کد خبر: 641884
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴
کاپیتان کشتی کره‌ای که در غرق شدن کشتی و مرگ بیش از 270 نفر از دانش‌آموزان مقصر شناخته شده است در جریان بازجویی به پرسش‌های بازجویان قضایی درباره چگونگی وقوع حادثه پاسخ داد.

کاپیتان کشتی کره‌ای که در غرق شدن کشتی و مرگ بیش از 270 نفر از دانش‌آموزان مقصر شناخته شده است در جریان بازجویی به پرسش‌های بازجویان قضایی درباره چگونگی وقوع حادثه پاسخ داد.

«لی‌جون سئوک» کاپیتان بازداشت شده ادعا کرده که علت تأخیر اعلام وضعیت خطر به مسافران هنگام واژگون‌شدن کشتی تنها متلاطم بودن دریا و احتمال وجود خطر برای دانش‌آموزان و کم بودن قایق‌های نجات بوده‌است. این کاپیتان 52 ساله که به همراه دو تن از دستیارانش بازداشت شده به جرم اعلام نکردن دستور بموقع برای تخلیه کشتی به مسافران باعث مرگ ده‌ها دانش‌آموز شده است.

گفته‌های شاهدان نشان می‌دهد در زمان وقوع حادثه، این کشتی 478 سرنشین داشت که اکثر آنها دانش‌آموز بودند و هنگامی که کشتی با تکان ناگهانی به پهلو کج شده و در حال فرو‌رفتن در اقیانوس بوده از طرف کاپیتانی اعلام شده مسافران در جایشان بنشینند و همه مسافران حدود 40 دقیقه در همین وضعیت مانده‌اند و هنگامی که کشتی کاملاً کج شده و به قعر اقیانوس فرو می‌رفت آنها زمانی برای فرار نداشته‌اند.

به‌گزارش خبرگزاری‌ها تا عصر دیروز امدادگران توانسته بودند اجساد 29 تن از سرنشینان کشتی را جمع‌آوری کنند و 179 نفر را که اکثراً از دانش‌آموزان بوده‌اند نجات بدهند و جست‌وجو برای یافتن 270 سرنشین دیگر که تاکنون ناپدید شده‌اند ادامه دارد که احتمالاً این عده داخل کشتی به قعر اقیانوس فرو رفته و جان سپرده‌اند. امدادگران در دریایی متلاطم همچنان در حال جست‌وجوی گمشدگان هستند. ولی چندان امیدوار نیستند که آنها را زنده از درون کشتی یا از میان امواج اقیانوس بیرون بیاورند.

«لی‌بونگ چانگ» دادستان کره جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری نیمه رسمی «یون‌هاپ» در این باره گفت: در زمان وقوع حادثه کاپیتان سرعت کشتی را کاهش نداده است و اطلاع‌رسانی نکردن بموقع بسیاری از مسافران را غافلگیر کرده و همین موضوع باعث مرگ یا زخمی شدن بسیاری از مسافران شده است.

«لی‌جون سئوک» کاپیتان کشتی در دفاع از خود ادعا کرده که 40 دقیقه پس از حادثه قایق‌های امدادی نرسیده بودند و قایق ماهیگیری یا کشتی‌های دیگری نیز در نزدیکی نبوده‌اند که به مسافران کمک کنند و تندباد و دریای متلاطم هم باعث می‌شد در صورت پریدن مسافران به درون آب، امواج خروشان همگی آنها را با خود ببرد و از ترس مجبور بودند کشتی را ترک نکنند و عده زیادی هم در کابین‌ها و راهروهای کشتی گرفتار شده بودند و در آب فرو می‌رفتند، با وجود این کاپیتان با اتهاماتی چون سهل‌انگاری، نقض حقوق دریا و ترک کشتی با وجود باقی بودن مسافران در کشتی روبه‌رو است. طبق مقررات دریایی، کاپیتان باید آخرین نفری باشد که هنگام غرق شدن کشتی، آن را ترک می‌کند اما در این حادثه او جلوتر از همه کشتی را ترک کرده است.

بنابر گزارش رسیده، «مین‌کیو» 52 ساله معاون مدرسه‌‌‌ای که دانش‌آموزانش سوار کشتی بوده‌اند، از شدت اندوه با نوشتن یادداشتی خودکشی کرده اما محتویات یادداشت خودکشی وی افشا نشده‌است. دادستان کره جنوبی می‌گوید: جزر و مد شدید دریا به علاوه آب سرد آن می‌تواند عامل مرگ بسیاری از دانش‌آموزان ناپدید شده باشد.

وکیل حقوقی امور دریایی هم می‌گوید: طبق قانون قدیمی کاپیتان‌ها هنگام حادثه باید کنار مسافران کشتی بمانند، اما کاپیتان این‌کشتی پیش از همه محل مأموریت خود را ترک کرده‌است.گارد ساحلی کره جنوبی اعلام کرد غواصان توانسته‌اند قسمتی از بدنه کشتی را شکسته و وارد عرشه و دیگر قسمت‌های کشتی شوند، اما تلاطم آب کار جست‌وجو را دشوار‌تر کرده است. جست‌وجو‌ها برای یافتن مسافران کشتی همچنان ادامه دارد و امدادگران به‌وسیله هلیکوپتر و قایق‌های نجات در محل حادثه در حال گشتزنی هستند.

چهار جرثقیل در 500 متری محل حادثه قرار گرفته تا بتوانند قسمت‌هایی از کشتی را بلند کنند.
برخی تحلیلگران بر این باورند که کشتی با یک شئ برخورد کرده و پس از وارد شدن ضربه ناگهانی کج شده است و راهرو‌های کج به مسافران اجازه حرکت سریع را نداده و به همین علت نتوانسته‌اند خود را نجات بدهند.

اما «کیم سوهیون» از آژانس پلیس دریایی کره در این باره می‌گوید: کشتی به‌ظاهر از مسیر برنامه‌ریزی شده منحرف شده اما به‌نظر نمی‌رسد که با شیء یا صخره‌ای برخورد کرده باشد.

 

منبع: روزنامه ایران

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار