کد خبر: 641920
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴
یک کارشناس تغذیه معتقد است: مصرف گیاهان خودروی بهاری می‌تواند تاثیر مثبتی بر کاهش وزن افراد داشته باشند.

به گزارش پارس به نقل از ایسنا، علی اشرف رشیدی گیاهان خودروی بهاری را سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، آب و فیبر دانست و برای برخی از این گیاهان ارزش های دارویی را برشمرد.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد گیاهان بخصوص گیاهان رویش یافته در فصل بهار را آب تشکیل می دهد، فیبر موجود در گیاهان خودروی بهاری را قابل توجه دانست و آن را برای کنترل بیماری های قلبی مفید ارزیابی کرد.

وی افزود: این گیاهان انرژی پایینی دارند و از این حیث می توانند تاثیر مثبتی بر کاهش وزن افراد داشته باشند.

به گفته این کارشناس تغذیه، « پاغازه» یکی از گیاهان خودروی بهاری است که ترکیبات موجود در آن می تواند در کنترل بیماری های گوارشی بویژه زخم معده نقش مهمی داشته باشد.

وی در ادامه « قارچ» را که به صورت طبیعی در این فصل می روید سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی دانست و افزود: قارچ در فهرست سبزیجات با پروتئین قابل قبول قرار دارد، البته پروتئین آن به هیچ وجه با پروتئین گوشت برابری نمی کند و از این حیث نمی تواند جایگزین گوشت باشد.

رشیدی گفت: بهترین شیوه مصرف گیاهان بهاری این است که در صورت امکان به صورت خام مصرف شوند و اگر هم خوردن آنها به صورت خام امکان پذیر نیست بهتر است از شیوه های بخارپز کردن برای خوردن آن استفاده شود و از طبخ آن ها در مقادیر زیاد روغن خودداری شود.

این کارشناس تغذیه به افراد توصیه کرد: از مصرف گیاهان بهاری که با روغن های زیاد طبخ شده باشند خودداری کنند.

وی در ادامه به بیان توضیحاتی در خصوص مصرف « باقلا» پرداخت و گفت: باقلا در افرادی که کمبود آنزیم " گلوکز ۶ فسفات دهیدروژناز" دارند سبب ایجاد کم خونی و بیماری تحت عنوان " فاویسم" می شود.

وی افزود: افرادی که بیماری فاویسم دارند در صورت مصرف باقلا با کم خونی شدید، ریز شدن گلبول های قرمز و حتی در مواردی مرگ مواجه خواهند شد بنابراین توصیه می شود این افراد از مصرف باقلا خودداری کنند.

وی ادامه داد: افرادی که چندین بار در طول عمر خود باقلا مصرف کرده اند و مشکلی ندارند می توانند با خیال راحت باقلا بخورند. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار