کد خبر: 642184
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۹
سرلشكر جعفري در نشستي به مناسبت سالروز تأسيس سپاه عنوان كرد
فلسفه وجودي سپاه حمايت از مردم و همراه بودن با مردم است و اگر دو، سه ويژگي و مشخصه بارز و برجسته براي سپاه بشماريم، قطعاً يكي از آنها مردمي بودن خواهد بود كه در كنار انقلابي بودن و مذهبي بودن، ويژگي‌هاي سه‌گانه سپاه را تشكيل مي‌دهند
حمله به نهادهاي انقلابي از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و بسيج اين روزها گويي به يك پرستيژ در ميان يك جريان رسانه‌اي خاص تبديل شده است. از اين رو اين جريان مشكوك كه عقبه بسياري از آنها به فتنه 88 باز مي‌گردد، مترصد آن است كه هر صدايي كه به تلويح يا تصريح در مسير تخطئه اين دو نهاد انقلابي و مردمي بلند شود، را تقويت نمايد. اما چه كسي مي‌تواند نقش ماندگار سپاه و بسيج در دفاع مقدس و پس از آن حضور همه جانبه در بازسازي و توسعه كشور در حوزه‌هاي مختلف را انكار كند؟ با اين حال ترديد افكني عليه سپاه و بسيج مانند ورود به عرصه‌هاي اقتصادي، دخالت در مسائل سياسي و ادعاهايي از اين قبيل شايد به همان دليلي باشد كه فرمانده كل سپاه روز گذشته در نشستي خبري عنوان كرد.
 
او ريشه اين موضع گيري‌ها را در برداشت‌هاي غلط از فلسفه وجودي سپاه مي‌داند و آنگاه كه بحث درباره ادعاي ورود سپاه به فعاليت‌هاي اقتصادي مي‌رسد، به مزاح مي‌گويد: در بحث اقتصادي به قدري رسانه‌هاي دشمن مانور دادند كه خودمان هم باورمان شد كه سپاه در عرصه اقتصادي وارد شده، اما بايد گفت‌ سپاه فقط در عرصه سازندگي ورود پيدا كرده كه با عرصه اقتصادي متفاوت است. سرلشكر جعفري مي‌گويد: سپاه با نگاه مأموريتي كه دارد در اين عرصه ورود پيدا كرده كه هدف آن ساختن كشور بود.
 

اگر به حفظ ارزش‌هاي انقلاب توجه شود هيچ‌گونه تعارضي بين سپاه و دولت‌ها وجود ندارد. سردار سرلشكر محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اين مطلب را روز گذشته در نشست خبري كه به مناسبت دوم ارديبهشت سالروز تصويب اساسنامه سپاه برگزار شد، عنوان كرد و گفت: ‌فلسفه وجودي سپاه اين است كه انقلاب اسلامي حفظ شود.

به گزارش فارس، وي با بيان اينكه معمولاً انقلاب‌ها در دنيا عمر زيادي ندارند، اظهار داشت: انقلاب‌ها در نقاط مختلف دنيا يا استحاله مي‌شوند يا از بين مي‌روند، اما انقلاب اسلامي بعد از 35 سال، هنوز پويا و هدفمند به راهش ادامه مي‌دهد. فرمانده سپاه افزود: به منظور حفظ و همچنين پيش‌برندگي انقلاب اسلامي و نظام اسلامي بود كه تصميم گرفته شد نهادي انقلابي به نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي شكل بگيرد كه وظيفه و مأموريت آن حفاظت از انقلاب و پاسداري از انقلاب و نظام جمهوري اسلامي در همه عرصه‌هاست. سرلشكر جعفري همچنين با اشاره به برداشت‌هاي غلط از فلسفه وجودي سپاه پاسداران و برخي ترديدافكني‌ها مبني بر اينكه پس از استقرار كامل نظام جمهوري اسلامي، چه نيازي به وجود سپاه است، گفت: ديديم كه در سال 1378 رهبر معظم انقلاب به شدت عليه اين ترديدافكني‌ها موضع‌گيري كرده و بر لزوم وجود سپاه پاسداران براي تداوم و پيش‌برندگي نظام جمهوري اسلامي در همه زمان‌ها تأكيد كردند. وي افزود: به دليل عملكرد سپاه در حفاظت از دستاوردهاي انقلاب است كه امروز با هجمه‌ها و مخالفت‌هاي شديدي از سوي دشمنان انقلاب و نظام روبه‌رو مي‌شود.

مردمي بودن، مشخصه بارز سپاه است

فرمانده كل سپاه پاسداران در ادامه در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه رابطه سپاه با مردم چگونه است و چرا دشمنان و بدخواهان انقلاب اسلامي در تلاشند سپاه را مقابل مردم قرار دهند، گفت: فلسفه وجودي سپاه حمايت از مردم و همراه بودن با مردم است و اگر دو، سه ويژگي و مشخصه بارز و برجسته براي سپاه بشماريم، قطعاً يكي از آنها مردمي بودن خواهد بود كه در كنار انقلابي بودن و مذهبي بودن، ويژگي‌هاي سه‌گانه سپاه را تشكيل مي‌دهند.

سردار جعفري افزود: مردمي بودن سپاه فلسفه‌اش آن است كه خود انقلاب اسلامي بدون مردم و خواست، حمايت، اعتقاد و باور مردم اصلا معنايي ندارد، لذا وقتي انقلاب اسلامي اينقدر وابسته به مردم و حمايت و پشتيباني ملت است، چگونه مي‌شود سپاه بتواند مقابل مردم باشد. اين يك مسئله تناقض‌آميز است كه سپاه را بتوانند غيرمردمي جلوه دهند. همه عرصه‌هاي مأموريتي سپاه مرتبط با مردم است و سپاه بدون مردم نمي‌تواند نقش‌آفريني كند. وي با بيان اينكه در حوزه‌هاي دفاعي و ساير حوزه‌ها، اعتقاد سپاه همواره به‌كارگيري نيروهاي مردمي بوده است، گفت: در جنگ تحميلي نيز برخلاف نظريه بني‌صدر و مخالفت شديدي كه وي با حضور مردم در جبهه‌هاي نبرد داشت، امام راحل بر اين امر يعني مردمي كردن امور تأكيد داشت كه بعداً در قالب بسيج نيروهاي مردمي با سازماندهي سپاه عازم جبهه‌هاي نبرد شدند.

فتنه 88 بدون حضور مردم پايان نمي‌يافت

وي با اشاره به فتنه سال 88 اظهار داشت:فتنه آن سال بزرگ‌ترين فتنه سياسي، امنيتي عليه ايران بود كه بدون نقش تعيين‌كننده مردم كه همان بسيجي‌ها هستند، پايان نمي‌يافت. فرمانده كل سپاه در پاسخ به سؤال فارس مبني بر اينكه با توجه به بحث اقتصاد مقاومتي و اعلام آمادگي سپاه و بسيج براي همكاري با دولت در اين عرصه، آيا دولت رغبتي براي استفاده از ظرفيت‌هاي سپاه دارد، گفت: همكاري سپاه با دولت‌ها با هدف ايفاي نقش سپاه در راستاي برقراري امنيت، رفاه، آسايش و معيشت مردم است.

سپاه دليلي براي عدم همكاري با دولت‌ها ندارد

سردار جعفري با بيان اينكه وظيفه دولت‌ها نيز همين است افزود: سپاه نمي‌تواند با دولت‌ها همكاري نداشته باشد و با توجه به گستردگي سپاه، بسيج و توان عظيم آنها اين همكاري مي‌تواند و بايد در خدمت مردم باشد. فرمانده سپاه هدف دولت‌ها را خدمت به مردم برشمرد و خاطرنشان كرد: دليلي براي عدم همكاري سپاه با دولت‌ها ندارد اما دولت‌ها ديدگاه‌شان متفاوت است و ممكن است در جاهايي در برخي دولت‌ها تقابلي بين مسائل سياسي يا توجه به جلب آراي مردم و موضوع خدمتگزاري، فرهنگ و ارزش‌هاي مردم ديده شود؛ برخورد دولت‌ها ممكن است اينها را در تعارض و فقط صرفا اهداف سياسي را ببيند و تا جايي در مسير انقلاب اسلامي و اسلامي بودن جمهوري اسلامي نباشد.

بسياري از مشكلات با تمركز بر توان داخلي قابل حل است

وي بر همين اساس تأكيد كرد: تا اينجا ممكن است سپاه تذكراتي بدهد تا نقش خود را در حفظ انقلاب اسلامي ايفا كند، وقتي سپاه مي‌خواهد نقش خود را در حفظ انقلاب انجام دهد، ممكن است به نظر بيايد كه مي‌خواهد با برخي دولت‌ها مخالفت كند در حالي كه اينطور نيست. سردار جعفري با بيان اينكه اگر به حفظ ارزش‌هاي انقلاب توجه شود، هيچ‌گونه تعارضي بين سپاه و دولت‌ها وجود ندارد، به گلايه اخيرش از دولت‌ها اشاره كرد و افزود: گلايه‌اي كه داشتيم اين بود كه با توجه به اينكه فشار اقتصادي دشمنان عليه كشورمان زياد شده و تأكيد رهبر معظم انقلاب نيز اين است كه دولت‌ها نگاهشان به توانمندي‌هاي دروني باشد، بسياري از مشكلات مردم با تمركز و توان داخلي قابل حل است و اين همان اقتصاد مقاومتي است. فرمانده سپاه پاسداران خاطرنشان كرد: حال با توجه به در اختيار بودن سازمان گسترده بسيج توسط سپاه، توانمندي زيادي در اختيار سپاه قرار دارد و بسيج بيش از 20 ميليون عضو دارد كه با سپاه در ارتباط هستند.

ورود سپاه به اقتصاد مقاومتي منوط به مطالبه دولت است

وي با تأكيد بر اينكه سپاه مي‌تواند از اين توان در خدمت اقتصاد مقاومتي استفاده كند، تصريح كرد: البته اين منوط به مطالبه و حمايت و خواست دولت است. سردار جعفري ادامه داد: در اين زمينه استقبال هم شده بود اما شايد به خاطر تمركز در اجراي دور دوم هدفمندي يارانه‌ها نتوانسته‌اند وارد اين موضوع شوند. جعفري ادامه داد: تهديدات فرهنگي در حال حاضر مهم‌ترين تهديد عليه انقلاب است كه اين تهديدات هدف‌شان باورها و ايمان مردم است.

ورود سپاه به عرصه سازندگي بود، نه اقتصادي

وي با بيان اينكه در بحث اقتصادي به قدري رسانه‌هاي دشمن مانور دادند كه خودمان هم باورمان شد كه سپاه در عرصه اقتصادي وارد شده، اظهار داشت: سپاه فقط در عرصه سازندگي ورود پيدا كرده كه با عرصه اقتصادي متفاوت است. فرمانده كل سپاه ادامه داد: سپاه با نگاه مأموريتي كه دارد در اين عرصه ورود پيدا كرده كه هدف آن ساختن كشور بود زيرا بعد از جنگ زيرساخت‌هاي كشور عقب افتاد و بايد به سرعت جبران مي‌شد. سردار جعفري به حضور مردم در بحث اقتصاد مقاومتي اشاره و تأكيد كرد: مردم مي‌توانند در بحث اقتصاد مقاومتي در مقولاتي مانند صرفه‌‌جويي و توليد ملي مشاركت كنند و سپاه در اين خصوص برنامه‌هايي دارد كه به دولت منتقل شده و اميدواريم استفاده شود. سردار جعفري با اشاره به اقدامات سپاه در زمينه سازندگي اظهار داشت: سپاه بر اساس نگاه مأموريتي وارد عرصه سازندگي شد و براي رقابت با بخش خارجي و رفاقت با بخش خصوصي تا در اين حوزه تشويق شوند.

سپاه مدافع انقلاب در داخل و خارج مرزها است

وي با بيان اينكه در صورتي كه دشمن اعتقادات و فرهنگ مردم را تغيير دهد، مسئله انقلاب اسلامي از بين مي‌رود، گفت: سپاه مدافع انقلاب اسلامي هم در داخل و هم بيرون مرزهاي كشور است.

فرمانده كل سپاه با اظهار اين مطلب كه كشورهايي كه طرفدار شعار و راه انقلاب اسلامي شدند و مي‌خواهند آن را ادامه دهند به صورت طبيعي مورد ظلم و مخالفت‌هاي نظام سلطه واقع مي‌شوند، به لبنان، سوريه، مصر و بسياري از كشورهاي اسلامي كه در بيداري اسلامي حركتي كردند اشاره كرد و گفت: سپاه حمايت‌هاي نرم‌افزاري، فكري، دانشي و تجربه‌اي خود را به آنها ارائه خواهد داد و از مردمي كه در يك كشور اراده كردند كه مقابل نظام سلطه ايستادگي كنند، حمايت مي‌كند.

امريكا دشمن آشكار جمهوري اسلامي است

فرمانده كل سپاه خاطرنشان كرد: دشمن آشكار و شفاف جمهوري اسلامي و جبهه مقاومت امريكا و رژيم صهيونيستي است كه اين جبهه در هر مقطع و زماني مشاهده مي‌شود.

جعفري با اشاره به اتفاقات كشور سوريه اظهار داشت: سوريه به دليل اينكه در جبهه مقاومت اسلامي قرار داشته و خط مقدم آن جبهه است مورد غضب امريكا واقع شده و ايالات متحده امريكا از تروريست‌ها براي ستم به مردم سوريه استفاده مي‌كند و در مقابل وظيفه هر مسلماني است كه از آنها حمايت كند.

تجربه خود را در اختيار سوري‌ها قرار داديم

وي با بيان اينكه سپاه با افتخار از حركت مقاومت سوريه و مردم آن حمايت مي‌كند، اظهار داشت: با توجه به نيروي انساني و حضور خود مردم آن كشور نياز به دخالت نظامي مجموعه‌هاي ديگر نيست و ما فقط آموزش تجربي و نرم‌افزاري را در اختيار آنان قرار مي‌دهيم و اثرش را بعد از اين چند سال درگيري مي‌بينيم. فرمانده كل سپاه با بيان اينكه انقلاب اسلامي محدود به مرزهاي ايران نيست، گفت: انقلاب مخالف نظام سلطه و نظم نوين جهاني بوده و همه شعارها و مواضع در سياست خارجي با اين محور است؛ مانند دفاع از مردم فلسطين و سوريه كه امروز هدف دشمن هستند. وي افزود: سپاه بايد نگهبان انقلاب در داخل و خارج مرزها باشد.

ويژگي‌هاي مديريت جهادي از منظر فرمانده سپاه

سردار جعفري همچنين در پاسخ به سؤالي در خصوص ويژگي‌هاي مديريت جهادي نيز گفت: يكي از ويژگي‌هاي مديريت جهادي اين است كه بايد در كار مديريت، هدايت و تصميم‌گيري، اخلاص براي رضاي خدا وجود داشته باشد و كارها براي جلب رضايت ديگران انجام نشود. وي تلاش و سختكوشي و همچنين حضور ميداني و در صحنه را از ديگر ويژگي‌هاي مديريت جهادي خواند و گفت: مديريت جهادي برتر از مديريت بحران است و در اين زمينه سپاه تجربه‌هاي زيادي در دوران دفاع مقدس و پس از آن دارد. فرمانده كل سپاه تحول‌آفريني و مديريت انقلابي را يكي ديگر از ويژگي‌هاي مديريت جهادي خواند و گفت: متأسفانه ديده مي‌شود در بسياري از سازمان‌ها، مديران به همان روش‌هاي سنتي كه مربوط به سال‌هاي قبل است، اقدام كرده و از مديريت پويا و تحولي غفلت مي‌كنند، در حالي كه در همه عرصه‌ها و فعاليت‌ها بايد از فناوري‌هاي نوين و روش‌هاي جديد استفاده كرد و نبايد روش‌هاي قديمي موجود در سازمان، مديران را تحت‌الشعاع قرار دهد. سردار جعفري تأكيد كرد: تحقق شعار سال منوط به تحقق مديريت جهادي در عرصه‌هاي مختلف است.

بومي كردن امنيت، راهبرد سپاه در مرزهاي شرقي و غربي

فرمانده كل سپاه در پاسخ به سؤال ديگري راجع به مسئله امنيت در شمال غرب و جنوب شرق كشور، گفت: در اين دو منطقه به دليل جغرافياي خاص، وضعيت امنيتي خاصي وجود دارد كه دشمنان با سرمايه‌گذاري روي آن و بستر اوليه‌اي كه به خاطر جغرافياي طبيعي خاص آن وجود دارد، توجه ويژه‌اي براي ناامن كردن اين مناطق دارد اما نيروي زميني سپاه در اين دو منطقه تمركز خاصي داشته و ايفاي نقش مي‌كند. وي تصريح كرد: البته سياست و راهبرد سپاه براي حفظ امنيت در اين منطقه استفاده از نيروهاي بومي و مردمي خود آن مناطق است. سردار جعفري با اشاره به شركت سران قبايل و گروه‌ها در جنوب شرق كشور براي تأمين امنيت اين منطقه تصريح كرد: گروه‌هاي مردمي در اين مناطق سازماندهي شده‌اند كه وظيفه تأمين امنيت را برعهده دارند و از وقتي خود همين مردم و گروه‌ها در امر تأمين امنيت فعال شده‌اند، شاهد ناامني در عمق كشور نبوديم و اتفاقات چند ماه اخير در نقطه صفر مرزي بوده است كه اين امر نيز با توجه به برخي ضعف‌ها در اين بخش و نياز به مهندسي عملياتي در اين مناطق بوده است. وي اضافه كرد: با توجه به اين نيازها، ناچاراً بخشي از اين مرزها را از برادران ناجا تحويل گرفتيم و مشغول كارهاي مهندسي هستيم تا شاهد تكرار حوادث تلخ و ناگوار در اين بخش‌ها نباشيم.

جوانگرايي در سپاه

وي با اشاره به لزوم جوانگرايي در سپاه گفت: در راستاي جوانگرايي در سپاه و استفاده از نيروهاي باتجربه چند سال پيش مجوزي اخذ كرديم تا نيروهاي باتجربه‌اي را كه عمر خدمتي‌شان تمام شده، نگه داريم تا تجربيات خود را به نيروهاي جوان انتقال دهند. سردار جعفري با تأكيد بر اين مطلب كه آينده سپاه براي ما بسيار مهم است، تصريح كرد: جوان‌ها روحيه انقلابي بيشتري دارند و ما تلاش مي‌كنيم از اين شور انقلابي استفاده كنيم.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
عباس بی غم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
0
0
خدا وکیلی هر جا از شماها بودند و هستند کارها پیش رفته و میرود و تا بحال اسناد دیداری ما این را اثبات نموده است خدا خیرتان دهد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار