کد خبر: 641813
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۱
علي خدايي بيجاري

روز جمعه گذشته محمد هادي حيد‌رزاده، مدير كل سازمان حفاظت محيط‌زيست استان تهران در گفت‌وگويي به خبر‌گزاري ايسنا از آغاز طرح جهادي بر‌خورد با ساخت‌و‌ساز‌هاي بالاي هزار و 800 متر استان تهران خبر داده و عنوان كرده است كه اين طرح از اول ارديبهشت 93 آغاز خواهد شد. وي در ادامه اظهاراتش با بيان اينكه ساز‌مان محيط‌زيست تهران در اجراي اين طرح با اشخاص حقيقي و حقوقي و نهاد‌ها و ادارات دولتي هيچ تعارفي ندارد، مي‌افزايد: پهنه بالاي هزار و 800 متر كه اكثراً جزو مناطق حفاظت شده البرز مركزي هستند، مناطق بكري محسوب مي‌شوند كه به صورت طبيعي باقي مانده است و ساخت و ساز در اين ارتفاعات در زمان حوادث احتمالي مشكلات بسيار زيادي را در پي خواهد داشت ضمن آنكه پهنه بالاي هزار و 800 متر جزو انفال بوده و متعلق به نسل‌هاي آينده است كه متأسفانه به‌رغم فرمايشات رهبر انقلاب و دستور صريح ايشان مبني بر بر‌خورد با اين دسته از ساخت‌ و ساز‌ها آنچنان كه بايد با متخلفان بر‌خورد نشده است.

اولين در‌يافت ذهني هر خواننده‌اي كه در جريان زياده‌خواهي‌هاي عده‌اي از خواص و مسئولان باشد، تخلف نهاد‌ قانونگذار كشور، يعني مجلس شوراي اسلامي خواهد بود كه با ساخت دو برج 40 طبقه در ارتفاع 2هزار متر در پروژه نور سوهانك ركورد قوانين زيست محيطي را شكسته و به قدر 200 متر پا را فرا‌تر از گليم قانون گذاشته است. چرا كه در روز 16 بهمن سال گذشته خبر تخريب بخشي از باغ‌هاي تحت حفاظت محيط‌زيست در منطقه سوهانك و ساخت برج دو قلوي مجلسيان در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت. دومين خاطي و ناقض قوانين زيست‌محيطي شهري پايتخت خود شهر‌داري است. چرا كه خود شهر‌داري رأساً اقدام به صدور مجوز ساخت‌و‌ساز و تغيير كار‌بري پهنه سبز پايتخت مي‌كند. اين در حالي است كه در تاريخ 6 مهر سال 1385 روابط عمومي شهر‌داري تهران در اطلاعيه‌اي كه منتشر مي‌كند، مي‌نويسد: «طبق مصوبه شماره 469 بند 12 كميسيون ماده پنج شهر‌داري تهران، اراضي بالاي خط تراز هزار و 800 متر داراي كار‌بري فضاي سبز و گردشگري بوده و صدور پروانه ساختماني در اين اراضي امكانپذير نيست. بر اساس اين اطلاعيه دخل و تصرف و ساخت و ساز در اراضي واقع در ارتفاعات بالاي هزار و 800 متر سوهانك، دار‌آباد، شهرك قائم امامزاده قاسم(ع)، جمال‌آباد، كوهستان و... غير‌قانوني است.» در ادامه اين اطلاعيه شهر‌داري منطقه يك به شهر‌وندان هشدار داده كه اقدام به خريد ملك و اراضي در محدوده‌هاي ياد‌شده نكنند. با اين حال سؤال اينجاست كه آيا در طول هشت سال قوانين شهر‌داري، زمين‌ شهري، سازمان محيط‌زيست، كميسيون ماده پنج شهر تهران و نهادها و ساز‌مان‌هاي ذيربط ديگر تغيير كرده است؟

سؤال ديگر اين است كه شهر‌داري قطب و قدرت مطلق تصويب و ارائه مجوز‌هاي ساخت و ساز و تغيير كار‌بري اراضي تحت حفاظت است.پس چرا از سويي به شهر‌وندان هشدار مي‌دهد و از سوي ديگر در اقدامي غير‌قانوني مجوز ساخت و ساز‌ها و تغيير كار‌بري را صادر مي‌نمايد؟ در حالي كه شهر‌داري تهران بايد در اين امر حد‌اقل با قواي سه‌گانه هماهنگ باشد. از سوي ديگر طبق اظهارات كميسيون ماده پنج شهر تهران ساخت و ساز برج و آپارتمان در ارتفاع هزار و 800 متر به خاطر سستي زمين كاري بسيار خطر‌ناك محسوب مي‌شود. با تمام اين اوصاف به نظر مي‌رسد كه بحث مبارزه با ساخت و ساز‌هاي غير‌مجاز در پهنه هزار و 800 متر را در خود شهر‌داري بايد كنترل كرد، ضمن آنكه از مجلس محترم كه دير‌گاهي است در تدوين و تكميل قوانين زيست‌محيطي كوتاهي مي‌كند، خواسته شود كه به چنين موردي حسن توجه نشان داده و تكميل قوانين اين حوزه را در صدر اقدامات خود قرار دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار