کد خبر: 641961
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۵
هیچ مردی نمی تواند دو تا زن بگیرد. این تعدد زوجات برای سرپرستان یتیمان است.


به گزارش جماران آیت الله موسوی بجنوردی از شاگردان امام خمینی و البته از جمله اساتیدی است که همچنان مکتب فقهی امام خمینی را با دیدگاه های نوگرایانه فقهی خود دنبال می کند. مدیرگروه فقه و حقوق پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی در این گفت و گو ی کوتاه، مشروعیت همسر دوم را در شرایط امروز به گونه ای جدی زیر سوال می برد و با تأکید بر این که همسر دوم مصداق شکنجه همسر اول است؛ دیدگاهی جدید را در این باره مطرح می کند.

در استنباط شما از آیات و روایات با در نظر گرفتن عنصر زمان، بر اساس شرایط امروز آیا همسر دوم از منظر فقهی و شرعی می تواند مشروعیت داشته باشد؛ به طور کلی دیدگاه شما درباره راه حل های رعایت حقوق زنان در قوانین مرتبط با ازدواج چیست؟

قباله های 12 شرطی ازدواج را من درست کردم. یکی از آن شروط را از کانون انگلستان – آمریکا گرفتیم، آن هم مبنی بر این که اگر مردی زنش را طلاق داد، باید نصف دارایی خود را به زن بدهد. دراروپا این طوری است که اگر زن طلاق داد، زن باید نصف دارایی خود را به مرد بدهد و اگر هم مرد طلاق دهد، او باید نصف داراییش را به زن بدهد که ما آمدیم و تنها بخش دوم آن را گرفتیم. یعنی اگر مردی زن خود را بدون عذر موجهی طلاق داد باید نصف دارایی خود را که در زمان زناشویی تحصیل کرده است را به زن بدهد. یادم است آیت الله صافی گلپایگانی به ما گفتند، این چه قانونی است که شما وضع کردید؟ این کار باعث می شود تا خانم ها کیسه بدوزند.

ما در جواب گفتیم هدف ما از این کار، ابتدا کاهش آمار طلاق است و دوم این که زن خانه بعد از چند سال زندگی اگر طلاق بگیرد باید جایی برای زندگی داشته باشد. خوشبختانه آمارهای بعدی نشان داد که این کار ما سبب شد تا طلاق کاهش چشم گیری پیدا کند.

مرحوم آقای گلپایگانی فرمود که بگذارید تا نصف. یعنی این که تا نصف دارایی خود را بدهد. الان هم اگر در پیش نویس های موجود نگاه کنید می بینید اون "تا" هست و کمی هم رنگش با باقی کلمات جمله فرق می کند.

مجلس قصد تصویب قانونی را داشت که با توجه به آن، مرد برای ازدواج دوم، دیگر نیاز به اجازه همسر اولش نداشت. من شدیدا با این قانون مخالفت کردم و گفتم، این کار برای همسر اول مصداق شکنجه است و شبهه شرعی هم دارد. قرآن می فرماید: در صورت برقراری عدالت می توانید همسر دیگری اختیار کنید. حال من از شما می پرسم مرد 50 ساله ای که زن 20 ساله می گیرد، می تواند بین این دو عدالت برقرار کند؟

ببینید ما وقتی که از حقوق زن در اسلام سخن می گوییم، حرف هایی جدی داریم. من معتقدم که هیچ مردی نمی تواند دو تا زن بگیرد. این تعدد زوجات برای سرپرستان یتیمان است . قرآن می فرماید، «شما سرپرستان یتیمان مبادا کالای خوب را برای خودتان بردارید و کالای بد را برای یتیمان بگذارید و در ادامه نیز می فرماید، ای سرپرستان یتیمان اگر خوف دارید و مى ترسید از اینکه (به هنگام ازدواج با دختران یتیم ) عدالت را رعایت نکنید، (از ازدواج با آنان ، چشم پوشى کنید و) با زنان پاک (دیگر) ازدواج نمایید، دو یا سه یا چهار همسر، و اگر مى ترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نکنید تنها یک همسر بگیرید...»

اما باید توجه کنید که این اصلا به ماها ربطی ندارد که بتوانیم دو، سه یا چهار تا زن بگیریم. این تعدد زوجات مربوط به سرپرستان مال یتیمان است. فراموش نکنیم که باز هم در ادامه همان آیه خداوند می فرمایند، اگر در مورد آن ها هم نمی توانید عادل باشید، یکی بیشتر نمی توانید بگیرید. ببینید اگر دومی را گرفتید، اولی باطل است چون در مقام حکم وضعی تعریف می شود و نه حکم تکلیفی. به خدا قسم اسلام غریب است. متاسفانه با شهوات خودمان تفسیر به رای می کنیم و همین سبب پیدایش اشکالات می شود.

اما موضوع تعدد زوجات بهانه ای به دست برخی داده؛ تا تعدد زوجات را امری مذهبی توصیف کنند.
تعدد زوجات در صدر اسلام برای مسائل شهوت رانی نبوده است، بلکه تماما ازدواج های سیاسی بوده است و از هر قبیله ای یک همسر اختیار می کردند آن هم بخاطر حمایت آن قبیله از ایشان. چون درعرب رسم است که هر کس از قبیله شان همسر بگیرد از او حمایت می کنند. اگر پیامبر(ص) این کار را نمی کرد همان اول شهید می شد. پیامبر برای حفظ جانش از 9 قبیله زن گرفت.

اما تنها همسری که پیامبر نامش را به زبان می آورد و اشک می ریخت، حضرت خدیجه (س) بود. حضرت خدیجه 80 هزار شتر برای حمل کالا داشت و تمام تجارت شبه جزیره عرب را حضرت خدیجه انجام می داد. ایشان تمام اموالشان را در راه اسلام دادند و وقتی فوت کردند، کفن نداشتند. این را بدانید که اگر اموال حضرت خدیجه نبود، اسلام شکل نمی گرفت. بنده به صراحت به شما بگویم که اسلام بر پایه شمشیر حضرت علی (ع) و اموال حضرت خدیجه (س) بنا شد.
اجازه بدهید در ستایش حضرت خدیجه یک روایت کاملا صحیح به شما بگویم. هر وقت جبرئیل حامل وحی برای پیغمبر بود، حامل سلام هم از طرف خداوند برای خدیجه بود. شما نمی دانید این که خداوند به حضرت خدیجه سلام می رساند، چه مقامی است. این همسر پیامبر بود، باقی تماما ازدواج های سیاسی محسوب می شد.

ریشه افزایش آمار طلاق به چه عواملی بر می گردد؟

فقر و مشکلات جنسی، دو عامل اصلی افزایش طلاق ها به شمار می روند. به گفته کارشناسان ناتوانی جنسی مردان و عدم اشباع غریزه زنان، به درگیری های خانوادگی دامن می زند که یکی از مهمترین عوامل افزایش طلاق است. بالا رفتن انتظارات مالی نیز یکی از علل فروپاشی زندگی محسوب می شود و به طور کلی بخش عمده ای از طلاق ها در جامعه امروز ما به مسائل مالی برمی گردد.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۰
متعجب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
1
2
1!



اگه اینحرف یک ادم معمولی زده بود تمام رسانه هارا پرکرده بودند که مرتد شده چون ایه قران و مسلمات دینی وسنت انبیا واولیا را منکر شده !




/
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
2
2
ما احكام خود را از مراجع معظم تقليد مي پرسيم نه از چنين اشخاصي. هيچكس حق ندارد احكام اسلام و سنت پيامبر(ص) را با روشنفكر بازي زير سوال ببرد.
عبدالله منتقد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
2
3
آيا حرف شما اين معني را مي دهد كه ما نصف فقه مان را از آمريكا بگيريم ؟ خوب اسلام آمريكايي همين چيز هاست ديگر ! ما معتقد به اسلام ناب هستيم همان اسلامي كه امام خميني (ره) و امام خامنه اي دنبال مي كردند .
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
1
1
خداوند دینش را ... حفظ کند
دوستی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
2
2
بنام خدا باسلام این سخنان باید با اظهارات مراجع تقلید ومفسران قران به بحث گزارده شود . تا حق یا باطل بودن ان اشکار شود. ممنون
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
2
2
بنده کارشناس فقه اسلامی هستم عرض بنده این هست که جناب بجنوردی حق تعیین تکلیف برای مراجع تقلید را ندارد و اساسا این جمله ایشان که ازدواج دوم شبهه شرعی دارد حرفی فاقد مبنای علمی فقهی هست ایشان میتواند بگوید من شبهه شرعی در مورد همسر دوم دارم همین. اما زمینه چنین نظراتی از جانب جناب بجنوردی و ص... مرعوب بودن در قبال نظام خانواده غربی هست
زن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
2
2
آفرین به این آقای بجنوردی بالاخره یکی تونست حرف حساب بزنه
مگه نمیگید اسلام همش عدالت داره پس چرا فکر می کنید در مورد زنها نباید عدالت داشته باشه همش مخالفت میکنید
ناشناس
|
-
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
2
2
به نظرم واجب است برای دفاع از دین در برابر وهابیت ازدواج دوم صورت گیرد وتوسط دولت هم پشتیبانی گردد
راستگفتار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
0
0
ازمنظر قران برگزیدن بیش ازیک همسر بارعایت عدالت بلا اشکال است
حال چرا دراین برهه ازرمان جناب موسوی بچنوردی شبهه وارد فرموده اند جای پرسش است
اما
باحفظ جایگاه استقلال رای برای فقیهان شیعه بهتر است اینگونه موضوعات بین متخصصین فن دین مطرح و نتیجه نهایی رسانه ای شود
چون حکومت دینی است و انسجام دربیان مطالب فقه شیعه ضروری است
...
عباس بی غم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
0
0
100 هزارتومان از حقوق همه ماهه من کم کرده اند 150 هزارتومان هم انصراف یارانه و فعلا نزدیک به 200 هزارتومان هم تورم ناشی از ندانم کاری ها ی اقایان که سرجمع میشود ماهی 450 هزارتومان با این دلائل متقن و قابل دسترس لازم است امر به ابلاغ نمایید تا محضرها سه شیفته جهت طلاق اماده شوند حالا شما میگویید دوزنه بودن شبهه دارد اولیش هم ردددده
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار