضاوت كمي زود است و نمي‌توان پيش‌بيني كرد كه انتخابات به چه سمتي مي‌رود.
 

اين كارشناس مسائل منطقه افزود: اگر انتخابات به دور دوم كشيده شود، بين آقاي دكتر عبدالله‌عبدالله و دكتر اشرف‌غني احمدزي خواهد بود اما مسئله ديگر اين است كه امكان دارد يك نوع مصالحه بين آقاي عبدالله عبدالله، آقاي كرزاي و احمد زي شود. اگر دكتر عبدالله برنده شود واكنش منفي در بخش پشتون‌نشين و طالبان ايجاد خواهد شد چون عبدالله‌عبدالله از ياران نزديك احمد شاه مسعود بود. بنابراين شايد مجموع اين عوامل سبب شود كه تفاهمي بين نامزدها صورت گيرد.


به گفته ملازهي تا زمان اعلام نتايج انتخابات در 24 ارديبهشت، مذاكراتي پشت پرده انجام مي‌شود كه اين مذاكرات تعيين كننده برنده نهايي انتخابات است نه آنچه مردم راي دادند.

 
وي با بيان اينكه اگر مذاكرات پشت پرده انجام شود، بخشي از خواسته‌هاي طرفين تعديل مي‌شود، گفت: آنچه دكتر عبدالله عبدالله و احمدزي در برنامه‌ تبليغاتي‌شان گفته بودند، بخشي را به دست مي‌آورند و از بخش ديگر صرف‌نظر مي‌كنند و در واقع ديدگاه‌هايشان به يكديگر نزديك مي‌شود.

 
ملازهي خاطرنشان كرد: در نزديك‌ شدن ديدگاه‌ها يك احتمال وجود دارد و آن اينكه روي اصلاح قانون اساسي توافق كنند و در واقع نظامي كه در حال حاضر تحت عنوان نظام رياستي است قدرت در كابل متمركز شده تا حدي تعديل شود و اين مسئله را عبدالله عبدالله در تبليغاتش مطرح كرده بود، اگر اين اتفاق رخ دهد در آن صورت پيش‌بيني مي‌شود عبدالله عبدالله نخست وزير و احمد زي رئيس جمهور شود.

 
وي اضافه كرد: اگر قبل از آن كه انتخابات به دور دوم كشيده شود چنين تفاهمي صورت گيرد هم جايگاه و وضعيت كرزاي و تكنوكرات‌هايي كه در حاكم هستند تا حد زيادي تثبيت مي‌شود و نگراني‌ آنها برطرف مي‌شود و هم آن بخش نيروهاي جهادي كه به عبدالله عبدالله نزديك هستند تا حد زيادي به اهدافشان مي‌رسند.

 
ملازهي در پايان يادآورشد: اگر اين پيش‌بيني‌ها محقق شود در واقع نتيجه تفاهمي است كه بين نيروهاي قومي صورت مي‌گيرد نه راي مردم كه به صندوق‌ها ريختند چون اين موضوع با روند دموكراتيكي هم‌خواني ندارد چرا كه اين روند مي‌خواهد ساز و كارهايي به كار ببرد كه جابه‌جايي قدرت در افراد و احزاب و تشكل‌ها و تفكرها بستگي به راي مردم داشته باشد، در حالي كه هنوز ابهاماتي در اين زمينه وجود دارد.  
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار