کد خبر: 641828
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۴
مصطفي شاه‌كرمي

مباحث متنوع فرهنگي و اجتماعي كه در روزهاي اخير توسط مقام معظم رهبري عنوان و ايراد شده است، شامل تذكارهاي متنوع و متعددي است كه به فراخور اتفاقات در حال جريان و موضوعاتي است كه هر كدام از آنها تبديل به يك جريان خبري شده‌اند. به جهت مطول و موسع بودن بررسي جملگي مسائل، لازم است به برخي موضوعات و موارد مترتب بر آنها نگاهي هر چند موجز اما همراه با تدقيق و مداقه داشت.

كارشناسان معتقدند يكي از مباحث اصلي مطروحه توسط رهبري به خصوص در حوزه فرهنگ، موضوع داشتن نگاهي كاملاً اسلامي و ايراني به مقوله هنر و فرهنگ است. اين مسئله تا آنجايي بايد مورد اهتمام و دقت نظر مسئولان اجرايي، نمايندگان مجلس به عنوان واضعان آن قوانين، دستگاه قضا به عنوان چشم بيدار و تيزبين نظام اسلامي به منظور جلوگيري از تضييع حقوق و عدم تنازل افراد و گروه‌ها از قانون و نيز كارشناسان و رسانه‌ها به عنوان بازوي كمك‌رسان نظام قرار بگيرند كه كسي توان و اجازه خدشه به قوانين و ارزش‌هاي جامعه را به خود ندهد. بهترين تعبير و خواسته كارشناسان در اين حوزه مواجهه هر‌چه قدرتمندانه‌تر با «مفاسد فرهنگي» است. چه اينكه همان گونه كه برخورد با مفاسد اقتصادي، اجتماعي و... مبرم و ضروري است به همان اندازه بلكه بيشتر (به جهت حساسيت جايگاه فرهنگ) توجه و تعقيب مفسدان فرهنگي نيز واجب و لازم است. اگر چنين اتفاقي رخ بدهد ديگر كسي به خودش اجازه نخواهد داد ذيل عنوان هنرمند، فعال فرهنگي و... چه در داخل كشور و چه در محافل و جشنواره‌هاي خارجي كمترين تعرض و لجن‌پراكني نسبت به فرهنگ و ارزش‌هاي اسلامي و ايراني قابل تعظيم در ميان جامعه و كشور را - با هر قصد و نيتي- به خودش بدهد.

با توجه به مختصات جزئي و اندكي كه از تفكرات دگم و بسته عده‌اي كه جمود فكري شان را در عرصه‌هاي مختلف نشان داده‌اند، چرا بايد برخي از مسئولان و مديران ارشد دولت به خصوص مسئولان وزارت ارشاد نه به گفتار كه به عمل، اموري را در دستور كاري‌شان بگنجانند كه قرار است ما را به دهكده جهاني و نظم نويني كه مورد نظر غرب وحشي است، باز تعريف كند؟ آيا مسئولان وزارت ارشاد و متوليان فرهنگ نبايد نگاهي برگرفته از عمق انديشه‌هاي رفعت آفرين نسبت به فرهنگ و مقولات مرتبط با آحاد مردم داشته باشند كه موجبات خنده و شادي گستاخان و زياده‌خواهان غربي را فراهم نكنند؟! آيا ماه بي‌همتاي فرهنگ اسلامي‌ و ايراني به چشم آقايان كم‌سو و كم‌فروغ مي‌نمايد كه دائماً در حال دفاع از تفكرات و اسطوره‌سازي درباره قمرهاي مصنوعي و گاه باد كرده شده توسط برخي روشنفكر‌مآبان غربزده بي‌هويت هستند؟!

اين روزها صحبت كردن از شهيد آويني در ميان اصحاب فرهنگ و هنر بيشتر از قبل شده است؛ در اين ميان برخي افراد سعي مي‌كنند تا به هر شكل ممكن دچار «نسيان فكري و خاطراتي» شوند! و مجادلات و گاه تهمت‌هايي را كه ديروز به سيد شهيدان اهل قلم مي‌دادند، فراموش كرده و بر بالاترين جايگاه تعريف و تمجيد از آويني قرار بگيرند. اشاره به اين بحث جهت پايان‌بندي اين مطلب با جمله معروفي از آويني خواهد بود كه گفت: «مرحله پاياني نبرد ما نبرد با اسلام امريكايي است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار