کد خبر: 642006
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۴
اکنون روبات قادر است بسیاری از کارها و وظایف پیچیده‌تر را به انجام برساند چرا که ظرفیت‌های موثر دستان روبات به صورت چشمگیری بهبود یافته‌اند.

زوميت نوشت: شاید پیش از این در مورد آسیمو شنیده باشید، روبات انسان نمای محصول شرکت هوندا که در مرکز «تحقیقات بنیادی تکنیکی واکو» در کشور ژاپن ساخته شده و در 21 اکتبر سال 2000 معرفی شد. این روبات 130 سانتیمتر قد و 45 کیلوگرم وزن دارد. آسیمو تنها روباتی است که بدون کمک انسان قادر است از پله‌ها بالا و پائین برود به علاوه توانایی پاسخ گویی به صورت مستقل و درک حالات چهره انسان، تشخیص عمق و فاصله و امکان تشخیص جهت صدا از دیگر توانایی‌های ویژه آسیمو است. اکنون هوندا نسخه جدید آسیمو را با توانایی‌های جدید رونمایی کرده است.

هوندا از نسخه جدید آسیمو (ASIMO) رونمایی کرد، روباتی انسان نما که اکنون قادر است هم به نرمی از پله‌ها بالا رفته و هم به خوبی با استفاده از زبان اشاره ارتباط برقرار کند. آسیمویی که این هفته در نیویورک خودنمایی کرد ممکن است در یک نگاه اجمالی شبیه به نسخه‌های پیشین خود به نظر برسد اما در حقیقت روند پیشرفت خود را ادامه داده است چرا که هوندا هر دو بخش فوفانی و تحتانی بدن این روبات را مجددا مورد بازبینی قرار داده و روی آنها کار کرده است. از جمله این تغییرات می‌توان به افزودن به «درجه آزادی» دستان این روبات اشاره کرد، اکنون هر دو دست قادرند با دقتی بالاتر به انجام وظایف محوله بپردازند.

در اصل، هر دست اکنون از استقلال و آزادی بیشتری برخوردار بوده و درجه آزادی آنها به 13 ارتقاء یافته است که برای امکان برقراری ارتباط با زبان اشاره هم آمریکایی و هم ژاپنی کافی به نظر می‌رسد.

در ضمن هر دو دست با گیرنده‌هایی مجهز شده‌اند که آسیمو را قادر ساخته بازخورد بهتری برای انجام کارهایی از جمله محکم چنگ زدن اشیاء از خود نشان داده و در عین حال تعیین کند آیا مایل است چیزی را که در دست گرفته بفشارد.

مسئول بخش روباتیک هوندا ساتوشی شیگمی (Satoshi Shigemi)، در مورد این افزایش کارایی می‌گوید:

با خم کردن کمر، اکنون آسیمو بهبود استحکام و تعادل خود را به رخ می‌کشد، این بهبود وضعیت به ویژه هنگامی که روبات در حال بالا رفتن از پله‌ها است نمود بهتری یافته است. در گذشته این فرآیند تا حدی با مشکل همراه بود اما هوندا به این مسئله پرداخته و آن را ارتقا داده است تا روبات با نرمی بیشتری از پله‌ها بالا رفته و در عین حال سریع‌تر دویده و توانایی تغییر مسیر بهتری را از خود به نمایش بگذارد.

اما هوندا پیرامون هدف نهایی خود در به کارگیری این روبات در منازل و تجارت درنگ پیشه کرده است. برنامه آسیمو که اکنون چهارده سال از آغازش می‌گذرد تعهد این شرکت را به هدفش نشان می‌دهد اما هنوز مدت زمانی دیگر به طول خواهد انجامید.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار