کد خبر: 642186
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۱
آن زمان ها گذشت که چند نفر شریک دور هم جمع می شدند تا مغازه اجاره کنند و یک کار و بار راه بیندازند. این روزها فروشندگان در اولین قدم به جای اجاره مغازه، یک صفحه در اینستاگرام باز می کنند و در عرض چند روز کار جدیدشان را آغاز می کنند.

روزنامه هفت صبح: آن زمان ها گذشت که چند نفر شریک دور هم جمع می شدند تا مغازه اجاره کنند و یک کار و بار راه بیندازند. این روزها فروشندگان در اولین قدم به جای اجاره مغازه، یک صفحه در اینستاگرام باز می کنند و در عرض چند روز کار جدیدشان را آغاز می کنند. کافی است این روزها سری به اینستاگرام بزنید تا با انبوهی از صفحات فروش محصولات مختلف روبرو شوید که با انواع تبلیغات سعی دارند مشتریان مختلفی را به سمت خود جلب کنند.

همین موضوع نشان می دهد با فراگیر شدن اینستاگرام، فرهنگ خرید و فروش تفاوت های چشمگیری کرده و فعلا هم فروشندگان از این اتفاق راضی هستند و هم خریداران.

فروشندگان به جای آنکه هزینه های زیادی را صرف اجاره یا خرید محل کنند آن را مستقیم به دست خریداران می رسانند و از طرف دیگر خریداران نیز محصولات مورد نیاز خود را با قیمت پایین تر خریداری می کنند بدون آنکه بخواهند مدت زمان زیادی را صرف رفت و آمد و جستجو در مراکز مختلف خرید کنند. فروشندگان صفحات مختلف در گفتگو با هفت صبح از دلایل روی آوردنشان به این شبکه اجتماعی گفتند.

در این گزارش از فوت و فن های فروش های اینستاگرامی و سودهای خوبی که به راحتی تا ماهی یک میلیون تومان نیز می رسد رونمایی کردیم و البته متوجه خواهید شد که این کار برخلاف تصور غالب، چندان آسان نیست و فروشندگان مختلف با سختی های فراوانی روبرو هستند. در این دنیای مجازی همه چیز در هم است، از ساعت مچی و زیورآلات بگیرید تا لباس مجلسی و کیف و لیوان.

پدیده ای که از فیس بوک سبقت گرفت

تا پیش از این فیس بوک به محلی مناسب برای کسب و کار تبدیل شده و شروع کننده این موج در واقع همین فیس بوک بود. مزون های لباس و مانتوهای خانگی جزو اولین محصولاتی بودند که توسط کاربران این شبکه اجتماعی به فروش رسیدند و آرام آرام محصولات دیگر نیز وارد گود شدند. پس از مدتی اما این پرنده خوشبختی از روی فیس بوک بلند شد و بر شانه های اینستاگرام نشست. چرا چنین اتفاقی افتاد و اینستاگرام ادامه دهنده این موج شد؟

1- فیلتر بودن فیس بوک یکی از مهمترین دلایل این اتفاق بود که باعث شد هم کاربران و هم فروشندگان به سمت اینستاگرام روی بیاورند.

2- دسترسی آسان به اینستاگرام از جمله دلایل دیگر رونق کسب و کار در این شبکه اجتماعی است. یک گوشی هوشمند کافی است تا در هر لحظه و هر مکان به اینستاگرام متصل شد اما دسترسی به فیس بوک برای افراد کم حوصله و ناآشنا به اینترنت سخت است.

3- فیس بوک محتویات صفحات را برای همه عضوهای آن نشان نمی دهد و فقط بخشی از آنها را به صورت تصادفی انتخاب کرده و محتویات صفحه را روی home آنها نشان می دهد. سایر عضوها یا باید خودشان به این صفحات مراجعه کنند یا مدیر پیج مقدار پولی را به حساب فیس بوک واریز کند تا محتویات صفحه اش را روی home همه اعضایش نشان دهد.

داستان یک شروع

یکی از کسانی که مدت دو سال در این صفحه فعال و به فروش کیف مشغول است در مورد دلیل استفاده از اینستاگرام می گوید: «خیلی ها مثل من شرایط آن را ندارند که مکان ثابت و مغازه داشته باشند و بنابراین بهترین روش برای این دسته از افراد استفاده از ظرفیت های شبکه های اجتماعی است. همچنین خرید اینترنتی کم کم دارد در ایران جا می افتد و مشتریان بیشتر می شوند.»

او درباره نحوه تهیه محصولات و فروش آن می گوید: «من محصولات خودم را از چین می آورم و در اینستاگرام به فروش می رسانم. میزان فروش هم کاملا بستگی به زمان و شرایط دارد. این شغل در حال حاضر تنها شغل من است و کار دیگری ندارم. من فوق لیسانس روابط بین الملل دارم اما نتوانستم کاری مرتبط با رشته ام پیدا کنم. با وجود آن که به رشته ام بسیار علاقه داشتم اما مجبور شدم به اینستاگرام روی بیاورم.»

سودهای میلیونی

لباس مردانه و زنانه جزو محصولات پرفروش در اینستاگرام هستند و بسیاری از فروشنده ها به این کار روی آورده اند. «شهریار شرکا» یکی از کسانی است که در این زمینه بسیار فعال است و انواع و اقسام تی شرت، شلوار و لباس های مختلف را از این طریق به فروش می رساند.

او در مورد نحوه کار خود می گوید: «من چند سالی در پاساژ میلاد نور بوتیک داشتم اما نتوانستم از پس اجاره های سنگین بربیایم و مجبور شدم مغازه خود را پس دهم. پس از آن بود که به استفاده از اینستاگرام روی آوردم و شکر خدا راضی هستم. اگر در این کار پشتکار داشته باشید می توانید به درآمدهای بسیار خوبی دست پیدا کنید و همه چیز به حوصله شما بازمی گردد. در مغازه ها قیمت ها حداقل دو سه برابر قیمت خریداری شده است تا بتوانیم با آن هم اجاره و مخارج مغازه را دربیاوریم و هم حاشیه سود مناسبی برای خود کسب کنیم؛ بنابراین به طور مثال یک پیراهن ساده بیست هزار تومانی حداقل 60 هزار تومان به فروش می رسد. در اینستاگرام اما چون سایر هزینه ها را نداریم این محصولات را با قیمت پایین تر عرضه می کنیم که باعث می شود مشتریان خوبی پیدا کنیم. همین پیراهن 60 هزار تومانی را ما 35 تا 40 هزار تومان می فروشیم که هم به نفع ما است و هم به نفع خریداران. درآمد من به صورت میانگین به حدود یک تا 1.5 میلیون رسیده و در برخی مواقع و مناسبت ها نیز تا دو میلیون نیز درآمد داشته ام. درآمدی که در حال حاضر به عنوان درآمد دوم است و زمان اصلی خود را به کار دیگری مشغول هستم. اینجا همه چیز به خود بستگی دارد. بعضی ها ممکن است فقط ماهی 50 هزار تومان درآمد داشته باشند اما بعضی ها یک میلیون.»

اینجا جوان ها هستند

فروش انواع زیورآلات و دستبندهای مختلف یکی دیگر از بازارهای پررونق در این فضای مجازی است. «آیدا جلالی» که صاحب یکی از صفحات است و در حدود 30 هزار دنبال کننده دارد می گوید: «من در حدود 7 ماه است که به فروش محصولاتم از طریق اینستاگرام روی آورده ام و ابتدا این دستبندها را برای خودم درست می کردم. پس از مدتی دوستان و آشنایان از کار من تعریف می کردند و می گفتند که کارهایم را بفروشم. همچنین من آدمی نیستم که بخواهم از ساعت 7 صبح تا 4 بعدازظهر کار اداری انجام دهم و به همین دلایل تصمیم گرفتم محصولات خودم را از طریق اینستاگرام به فروش برسانم. من لیسانس زبان ایتالیایی دارم و به کار تدریس زبان مشغول هستم و در ساعت های فراغت خودم این کار را انجام می دهم. به نظرم اینستاگرام فضایی بهتر از فیس بوک است چون همه در فیس بوک عضو هستند اما در اینستاگرام تنها جوانان و قشر خاصی از مردم حضور دارند. این کار سختی های خودش را دارد و بر فرض برخی از خریداران به ما اعتماد ندارند که پول را واریز کنند و مجبور هستیم چند ساعتی با آنها صحبت کنیم تا متقاعدشان کنیم که به ما اعتماد کنند. همچنین این کار برای کسانی که محصولاتی مانند لباس را به فروش می رسانند بسیار راحت تر است تا افرادی مثل ما که مجبور هستیم تمام مدت مشغول ساخت زیورآلات باشیم.»

مسافران، برنده فروش اینستاگرامی

به جز کسانی که به صورت دائم و پیوسته در اینستاگرام مشغول فعالیت هستند، بسیاری از مسافران نیز به صورت مقطعی سودهای کلانی از این راه به دست می آورند. «ندا رضایی» یکی از کسانی که چندی قبل به ترکیه سفر داشته و محصولات خریداری شده خود را در اینستاگرامش به فروش رسانده، درباره نحوه فعالیتش می گوید: «در سفری که به ترکیه داشتم در حدود دو میلیون و 500 هزار تومان برای سفرم خرج کردم اما با لباس هایی که از این کشور آوردم و در اینستاگرام به فروش رساندم در همین حدود درآمد کسب کردم و در واقع برای سفرم هزینه ای پرداخت نکردم. البته نباید از این نکته غافل شد که خرید محصولات مختلف برای مسافرانی مانند ما که حرفه ای نیستند، کار بسیار مشکلی است. ما از صبح تا شب در مراکز مختلف مشغول خرید بودیم که سختی های بسیاری برای ما داشت. همچنین خریداران حرفه ای، مغازه ها و فروشنده های ترکی را می شناسند که جنس ها را با قیمت بسیار ارزانتر در اختیار آنها قرار می دهند. همچنین کسانی هستند که محصولات مارک را در حراجی های کشورهای اروپایی و آمریکایی با پایین ترین قیمت ممکن خریداری می کنند و آنها را با قیمت مناسبی به فروش می رسانند. برخی دوستانم لباس هایی را با قیمت 15 تا 20 دلار خریداری کرده بودند و آنها را در اینستاگرام با قیمت هایی در حدود 150 تا 200 هزار تومان به راحتی فروختند.»

اینجا رقابت سنگین است

برخلاف تصور کسانی که فروش محصولات در اینستاگرام را کاری ساده در نظر می گیرند، مدیران این صفحات می گویند کار آنها بسیار سخت است و ماجرا به همین سادگی ها نیست. در همین رابطه «مریم بیات» که مدت زیادی است محصولاتش را در اینستاگرام به فروش می رساند، می گوید: «در اینجار قابت بسیار بیشتر از مغازه ها است. من خودم پیش از این مغازه داشتم اما در اینستاگرام اوضاع کاملا فرق می کند. شما تعداد زیادی دنبال کننده را دارید که نمی دانید کدام یک مشتری هستند و کدام یک رقیب شما. رقیب تان شما را قدم به قدم دنبال می کندو با الگوبرداری از شما رقابت را سخت می کند. همچنین برخی مشتری های شما را در صفحه تان پیدا می کنند و محصول مشابه شما را با قیمت پایین تری به مشتری ها پیشنهاد می دهند. همچنین در چند وقت اخیر پیج های فروش محصولات بسیار زیاد شده اند و همین موضوع سبب شده تا از فروش همه کاسته شود. من واقعا نمی دانم این همه صفحه چگونه می توانند دنبال کنندگان خود را نگه دارند و برای جذب آنها چه برنامه هایی دارند. به نظرم در اینترنت و دنیای مجازی نمی توان ماندگار شد. هر کار خاصی هم که انجام دهیم فقط مدتی روی بورس است و نباید به این دنیای مجازی دل بست.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار