کد خبر: 642291
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۸
در بند امنيتي زندان اوين چه خبر است؟
با همه بازرسي از زندان و كشف تبلت و گوشي موبايل و... همان شب و پس از بازرسي يكي از زنداني‌هاي بند مذكور در مصاحبه‌اي مستقيم و تلفني با بي‌بي‌سي فارسي خبر اين درگيري را از كانال بي‌بي‌سي رسانه‌اي مي‌كند! اين اتفاق يعني آنكه به‌رغم كشف مقادير بالا، همچنان ابزارهاي ارتباطي لازم در اختيار زندانيان است!
كبري آسوپار
آنچه با غوغاي رسانه‌هاي ضدانقلاب در روزهاي اخير درگيري در بند امنيتي زندان اوين ناميده شد، مطابق موارد ديگر از اين دست اخبار در سال‌هاي گذشته، زودتر از آنكه از منابع رسمي سازمان زندان‌هاي جمهوري اسلامي به رسانه‌ها اطلاع‌رساني شود، سر از بي‌بي‌سي درآورد! بي‌بي‌سي هم كه قرار نيست راست بگويد؛ گزارش كذب رسانه سلطنتي انگليس با مصاحبه‌اي مستقيم از داخل بند امنيتي زندان اوين همراه مي‌شود و جاي طرح اين سؤال را در اذهان باز مي‌كند كه كنترل بر زندانيان اوين تا چه ميزان با تساهل و تسامح همراه است كه مي‌توان از داخل بند امنيتي اين زندان به طور زنده با اصلي‌ترين شبكه معاند جمهوري اسلامي مصاحبه و دروغ‌هايي در باب يك درگيري خودساخته را رسانه‌اي كرد و مجري هم اعلام كند به خاطر مسائل امنيتي صداي فرد مورد مصاحبه را تغيير داده اند؟! و اين تازه همه قصه نيست؛ چه آنكه اين مصاحبه زنده پس از درگيري به علت ممانعت از بازرسي قانوني اتاق‌هايشان و كشف بالاي 10 گوشي موبايل و تبلت و. . . از وسايل اين افراد صورت پذيرفته است! به نظر مي‌رسد فقط قضيه تسامح در كنترل ورودي‌ها نيست؛ شايد حتي از دستگاه‌هاي قطع آنتن‌هاي موبايل هم بتوان بهره برد؛ اينطور نيست؟!

   اصل ماجرا چه بود؟
محمد‌حسن آصفري، عضو كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با روزنامه جوان آنچه را كه پنج‌شنبه در بند 350 زندان اوين، بند زندانيان امنيتي روي داده است، تشريح مي‌كند:«طبق قوانين مربوطه بازرسي از بندهاي زندان‌ها از وظايف مسئولان زندان‌هاست تا اقلام ممنوعه يا مواردي را كه براي ساير زنداني‌ها مضر است و به روش‌هاي مختلف وارد زندان شده يا زنداني‌ها با وسايلي كه در اختيار دارند، ساخته‌اند، كشف و ضبط كنند. هميشه هم اين بازرسي‌ها بدون اطلاع قبلي است. همان ساعت اعلام مي‌شود كه كليه زنداني‌ها به هواخوري بروند. غير از زندانيان دو اتاق، باقي اتاق‌ها به هوا خوري مي‌روند. در يكي از اين دو اتاق 15 نفر از زندانيان امنيتي و در ديگري 15 نفر از اعضاي سازمان منافقين (گروهك رجوي) بوده‌اند كه از خارج شدن امتناع مي‌كنند. با ورود بازرسين، زندانيان اين دو اتاق شروع به شعار دادن و در ادامه شكستن شيشه‌ها مي‌كنند تا به هر نحوي مانع بازرسي قانوني شوند! مسئولان زندان سعي در خروج زندانيان از بند مي‌كنند كه در ادامه اقدام به شكستن در زندان مي‌كنند. . . در نهايت بازرسي صورت مي‌گيرد و 12 گوشي موبايل، تعدادي سي‌دي، چاقوي دست ساز، مشروبات الكلي دست‌ساز و... از اين دو اتاق كشف مي‌شود! هيچ‌كسي جز فردي كه با دستش اقدام به شكستن شيشه كرده، مجروح نشده و آن هم جراحتش سطحي بوده و حتي نياز به بخيه هم نداشته است. اينكه گفته مي‌شود افراد به اتاق عمل برده شدند و چنين شايعاتي صحت ندارد. روز گذشته خانواده‌هاي زندانيان با اعضاي كميسيون امنيت ملي ديدار داشتند و به آنها گفته شد كه اگر سندي مبني بر ضرب و شتم زندانيان دارند، ارائه بدهند. همچنين اين خانواده‌ها با زندانيان هم ديدار داشتند و الان هم زندان آمادگي دارد كه اگر كسي از خانواده‌ها مي‌خواهد به ملاقاتي زنداني‌اش برود، اين ديدار انجام شود. با توجه به اينكه بارها اخبار كذب از داخل زندان به رسانه‌هاي معاند داده مي‌شد، انجام اين بازرسي مطابق قوانين لازم بود.»
آصفري در پاسخ به اين سؤال كه آيا كشف اين حجم از اقلام ممنوعه در داخل بند امنيتي اوين و نيز مصاحبه يكي از اين زنداني‌ها پس از اين اتفاق با بي‌بي‌سي فارسي نشان از كم‌كاري و تسامح سازمان زندان‌ها ندارد، گفت:«اين مباحث قابل طرح است اما به هر حال سازمان زندان‌ها دارد به وظيفه قانوني‌اش عمل مي‌كند، حتي بعضاً كلاهبرداري هم از داخل زندان انجام مي‌شود!» يكي ديگر از اعضاي كميسيون امنيت ملي مجلس نيز پيش‌تر از كشف تعدادي تبلت در اين بازرسي خبر داده بود!
 
 نمي‌دانيم به كدام دروغ جواب بدهيم!
با همه بازرسي از زندان و كشف تبلت و گوشي موبايل و... همان شب و پس از بازرسي يكي از زنداني‌هاي بند مذكور در مصاحبه‌اي مستقيم و تلفني با بي‌بي‌سي فارسي خبر اين درگيري را از كانال بي‌بي‌سي رسانه‌اي مي‌كند! اين اتفاق يعني آنكه به‌رغم كشف مقادير بالا، همچنان ابزارهاي ارتباطي لازم در اختيار زندانيان است!
رئيس سازمان زندان‌ها البته از شناسايي اين فرد خبر مي‌دهد. غلامحسين اسماعيلي مي‌گويد:«بررسي‌هاي به عمل آمده اين فرد شناسايي و به مراجع مربوطه معرفي شد.»
رئيس سازمان زندان‌ها در مورد علت حضور در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي اظهار كرد: براي كار نكرده توضيحاتي ارائه داديم. وي در مورد اينكه گفته مي‌شود شتاب‌زده به تكذيب مسئله روز پنج‌شنبه بند 350 اوين پرداخته است، گفت: اصلاً شتاب‌زده عمل نكرديم و در حال حاضر هم شتابي در رفتار ما وجود ندارد. بارها اعلام كردم كه براساس يك برنامه كاملاً ضابطه مند و قانونمند و با رعايت همه ضوابط يك بازرسي انجام شده و هيچ گونه درگيري و ايراد ضربي از ناحيه همكاران ما حتي در حد تلنگر رخ نداده است. در بازرسي صورت گرفته عده‌اي از زندانيان مقاومت كردند و بيرون نمي‌رفتند كه همكاران ما آنها را جابه‌جا كردند و آنان نيز در مقابل به همكاران ما توهين و ناسزا گفته، در را شكانده و خرابكاري كردند.
رئيس سازمان زندان‌ها در مورد اينكه گفته مي‌شود اين بازرسي توسط مأموران امنيتي صورت گرفته و اين امر دليل اعتراض زندانيان بوده است، اظهار كرد: نيروهاي ما نيروهاي پرسنل بازرسي ساير زندان‌ها بودند و نمي‌دانيم كه به كدام يك از دروغ‌هايي كه گفته مي‌شود بايد پاسخ دهيم. از يك طرف مي‌گويند لباس شخصي بودند در حالي كه پرسنل ما در زندان حضور داشتند و اصلاً گاردي در كار نبوده است. وي در مورد اينكه گفته مي‌شود روز گذشته عده‌اي از نمايندگان تهران براي بازديد به زندان اوين مراجعه كرده و با زندانيان ديداري داشته‌اند، ‌گفت: بازديدي صورت نگرفته و بنده در اين ارتباط به نمايندگان توضيحاتي ارائه كردم. از سويي نيز اعلام كردم كه روز گذشته 70 الي 80 درصد اين افراد با خانواده‌هايشان ملاقات كردند و مابقي هم ديدار خواهند كرد.
اسماعيلي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه آيا براي بازديد نمايندگان مجلس هماهنگي صورت گرفت، ‌گفت: ضرورتي نمي‌بينيم و آنها هم چنين تقاضايي از ما نكردند.

  خط‌هاي ارتباطي با بيگانگان در اوين كور شد
وي در پاسخ به اين سؤال كه اين ادعاها هرسال توسط رسانه‌هاي بيگانه مطرح مي‌شد اما امسال گويا برخي افراد داخلي هم با آنها همراه شده‌اند، گفت: اين‌بار به لحاظ اينكه اقدامي كه سازمان زندان‌ها انجام داد ضمن اينكه در چارچوب قانون بود و هيچ تعرضي نشده بود اما از دفعات قبل موفقيت‌آميزتر بود زيرا خط‌هاي بيشتري از ارتباطاتي كه برخي زندانيان داشتند، كور شد هرچند هنوز صفر نشده است. اين موضوع، قدري براي آنها سخت آمد كه ما اين اقدام را انجام داده‌ايم. اقدام همكاران ما حساب‌شده بود و اگر به اين موانع برخورد نمي‌كرد، دستاوردهاي بيشتري مي‌داشت، اين افراد و رسانه‌ها خواستند با بيان اين اكاذيب و مهيا دانستن فضاي بين‌المللي، مقداري نسبت به طرح خود و ادعا عليه نظام بهره‌برداري كنند.
رئيس سازمان زندان‌ها در پاسخ به اين سؤال كه آيا نمايندگان از توضيحات شما در اين جلسه قانع شده‌اند، گفت: نمايندگان در مجموع بخشي به خاطر عدم‌اطلاع صحيح از موضوع و هجمه تبليغاتي بيرون بود كه دچار ترديد شده بودند، توضيحاتي كه در كميسيون ارائه شد و جمع‌بندي رياست كميسيون، بيانگر اين بود كه توضيحات مفيد و قانع‌كننده بود.
وي در پايان اظهار داشت: واقع مطلب اين بود كه هيچ تعرض و برخوردي نبوده است. يك امر عادي و طبيعي بازرسي بود كه براي كارهاي تبليغاتي دستمايه قرار گرفت ولي كميسيون امنيت از توضيحات ارائه شده درباره اين موضوع قانع شد.

  علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد
اقدام سازمان زندان‌ها در بازرسي از بند امنيتي اوين و كور كردن كانال‌هاي ارتباطي با رسانه‌هاي معاند اقدامي قانوني و قابل تحسين است اما نبايد از نظر دور داشت كه اولاً چه بهتر آنكه از ابتدا مانع ايجاد كانال‌هاي ارتباطي شد و اين امر با كنترل ورودي و خروجي‌هاي بند و نظارت بيشتر بر نگهبانان زندان ميسر خواهد بود و ثانياً مي‌توان با اطلاع رساني دقيق مانع شانتاژهاي خبري رسانه‌هاي معاند در اين زمينه شد. در پايان توجه به بخشي از مصاحبه مهرانگيز كار با بي‌بي‌سي فارسي در روز يك‌شنبه قابل توجه است. او مي‌گويد كه در گذشته با دادن رشوه توانسته به همسرش، سيامك پورزند در زندان گوشي موبايل برساند! حال آيا ما بايد از سازمان زندان‌ها شاكي باشيم يا مجرمان امنيتي و تروريست‌هاي گروهك رجوي؟! و آيا سؤال كميسيون امنيت ملي مجلس از رئيس زندان‌ها نبايد بابت اين تساهل و تسامح مي‌بود؟
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
5
3
خیلی وضع زندان امنیت خرابه که دشمنان راحت هر کاری دوست دارند انجام می دهند و ما بعد توسط اربابانشان با خبر می شویم
از كرج
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
6
3
من نميدانم كدام ... به اين منافقان و فتنه گران وسائل ميرساند مواد ميرساند مشروب ميرساند موبايل ميرساند صددرصد چيزهاي ديگر هم ميرساند اولين كار بركناري ... اقا جان چرا ما كوتاهي ميكنيم ؟ واقعا" چرا ؟ مشكل كجاست ؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
4
3
زندانیان آزادترند و طلبکار تا مسئولین زندان و مردم متاسفم چه خبره ...
محمدرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
2
4
اگه اینطوری که شما گفتی مشروبات الکلی تو این زندان پیدا شده کلا ...
ناشناس
|
-
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
3
3
واقعا مایه تاسف است در زندان های جمهوری اسلامی این وضع می گذرد.
مجید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
0
0
واقعا باید ... تبریک گفت ...
دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
4
4
با سلام واحترام
درخصوص آشوب زندانیان چند نکته حایز توجه است :
1- تمامی خسارتهای وارده از آشوب طلبان اخذ گردد.
2- بدلیل ایجاد مشکل امنیتی برای کشور طول مجازات حبس انان افزایش یابد
3- نظارت وکنترل بیشتری بر امور زندانها صورت گیرد.
4- محرومیت بیشتری برای آشوب کنندگان ایجاد شود تا درس عبرت شود
موفق باشید
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
2
1
وقتی بامخالف اسلام ونظام برخورد قاطع واساسی نشود وباانان ازطریق تسامح برخورد میشه اینها روبروز پروتروجری تر میکند باید بطور انقلابی باانان برخورتادرس عبرت عوامل داخلی وخارجی گردد اسلام هم دین بهشت است وهم جهنم دارد باید برای انان جهنم ساخت
شیرزاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
2
1
تا وقتی نگران اخم و تشر مجامع حقوق بشری هستیم و چشم به دهان آنها دوخته ایم این اتفاقات چیز عجیبی نیست.!
مازيار
|
UNITED STATES
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
0
0
براي جه رييس زندانها بلافاصله بركنار شد؟ حتما خلافي كرده بود ، نه؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار