کد خبر: 641871
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳
يك كارشناس مسائل خاورميانه در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»
مصيب نعيمي گفت: وزير اطلاعات جديد فرد ناشناخته‌اي نيست و بلكه جزو اركان اصلي اطلاعات و امنيت عربستان بوده اما جزو خانواده سلطنتي نيست.
جوان‌آنلاين: مصيب نعيمي، کارشناس و تحلیل گر مسائل خاورمیانه در گفت‌و‌گو با «جوان آنلاين» با اشاره به تغييرات دستگاه اطلاعاتي عربستان گفت: از زماني كه بندربن‌سلطان مسئوليت امنيت عربستان را به عهده گرفت، تحولات سياست اطلاعاتي و امنيتي را شاهد بوديم، تا آنجا كه اين تحولات از مسائل داخلي پا را فراتر گذاشته و در مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي ورود پيدا كرد.
 
نعيمي افزود: مهم‌ترين تحول در دستگاه اطلاعاتي عربستان، حضور مستقيم در بحث سوريه، به اميد تغيير رژيم اين كشور بود؛ تجديد نيرو، حمايت مالي و پشتيباني سياسي، جمع كردن هم‌پيماناني در مخالفت با دولت سوريه و دخالت آشكار در امر سوريه از جمله موارد حضور عربستان بود. عربستان قصد داشت براي خود جايگاهي در آنجا ايجاد كند كه عمده آنها هم با چراغ سبز غرب بود.
 
وي ادامه داد: با شكست آشكار در وضعيت سوريه براي گروه‌هايي كه با حمايت سازمان اطلاعات عربستان تجديد مي‌شدند، شرايط برگشت و به نوعي مي‌توان گفت تاريخ مصرف بندربن‌سلطان هم پايان يافت و پس از آنكه مدتي از انظار به دور بود و در حالي كه جاي او هم مشخص نبود يكباره بحث بركناري و جانشيني او مطرح شد.
 
نعيمي تصريح كرد: قبل از اين روزنامه گاردين انگليس گفته بود بندربن‌سلطان در صدد كودتا عليه وليعهد فعلي عربستان است و مي‌خواهد جاي او را بگيرد تا بتواند بعد از مرگ مالك عبدالله پادشاهي را در اختيار بگيرد. البته ناگفته نماند كه معمولا روزنامه‌هاي انگليسي ارتباط نزديكي با درون حاكميت عربستان دارند.
 
اين تحليل‌گر مسائل سياسي عنوان كرد: آنچه در حال حاضر به شكل علني آشكار شده اين است كه پاشاه عربستان تصميم گرفته رئيس اطلاعات و امنيت را بركنار كند و فردي به نام يوسف الادريسي را جانشين بندر كند.
 
وي با بيان اينكه الادريسي از خانواده حاكم نيست و اصالتا مصري است، اظهار داشت: قطعا اگر چه مسائل پشت پرده اين موضوع اعلام نشده اما اين حكايت از جنگ دروني در خانواده حاكم در عربستان دارد كه برخي از رسانه‌هاي غربي و حتي عربي گوشه‌هايي از آن را عنوان مي‌كنند.
 
اين كارشناس مسائل خاورميانه اضافه كرد: با بروز اين اختلافات در درون خانواده حاكم عربستان ما شاهد بركناري يكي از مهم‌ترين مهره‌هاي امنيتي كه فرزند وليعهد سابق و جزو خاندان حاكم بر عربستان بود، هستيم كه به جاي آن فردي خارج از خانواده حاكم را به اين جايگاه مهم و حساس امنيتي منصوب كردند و اين در حالي است كه وضعيت و محل اقامت بندبن‌سلطان نامشخص است.
 
به گفته نعيمي وزير اطلاعات جديد فرد ناشناخته‌اي نيست و بلكه جزو اركان اصلي اطلاعات و امنيت عربستان بوده اما جزو خانواده سلطنتي نيست و اين در حالي است كه آنها پست‌هاي كليدي و به ويژه پست‌هاي امنيتي را بين اعضاي خانواده تقسيم مي‌كنند اما اين بار پادشاه عربستان تصميم گرفته براي اين پست فردي بيرون از خانواده را انتخاب كند.دليل اينكه پادشاه عربستان فردي خارج از خانواده را به عنوان وزير اطلاعات عربستان معرفي كرده اين است كه شايد فرد مناسب در بين خانواده كه با جناح پادشاه همراه باشد، وجود نداشته است.
 
وي در پايان خاطرنشان كرد: در حال حاضر بحثي در رابطه با وزير خارجه فعلي هم مطرح است و در مرحله بعدي او هم بركنار خواهد شد چرا كه سعود الفيصل نيز جزو مجموعه و جناح بندربن‌سلطان به حساب مي‌آيد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
NORWAY
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
1
0
bande 350 che khabar
khabare bande 350 hanuz be shoma nareside
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار